Lågnivå från originalstereo på nya Scenic?

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
BorgSquirrel
Posts: 23
Joined: 31 Mar 2004, 21:10
Location: Sweden
Contact:

Lågnivå från originalstereo på nya Scenic?

Post by BorgSquirrel »

Nån som vet om nya Scénicens stero har lågnivåutgång? Vill man använda originalstereon öht (låter kattsk*t?)?. Vad är det för stereo i själva verket (tillverkare/modell)?
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

Har du provat att plocka ut stereon? Kan va en clarion.. Är inte helt säker...
Men om du får ut stereon så brukar de stå på nån liten lapp...
BorgSquirrel
Posts: 23
Joined: 31 Mar 2004, 21:10
Location: Sweden
Contact:

Post by BorgSquirrel »

Jag har inte köpt bilen än så nej, jag har inte grävt ur den och tittat... :)
arto
Posts: 48
Joined: 25 Nov 2003, 21:09
Location: Sweden

Post by arto »

finns det inte någon lågnivå kan man köpa lågnivå adptrar som man kopplar på de vanliga högtalrna kablarna... nackdelen är att de som finns bara klarar av 25w ut... pioneer säljer sådana...
krippe
Posts: 92
Joined: 03 Apr 2003, 22:22
Location: Sweden
Contact:

Post by krippe »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BorgSquirrel</i>
<br />Nån som vet om nya Scénicens stero har lågnivåutgång? Vill man använda originalstereon öht (låter kattsk*t?)?. Vad är det för stereo i själva verket (tillverkare/modell)?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om du ska köra aktiv sub så koppla högnivå istället. Om du ska ha kvar originalstereon. Funkar bra på min.
arto
Posts: 48
Joined: 25 Nov 2003, 21:09
Location: Sweden

Post by arto »

hittat nån lösning än?
GuFe
Posts: 3
Joined: 10 Jul 2004, 15:11
Location: Sweden
Contact:

Post by GuFe »

Om man använder lågnivåadapter på utgången så får man ju även med den här härliga distorsionen som skapas i den kassa slutstegskretsen i originalstereon, så mitt tips som jag tänker göra är att montera isär stereon och löda på nya utgångar direkt på kretskortet och då plocka lågnivåsignalen på ingången till slutstegs-IC:n (den stora svarta klumpen med många lödben som förstärker signalen till högtalarnivå).

OBS! Detta är kanske inget man ska ge sig på om man inte vet vad man håller på med. Tala med nån som är hemma på elektronik och förstärkarteknik.

//Gunnar
raxo
Posts: 2
Joined: 15 Sep 2004, 12:56
Location: Sweden

Post by raxo »

Om någon tänker plocka ut lågnivån ur originalstereon så får ni gärna göra en beskrivning efteråt, gärna med bilder var man ska löda... Jag tänker försöka plocka ut den, vill inte använda originalförstärkeren...

Jag tycker stereon har lite blåpunkt stuk..? Kan det vara en sån?
Post Reply