Högtalare till Megane

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Peter Andersson
Posts: 23
Joined: 04 Jun 2003, 16:50

Högtalare till Megane

Post by Peter Andersson »

Hejsan,

har en magane med 6st högtalare som jag är sugen på att byta några av dom, om jag förstår saker och ting så är det 4st 6.5" högtalare som sitter bak och i dörrarna, vad finns det för billiga och hyffsade högtalare att köpa?

OnOff har några sony XS-F1723 för 496/2st
BRL har några GAS Alpha 612 för 448/2st

Finns det några andra intressanta alternative?

Är det något annat man behöver tänka på, några konstiga anpassningar för att få högtalarna att passa? Bör man byta kablar också?

MVH

Peter Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kolla djupet på högtalarna du har ,även diameter på magneten,så att du kan få in andra högtalare,även om magneterna på dom nya är större.Kablarna som sitter i är väl bland det tunnaste kablar som finns,så skadar aldrig att byta,det kommer bli bättre ljud med dom gamla högtalarna som sitter där.Du kanske har testat att byta kablar på hemma stereon,då vet du vilken skillnad det blir,jag brukar ha 2,5mm kabel i bilen....ibland kan det låta dåligt för att stereon inte ger så mycket effekt.jag har en r25 baccara med 4st 6,5 och 2 diskanter på brädan,när jag bytte orginalstereon så blev ljudet mycket bättre,då sitter det orginal philips 25wattare i bilen...
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

du kan ju prova att kika vad det är för högtalare.. det kanske går att bara byta kablaget och kanske montera in ett litet slutsteg..
Peter Andersson
Posts: 23
Joined: 04 Jun 2003, 16:50

Post by Peter Andersson »

[quote]<i>Originally posted by Tony</i>

Jag köpte några GAS, turligt nog så kollade jag upp i bilen vilken storlek högtalarna var på och dom i framdörren var 6.5" medan dom i bakluckan var 5.25", iallafall så blev det bättre ljud, orkade inte dra om kablarna nu utan det får bli ett senare projekt, det borde inte vara så svårt eller?

MVH

Peter Andersson
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

näe.. inte i renaulter..
Post Reply