Baslåda+Slutsteg, Nån som provat..

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Baslåda+Slutsteg, Nån som provat..

Post by vargen »

..att montera ett slutsteg på baksidan av en lös baslåda? behöver utrymme där bak men en baslåda typ http://www.netonnet.se/item.asp?iid=2309 eller http://www.netonnet.se/item.asp?iid=2360 skulle inte sitta fel..

Å andra sidan skulle kanske ett basrör á la http://www.netonnet.se/item.asp?iid=16401 få plats tillsammans med slutsteget..
jono1071
Posts: 45
Joined: 08 Dec 2002, 18:56
Location: Sweden
Contact:

Post by jono1071 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vargen</i>
<br />..att montera ett slutsteg på baksidan av en lös baslåda? behöver utrymme där bak men en baslåda typ http://www.netonnet.se/item.asp?iid=2309 eller http://www.netonnet.se/item.asp?iid=2360 skulle inte sitta fel..

Å andra sidan skulle kanske ett basrör á la http://www.netonnet.se/item.asp?iid=16401 få plats tillsammans med slutsteget..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej, jag har nästan alltid monterat så för att få ut hela sk*ten på en gång om man behöver lasta... ser ut såhär i min bil:

http://www.bildesign.se/media/bilar/Dem ... chsteg.jpg

satte dock steget ovanpå lådan den här gången för det är så j-kla snyggt när RF-loggan lyser :-)
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

såg stiligt ut.. då ska jag bara klura ut om det går att koppla båda bakhögtalarna till 1 kanal på steget så jag kan brygga över till baslådan då..
Daft__
Posts: 92
Joined: 12 Apr 2003, 15:38
Location: Norway

Post by Daft__ »

med en 1-kanals slutsteg(monoblock) som kan brukes til bakhögtalarna + baslåda vil koste $$$$$ mer en smaker av lyd.. så jeg vile godt for en 4 kanals
steg med delfilter hvis du skal bygge selv.
(det har med at et slutsteg som klarer 1.ohm koster mye penger)


men hvis du skal ha en av de lådar som du viste(linker)
så ville jeg godt for Pioneer TS-W105A og en bilig 2 kanaler for dinne bakhögtalarna for da kan du ta ut din låda og enda ha lyd i bakhögtalarna eller bruke din CD/radio til bakhögtalarna hvis den har 4 kanaler

Erik
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

uhm.. asså, jag har ett 4-kanals DLS-steg.. alla fyra högtalare på varsin kanal.. det jag tänkte var att köra båda bakhögtalarna på EN kanal och använda den sista till att brygga till en sån där lådas inbyggda steg.. om du förstår..
Daft__
Posts: 92
Joined: 12 Apr 2003, 15:38
Location: Norway

Post by Daft__ »

det skal virke :-)




Erik
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

"skal virke" det tyckte jag om ;) hehe, nämen, det blir inge fel o man kör båda bakhögtalarna på en kanal då? eller?
Daft__
Posts: 92
Joined: 12 Apr 2003, 15:38
Location: Norway

Post by Daft__ »

sånn jeg ville ha koblet det hvis det balåda er uten slutsteg :er venstre fram og bak högtalare og høyre fram og bak högtalare på vær sin kanal og bro koblet de 2 siste kanlaler til baslådan...(det står i bruker manuale på hvordan + / - skal sitte da den er bro koblet..
det har med at en bas trenger mere effekt for den skal virke som den skal
og da får du 2* XX(X) watt på dine fram/bak högtalare og 1*XX(X) watt på din baslåda

men hvis du skal ha en av aktive baslåder som du har linket til så du skal bruke sitter det normal phono(rca) out på alle stereo slutsteg og trenger du ikke mer en phono(rca) kabel fra din 4 kanler til aktive baslåda


Erik
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

hmm, förstår på't ungefär, problemet är att jag vill kunna minska ljudet bak när hunden är i bilen ;) men framsystemet ska få poppa på ändå.. Annars, lågnivå ut, är väl gjort för att vidarekoppla fler slutsteg?
Daft__
Posts: 92
Joined: 12 Apr 2003, 15:38
Location: Norway

Post by Daft__ »

jeg ville ha gjort det på enkel måte for få inn og ut med låda er og feste dit slutsteg på ene siden så da er kun högtalar kabel til balådan som skal ut når hunden skal inn :-)
og med den ide er kun din fantasi som stopper deg på hvor dit slutsteg kan være..så lenge du ha lyd selv når baslåden er ut..


lågnivå ut, är väl gjort för att vidarekoppla fler slutsteg?
helt riktig :-)


Erik
Idis
Posts: 51
Joined: 18 Aug 2003, 01:35
Location: Sweden

Post by Idis »

Vargen: Lågnivå ut är som du säger för att vidarekoppla till fler steg,helt korrekt. Sen det du skrev om att montera steget bak på baslådan, det sparar plats. Men det finns en risk för att dom din bas är av en rejälare typ så kan vibrationerna spridas till steget som då kan gå sönder pga vibrationerna.. KAN, gå sönder asså.. Inte en vetenskap dock [:D]
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vargen</i>
<br />uhm.. asså, jag har ett 4-kanals DLS-steg.. alla fyra högtalare på varsin kanal.. det jag tänkte var att köra båda bakhögtalarna på EN kanal och använda den sista till att brygga till en sån där lådas inbyggda steg.. om du förstår..

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">du kan ju inte köra två fullregisterhögtalare på en kanal då blir det ju mono ljud..sedan varför köpa en låda med inbyggt steg om du har ett redan har ett steg..som jag förstår det så vill du ha 4 högtalare +en sub,jag vet inte om ditt steg klarar det men det finns steg som klarat att simultankopplas,dvs du har det kopplart som det är nu en högtalare till varje kanal, men du kopplar in en sub på samma anslutning som bakhögtalarna,då måste steget köras i fullregister och ett passivt filter kopplas till basen. Om din stereo har två lågnivåutgångar så använder du dom,så kan du ändra nivån på fram resp bakhögtalarna inkl subben..koppla inte in slutsteget till en aktiv sub ,utan dra en lågnivå från stereon direkt om du tänkt ha en aktiv sub,annars blåser du den garanterat om du kör in en förstärkt signal i en förstärkare.....
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> koppla inte in slutsteget till en aktiv sub ,utan dra en lågnivå från stereon direkt om du tänkt ha en aktiv sub,annars blåser du den garanterat om du kör in en förstärkt signal i en förstärkare.....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Uhm, men är det inte det den är till för? vad ska man annars ha en lågnivå ut på steget till? å eftersom det är lågnivå är den väl inte förstäkt?

Men å andra sidan, Stereon borde ha två utgångar som du säger alltså borde jag kunna dra RCA-kablar från den andra utgången direkt till Sublådans förstärkare.. å sk*ta i att kunna skifta ljud fram och bak utan skifta Fram/bak och Sub


Annars är jag halvsugen på ett Basrör oxå.. dom är ju inte direkt dyra.. och väldigt små.. Pioneer TS-W105A ligger väldigt bra i pris.. men å andra sidan lär de tinte spela lika bra som en aktiv baslåda..
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

På min stereo har jag En lågnivåutgång som jag drar till första steget, sedan vidare ut från första till andra. Finns även anslutningar som delar upp ifall steget inte har lågnivå ut.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Det var ju så jag tänkte göra.. men när Tony sa så där blir man ju lite orolig, men nu har jag fått bekräftat att det inte alls är så utan den skickar vidare samma signal den får via input till output.. då är det ju bara frågan om jag vågar montera steget på baslådan.. humm.. å andra sidan, skulle det vibrera så mycket så borde väl steget som sitter inbyggt i lådan oxå ryka, eller? å så kan det ju inte vara tänkt.
Post Reply