iPod i Renault

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Molarin wrote: Ska kolla på detta när jag får min Mégane. Monterade du själv? Svårt?
Jag monterade inte själv, jag förstod inte var eller hur hållaren skulle placeras, och eftersom bilen ändå skulle in för några justeringar så lät jag dem montera hållaren också. :) Nu ser jag att de har tagit upp ett hål vid sidan om stereon där de har stuckit in metallpinnen som hållaren är fäst i, och så har de dragit kablarna via det hålet också.

Efter en tids användning kan jag konstatera att det fungerar fortfarande bra, men ibland när man kör igång stereon så har iPoden helt tappat bort sig var den är bland låtarna och den följer inte alls spellistorna. Vet ej varför det blir så och förstår ej vad den följer egentligen, men det går enkelt att lösa - nämligen att man manuellt sätter iPoden på en spellista och kör igång innan man sätter ner iPoden i hållaren (kan även göras med iPoden i hållaren), och sedan kan den bläddra mellan listorna enkelt via knapparna på stereon.

Hälsar
R
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
MrNorth
Posts: 13
Joined: 10 Jul 2012, 16:53
Location: Karlskrona

Re: iPod i Renault

Post by MrNorth »

Hej!
Nu väcker jag liv i en 5 år gammal tråd, för att höra om det har hänt något på denna front.

Min fru har köpt en bättre begagnad renault megane II cab och då ingen av oss pysslar med cd-skivir så hade hon gärna önskat att det gick att koppla in sin iphone-ipod nano på något sätt i bilen?

Jag har läst igenom renaults tillbehörskaalog och jag har till synes tre alternativ:

1) Köpa en "o'car radio for iphone", så blir allt integrerat med detsamma, både display och rattkontroll. Ser dyr ut och nackdelen är att man alltid måste ha iphone inkopplad. Häftig grej verkar det som... hade varit häftigt att använda den som navigator också. Verkar gå att nyttja telefondelen också, men var sitter mikrofonen??? Den kan knappast vara itegrerad.

2) Köpa en "audio connection box". Verkar som om man får en kabel i handskfacket och det är perfekt om man kan ha sin ipod nano liggandes där. Hoppas den får ström via kabeln också så man inte måste plocka ut den då och då för att ladda...
Sen framgår det inte vilken sorts insallation som krävs? Finns det en kabel fördragen till handskfacket?

3) "RCA ingång". En kontakt i handskfacket... har ite kollat om det står "update list" på radion, får göra det när jag kommer hem...


Dessa tre lösningar verkar det finnas att välja på. Vill inte köra med FM-sändare utan vill ha allt integrerat. Så vad säger ni renaultexperter? Det lutar mycket åt #2, då den ser hyfsat billig ut, men hur monteras den??? Och kan min ipod nano drivas av kabeln?

Tack på förhand
Henry
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: iPod i Renault

Post by Starbright »

Mitt förslag är att köra på alternativ nr 2. audio connection box.

Enkel att montera.
använd Hålsåg för att borra ett hål i sidan på handskfacket för att dra igenom medföljande kabel.
Plocka ur stereon och montera dit kabeln till boxen i uttaget för cd-växlaren ( passar bara på ett ställe)
markera och montera dit fästena för själva boxen.
För mig att instruktioner medföljer, har monterat 10 tal sånna boxar för ngra år sedan.
Sätt i kabeln du vill använda ( USB, IPOD etc) lyssna på musik
Johnny Söderström
MrNorth
Posts: 13
Joined: 10 Jul 2012, 16:53
Location: Karlskrona

Re: iPod i Renault

Post by MrNorth »

Tack för svaret!

Fungerar shuffle då också? Svårt att hitta dokumentation om denna audio cnnection box? Tydligen klarar den inte att läsa ID3 taggar så man får inte se artist och låtnamn i displayen :( Dåligt av Renault för en så pass ny bil!

/H
Henry
Post Reply