Högtalare bak Megane III

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
xjonas1
Posts: 5
Joined: 15 Jul 2015, 08:52
Firstname: Jonas
Surname: Augustinson
Location: Vellinge

Högtalare bak Megane III

Post by xjonas1 »

Hej,
Någon som har problem med att bakre dörrhögtalarna inte funkar? Jag var övertygad om att jag inte hade några bak då de inte kom något ljud men igår när jag bytt de främre och monterat diskanter fram så upptäckte jag att det kom ljud från höger bakdörr. Lyckan var dock kort då det i morse var helt tyst bakifrån...

Nöjd med byte av högtalare fram i varje fall
Jonas Augustinson
Megan III halvkombi -14
xjonas1
Posts: 5
Joined: 15 Jul 2015, 08:52
Firstname: Jonas
Surname: Augustinson
Location: Vellinge

Re: Högtalare bak Megane III

Post by xjonas1 »

Uppdatering.

Ryckte lite i kontakten vid B-stolpen och fick igång höger bakhögtalare igår. Tyst från vänster bak. Testade om signal gick fram vid kontakten vid B-stolpen vilken den gjorde :D , provade att koppla extern ljudsignal till vänster bak men den verkar helt död. Tänkte först riva dörrsidan och se om kortis eller ingen kontakt till högtalaren. Men kände att om jag river vill jag ändå byta högtalare bak, så jag väntade. Satte ihop alla kontakter och startade bilen och stereon igen, helt tyst bakifrån... :(

Kan det vara så att det ligger en kortis i vänster bak och stereon stänger ner bägge kanalerna bak men låter de främre funka?

Har dragit ur kontakten vid B-stolpen vänster nu när jag kom till jobbet, får se om höger bak kanske funkar i em. Alternativt så är det glapp framme vid stereon.
Jonas Augustinson
Megan III halvkombi -14
User avatar
dawwe1974
Posts: 46
Joined: 02 Jun 2015, 22:51
Firstname: David
Surname: Fareby
Location: Skövde

Re: Högtalare bak Megane III

Post by dawwe1974 »

Vanligaste felen brukar vara kabelbrott vid dörrar, oxiderade kontaktstycken.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
David Fareby, Skövde

Ägde en: Renault Clio Sport Tourer GT -15
Tidigare ägare av: Renault Espace -06 2.2 dci.

- Man glömmer aldrig sin första bil och sin första kvinna
xjonas1
Posts: 5
Joined: 15 Jul 2015, 08:52
Firstname: Jonas
Surname: Augustinson
Location: Vellinge

Re: Högtalare bak Megane III

Post by xjonas1 »

Kontakter ser inte oxiderade ut, bilen är bara 1,5 år så det borde inte vara det. Fpr inte höger bak att låta. Ska kolla vad som gäller på garantin.
Jonas Augustinson
Megan III halvkombi -14
xjonas1
Posts: 5
Joined: 15 Jul 2015, 08:52
Firstname: Jonas
Surname: Augustinson
Location: Vellinge

Re: Högtalare bak Megane III

Post by xjonas1 »

Uppdatering
Vänster högtalare bak var trasig. Stereon känner av om det är fel eller om det inte sitter någon högtalare alls och stänger i så fall av bägge kanalerna bak. Jag kopplade externa högtalare på kontakten vid b-stolpen när tändningen var avslagen, då funkade de när jag sen körde igång. :D Har för tillfället två fungerande orginal högtalare bak och bara det gjorde ljudet trevligare. I helgen sätter jag in GAS silver 6,5 tum bak.
Jonas Augustinson
Megan III halvkombi -14
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Re: Högtalare bak Megane III

Post by flygrc »

xjonas1 wrote:Uppdatering
Vänster högtalare bak var trasig. Stereon känner av om det är fel eller om det inte sitter någon högtalare alls och stänger i så fall av bägge kanalerna bak. Jag kopplade externa högtalare på kontakten vid b-stolpen när tändningen var avslagen, då funkade de när jag sen körde igång. :D Har för tillfället två fungerande orginal högtalare bak och bara det gjorde ljudet trevligare. I helgen sätter jag in GAS silver 6,5 tum bak.

Gammal tråd men jag undrar hur det gick. Är det inte 5,25 i Meganen?
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Högtalare bak Megane III

Post by john »

Det stämmer 5.25
John Ignell Enviken
Post Reply