Renault Captur - Ej fungerande GPS

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Yoggi
Posts: 2
Joined: 28 Apr 2020, 13:47
Firstname: Björn
Surname: Hallgren
Location: Stockholm

Renault Captur - Ej fungerande GPS

Post by Yoggi »

Jag har en Renault Captur -13.
Var inne på service för ca 1 månad sedan och sedan dessa går klockan i bilen fel.
Det gick inte att ställa om den manuellt då mediaenheten inte vill spara nytt angivet klockslag, så jag har brydde mig först inte om det.
Men nu tänkte jag att det var dags att tag i problemet och läste på lite. Varför den inte vill spara ett manuellt inmatat klockslag har jag fortfarande ingen aning dock.
Det visar sig att den automatiska klockinställningen baserar sig på, och hämtar sina uppgifter från GPS:en. Tänkte då kolla GPS:en och se så att allt stod rätt till med den. Men då visar det sig att den inte fungerar alls. Försöker jag starta GPS:en kommer bara bilden fram där man ska samtycka till säkerhetsinformationen. Men knappen för samtycke är grå och går inte att trycka på.
Kontaktade verkstaden, som menade på att ingen mjukvara uppdaterats vid service men sa samtidigt att detta var ett känt problem som kunde bero på att man kommit åt minneskortet. Jag letade ordentligt men hittade inget minneskort så åkte in till verkstaden för att dom skulle få visa vart det satt.
Men det visar sig att det inte fanns något minneskort på min version/årmodel. Vi provade att göra bilen strömlös i 10-15min men det hjälpte inte heller.
Så nu återstår det bara att börja betala för dyra felsökningar och reparationer enligt verkstaden.

Allt annat fungerar precis som det ska, med radio och bluetooth-anslutning osv.
Det är endast klocka och GPS som lagt av. (och det verkar ju som sagt som att klockan beror på GPS:en)

Är det någon annan som varit med om samma sak? Någon som sitter inne på en lösning?

Tacksam för hjälp.
Björn Hallgren
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Captur - Ej fungerande GPS

Post by Stymie »

Herregud, visste inte verkstaden något om det? Gjorde du GPS roll-over uppdatering i våras? Det måste man göra för att få GPSen att fungera efter 4 april 2020.

Gå in här, välj ditt system och knappa in VIN (Vehicle Identification Number / Chassinummer)
https://www.renault.se/easyconnect.html

Följ instruktionerna noga! Installationen tar tid, se till att bilen inte går ned i vila under tiden installationen görs.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Yoggi
Posts: 2
Joined: 28 Apr 2020, 13:47
Firstname: Björn
Surname: Hallgren
Location: Stockholm

Re: Renault Captur - Ej fungerande GPS

Post by Yoggi »

Hej Stymie.

Tack för ditt svar. Låter väldigt lovande.
Skulle det visa sig att det är så här pass enkelt så kommer verkstaden få höra det.

Dock blir jag lite osäker på om jag hamnar rätt.
Jag går in på länken https://www.renault.se/easyconnect.html och väljer MediaNav, och kommer då till https://www.renault.se/easyconnect/medi ... ution.html.

Väl där hittar jag inget ställa att skriva in VIN-numret. Behöver jag gå vidare någon annanstans först?
Hittar alternativet "Systemuppdateringar" längst ner, men detta tar mig vidare till https://renault.welcome.naviextras.com/ för nerladdning av Toolbox.

Är tyvärr lite av en nybörjare på Renault och deras system, så skulle verkligen uppskatta lite ytterligare direktiv så att jag hamnar rätt.
Har nu även googlat runt lite på detta och hittar något som kallas "Week roll-over". Men alltid jag hittar baserar sig på uppdatering via Toolbox, och att USB-stickan först skall anslutas till GPS:en för att känna av nyvarande version och först därefter in i Datorn. Dock så kommer jag ju inte ens in i GPS:en eller dess inställningar just nu.

Edit:
All info jag hittar talar om datum i början av april 2019. Vad var speciellt med 4:e april 2020?

Mvh
Björn
Björn Hallgren
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Captur - Ej fungerande GPS

Post by Stymie »

Det var jag som skrev fel år, april 2019 skulle det ha varit. Börja med Toolbox och ett USB-minne och följ instruktionerna så löser det sig säkert. När du sedan stoppar in USB-minnet i bilen kommer den förstå att GPSen ska uppdateras.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply