Ljuduppgradering i Megane SpT -11

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Ljuduppgradering i Megane SpT -11

Post by flygrc »

Jag funderar på hur jag på ett smidigt sätt förbättrar ljudet i min Megane SpT -11
Ja inget extremt men ändå någotsånär, jag saknar framför allt djupa bastoner, kanske inte så mycket ren dunka dunket även om jag vill ha av det med (trots mina 46 år.. :twisted: )

Får jag till basgången i tex låtar som dessa så är jag nöjd för då funkar det till det mesta som jag lyssnar på.
http://www.youtube.com/watch?v=7EqFC4a-_ko
http://www.youtube.com/watch?v=VBaVlDIMKCU
http://www.youtube.com/watch?v=26q1BNZJ4v8

Sub, ja men hur, lös låda eller istället för reservhjulet (i reservhjulet?), vad funkar?
Jag kan tänka mig att plasta en låda i hålen vid bakljusen med men det känns som för liten volym.

Jag funderar med på att sätta slutsteg till befintliga högtalare, kanske inte ett för stort men jag är beredd på att behöva köpa nya högtalare om jag bränner originalen. funderar på slutsteg med filterdelning så jag inte skickar ut basen till dessa, då borde de ändå ge ok ljud om det blir bra bas från suben?

Tankar och ideer mottages tacksamt :)
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ljuduppgradering i Megane SpT -11

Post by Tony »

Om du skaffar en sub, så kan du avlasta dom vanliga högtalarna och då behöver du inte byta dom du har eller sätta ett steg till dom.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Re: Ljuduppgradering i Megane SpT -11

Post by flygrc »

Tony wrote:Om du skaffar en sub, så kan du avlasta dom vanliga högtalarna och då behöver du inte byta dom du har eller sätta ett steg till dom.
Ah då tänkte jag rätt, tack för svaret. Några tips om prisvärda slutsteg och sub ?

Jag är inne på en budget på 2-3 ksek

e-bay är ok
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ljuduppgradering i Megane SpT -11

Post by Tony »

Kolla på Dls xm20, högnivå ingång och autostart så man inte behöver styrström, Bas är bäst att gå in på ett seriöst ställe som kan ta fram en bas som passar din musikstil och har en lagom stor låda, skall även kunna få en kapritning på den lådan.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Re: Ljuduppgradering i Megane SpT -11

Post by flygrc »

Ska kika mer på det.

Jag har suttit och lyssnat en hel del på bilstereon som den är nu, känner att jag skulle vilja kunna skicka ut mer i originalhögtalaren men utan basen, skruvar jag ner den får jag klydda med att höja det som är kvar till subwoofern, känns fel...

Så jag har letat efter en 5 kanals förstärkare med högnivåingångar och filter så jag kan justera basen (ta bort) individuellt

Jag var glad i 30 minuter när jag hittat denna sida

http://www.caraudiodiscount.com/mrx-v60 ... 18688.html

Kändes som ett kap, sidan verkade vara seriös när jag kollade upp den MEN, de skickar inte utomlands :cry:
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ljuduppgradering i Megane SpT -11

Post by Tony »

Om du ställer ner basen och spelar räcker inte det? Det är basen som tar kraft, och den skall subben ta hand om.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Re: Ljuduppgradering i Megane SpT -11

Post by flygrc »

Tony wrote:Om du ställer ner basen och spelar räcker inte det? Det är basen som tar kraft, och den skall subben ta hand om.
Jag har provat att skruva ner basen men även vid basen på 0 och maxvolym, det låter ok för utom bas, men jag saknar kraft i mellanregister för att bära.(läs , håret reser sig :shock: )

Jag har bestämt mig för en 5-kanals class D förstärkare, jag försökte köpa Alpinen från USA men dom vill inte leverera till Europa, något jag tidigare kommit i kontakt med när det är Amerikanska "generalagenter" på produkter, de värna väl om sina återförsäljare.

Lirkar med shoppar i UK, har hittat för 3300 med frakt, ok pris med tanke på att den kostar nära 5ksek här i hemma.

Letar efter något liknande med, måste inte vara Alpine
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Ljuduppgradering i Megane SpT -11

Post by john »

10"aktiv bas på mds tex?
John Ignell Enviken
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Re: Ljuduppgradering i Megane SpT -11

Post by flygrc »

john wrote:10"aktiv bas på mds tex?

Den enda aktiva dom har idag är en 8"
http://www.mds.se/product.html/mds-dax8 ... ry_id=2603

Men dom är jag misstänksam mot, fysikens lagar säger mig hög egenresonans frekvens eller tunga membran.

Jag hittade en 10" bas som tidigare varit som aktiv bas.
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Re: Ljuduppgradering i Megane SpT -11

Post by flygrc »

Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Re: Ljuduppgradering i Megane SpT -11

Post by flygrc »

Ja jag klurar på detta ännu, Jag har tittat på slutsteg som går att stuva undan i bilen.

Tex NXD 125.4 till dörrarna och NXD 500.1 till basen.
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Post Reply