AF funktion radio R-LINK2

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
joelhaggqvist
Posts: 1
Joined: 16 Sep 2019, 18:29
Firstname: Joel
Surname: Häggqvist

AF funktion radio R-LINK2

Post by joelhaggqvist »

Tjenare på er!
Har införskaffat mig 2 st Renault.
En 2017 Megane Sports Tourer 110dCi Zen och en ny
2019 Talisman Zen Blue dCi 120.
Riktigt nöjd med båda bilarna än så länge, dock en sak jag stör mig på gällande radion i R-LINK2. Jag får faan inte av det här AF(alternative frequency).
Radion hoppar mellan olika frekvenser när mottagningen börjar bli lite taskig, och där jag bor funkar inte det då frekvenserna den ändrar till är sämre än de förinställda. Oerhört irriterande.
Nån som vet om det går att stänga av, jag hittar det ingenstans alls.
MvH, Joel
Renault55
Posts: 15
Joined: 16 Jan 2018, 16:19
Firstname: Leif
Surname: Silverstrand
Location: Göteborg

Re: AF funktion radio R-LINK2

Post by Renault55 »

Jag hittar det inte heller, inte heller verkstaden kan komma på något vettigt. Jag trodde en så ny Talisman som du har hade en förbättrad radio med dubbla mottagare. Är ganska desperat själv, det senaste tipset är att sätta en vettig antenn på bilen. Får du reda på något så är jag dig evigt tacksam om de berättar det här. Du kan läsa mer om våra vedermödor om de letar i detta forum. Det tyska forumet har hundratals sidor om problemet.
Vänligen
Leif Silverstrand
Leif Silverstrand
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: AF funktion radio R-LINK2

Post by Stymie »

Läste att någon monterat en bättre jordanslutning till antennen och att det löst de flesta problem som han haft med R-link2.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Renault55
Posts: 15
Joined: 16 Jan 2018, 16:19
Firstname: Leif
Surname: Silverstrand
Location: Göteborg

Re: AF funktion radio R-LINK2

Post by Renault55 »

En jordning av kan kanske i något fall hjälpa något, men min grannes Talisman blev inte förändrad alls. Min bil kommer inte upp listan över serienummer som skall ha den ACTIS:en. Så Hedin kan inte utföra den på min bil. Som du ser så svamlar jag nu eftersom ingen har haft någon fakta att komma med. En nyare radio vore en lösning. Men ett spröt på taket fungerar säkert i viss mån, men den märkliga radion kommer även då byta frekvens hipp som happ om ingen visar hur man stoppar den funktionen.
Vänligen
Leif Silverstrand
Last edited by Renault55 on 02 Oct 2019, 08:58, edited 1 time in total.
Leif Silverstrand
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: AF funktion radio R-LINK2

Post by Stymie »

Sten Hamberg skrev på Facebook (CRS FB-grupp):

"RLink 2

Hör och häpna! Jag har under flera månader haft konversation med Renault som inte vet hur man ska lösa problemet med att FMradion är bortom all hjälp när det gäller AFfunktionen (automatiskt ändring av frekvens för samma program) Rätt som det är hittar den en station långt bort och byter ut en station som ligger nära och hörs bra till ett sorgligt brus a la mellanvågsradio på 50-talet. Jag drev mot återförsäljaren och sade att om de inte fixar vill jag häva köpet. Det tog antagligen lite skruv och en tekniker hittade i Renaults meddelanden att det finns ett problem med jordning vid antennerna. Man fixade det och NU HÖR JAG PÅ RADIO SOM DET ANSTÅR EN STOLT FÖRARE AV EN HÄRLIG RENAULT TALISMAN. Så ni som har samma problem som jag, be er återförsäljares Renaulttekniker gå in på de anvisningar som sänds ut och leta tills de hittar hur de ska göra. Vet de inte, hör av dig till mig ska jag meddela namn på teknikern som hittade anvisningen och genomförde åtgärden, så att de kan kontakta honom och få tips."
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Renault55
Posts: 15
Joined: 16 Jan 2018, 16:19
Firstname: Leif
Surname: Silverstrand
Location: Göteborg

Re: AF funktion radio R-LINK2

Post by Renault55 »

Låter helt fantastiskt! Första gången jag hör att någon faktiskt fått en förbättring. Jag har frågat efter hjälp ibland under 1års tid.
Så har du möjlighet att specificera med var och vem du fick lösningen, bäst naturligtvis med Renaults eget ärendenummer (de kallar det ACTIS har jag förstått.)
Så går jag vidare lite försiktigt, men lite mer detaljer så blir jag lycklig. Min senaste plan är annars att testa med en fönsterantenn från Blaupunkt. Det vore så skönt att slippa det.
Vänligen
Leif Silverstrand
Last edited by Renault55 on 02 Oct 2019, 09:01, edited 1 time in total.
Leif Silverstrand
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: AF funktion radio R-LINK2

Post by Stymie »

"Sten Hamberg skriver: Kolla med Renault. De har fått hans namn. I alla fall Oskar på Renault Kundtjänst. Jag drar mig att lämna ut hans namn p.g.a. att många har problemet. Du har väl garanti på bilen? Låt verkstaden fixa det!"
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Renault55
Posts: 15
Joined: 16 Jan 2018, 16:19
Firstname: Leif
Surname: Silverstrand
Location: Göteborg

Re: AF funktion radio R-LINK2

Post by Renault55 »

OK!
Ska se vad jag kan komma fram till här i Göteborg. Det finns en känd jordningslösning som tydligen hjälper ibland och ibland faktiskt gör problemet större.
Som en kuriosa vill jag nämna att AM (som vi inte använder nuförtiden) bara fungerar om man trycker ner bromsen lätt. Trodde inte det kunde vara sant så jag gick ut för att ratta in Radio Caroline på Mellanvågsbandet. Det var sant, MW fungerar bara om du trycker ner bromsen.
Vänligen
Leif Silverstrand
Last edited by Renault55 on 02 Oct 2019, 08:55, edited 1 time in total.
Leif Silverstrand
MiloJ
Posts: 3
Joined: 17 Aug 2018, 18:24
Firstname: Milo
Surname: Jackson
Location: Göteborg
Contact:

Re: AF funktion radio R-LINK2

Post by MiloJ »

Låter helt fantastiskt! Första gången jag hör att någon faktiskt fått en förbättring. :racesmile:
Renault Megane Grand Tour GT165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
deadhead
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2019, 20:41
Firstname: Martin
Surname: Rohdin

Re: AF funktion radio R-LINK2

Post by deadhead »

På sätt och vis är det skönt att man inte är själv om detta vansinnigt irriterande problem men är det bara jag som upplever det på SR-s kanaler, i mitt fall P3 och P4? Bor i Örebro-trakten så det verkar bara vara SR-kanaler som påverkas eftersom det finns hur många alternativ som helst men reklamkanalerna verkar inte påverkas då det inte finns några alternativ?
Fick tag i en väldigt grundlig instruktionsbok för R-Link2 men inte ens där verkar det finnas nån lösning på hur man stänger av AF.
Sen blir iaf jag lite orolig om det finns en risk att problemet kan förvärras av att man mekar med jordningen.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: AF funktion radio R-LINK2

Post by Stymie »

Åkte Skellefteå - Uppsala under förra veckan. I trakten strax söder om Umeå växlade SR-kanalerna i varje backe. Så visst har det betydelse. Om man bor i ett område där det ofta växlar kan det vara en fördel att stänga av AF och växla mellan sändarna manuellt.

Har du provat att slå av "Region". jag ser i gränssnittet att det står AF. Går det inte att trycka på den symbolen?

Inställningar:
https://r-link2.renault.com/menu/multim ... ings/radio

Eventuellt uppgradering:
https://easyconnect.renault.se/software-upgrade/r-link2

Bor man i ett område med bra Digital Radio så är det bäst att välja DR under BAND.

En annan bra sida att följa är: https://www.gps-rlink.com/
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Henrik71
Posts: 1
Joined: 14 Mar 2021, 12:48
Firstname: Henrik
Surname: E

Re: AF funktion radio R-LINK2

Post by Henrik71 »

En helt annan fråga, men med koppling till stereon i stort. Har en Kadjar Bose edition 2019 där ljudet helt försvunnit (till och med för backindikatorn). Verkstaden står villrådiga, men gissar att det är slutsteget som slutat fungera. Jag har själv aldrig varit med om att ett slutsteg behövts bytas ut i någon av de tjugotal bilar jag haft de senaste 30 åren ... Är det någon här som varit med om något liknande?

/Henrik

____________________
Grand Scénic, dCi 1,6-04
Mégane Grand Tour, dCi 1,5-10
Kajdar Bose Edition, TCe 1,3-19
Post Reply