iPod i Renault

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

chh wrote:Men då åker du på rattstyrning + display styrning = 2000:-
Och det funkar inte på vdo, det vad var dom sa till mig.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Rattstyrning finns men display vet jag ej. Blaupunkt har båda. Men Laguna II har 4 olika anslutningar :shock: Det enklaste är att köpa en cd växlare till lagunan som tar mp3, den kör man ner i mittkonsolen kostar ca 1600 inkl allt. 6 skivor fulla med mp3 = räcker en stund iaf.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

chh wrote:Rattstyrning finns men display vet jag ej. Blaupunkt har båda. Men Laguna II har 4 olika anslutningar :shock: Det enklaste är att köpa en cd växlare till lagunan som tar mp3, den kör man ner i mittkonsolen kostar ca 1600 inkl allt. 6 skivor fulla med mp3 = räcker en stund iaf.
konstigt kan bara få ratt till min blaupunkt,om jag frågar... Jo men då får man inte lågnivåutgång..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Frågar man hos Volvo så är det dåååligt, med i stor alla tillbehör :shock: suger... Så man får leta själv på www surt men sant
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

chh wrote:Frågar man hos Volvo så är det dåååligt, med i stor alla tillbehör :shock: suger... Så man får leta själv på www surt men sant
Det ligger väl i Volvos intresse att dämpa intresset från kundens sida att göra roliga saker/utrusta sin Renault och köpa Volvo istället :evil:
Jag är övertygad om att blir även eftermarknaden i Renault's egen regi så kommer kunden få mycket större glädje av sitt bilägande av Renault.
:D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Nu har jag - igen - varit i kontakt med "Renaultbutiken". Har fått ny information:
Det finns två iPod lösningar som säljs via Renault/Volvo i Sverige.

Den ena är en dockningssttation och priset ligger på 1 675 kr (artikelnr. 32064722).

Den andra är en kopplingsbox som även innehåller USB kontakter och ljudutgångar, den kostar 2 000 kr. Jag misstänker att kopplingsboxen är den från Visteon som jag skrivit om i ett tidigare inlägg här, men killen i butiken sa att i deras datorsystem så fanns det ingen information om tillverkare eller så på den och han hade ingen hemma så han kunde inte kolla på förpackningen.

Men 1 675kr känns helt humant i detta sammanhang. :)

Angående VDO stereon så hade de aldrig sålt någon, ingen frågat efter den och de hade inga tillbehör listade från Volvo. Det är Volvo som styr Renaultbutikens sortiment och de tar inte in tillbehör (som adapter för rattfjärr).
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Ur säkerhetssynpunkt så är rattfjärr och högt placerad display så himla bra :D
Hur många meter tappar man inte koncentrationen på vägen då man skall fumla efter reglage och titta på en liten "fnutt"display på någon universiell eftermonterad huvudenhet. :shock:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

chh wrote:Frågar man hos Volvo så är det dåååligt, med i stor alla tillbehör :shock: suger... Så man får leta själv på www surt men sant
var inne på en bilstereobutik som ring blaupunkt och då fick jag det svaret,men hittar du till display och ratt till blau så är jag intresserad,köpte nämligen en blau då någon här sa att det funkade med båda..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dennis wrote:Ur säkerhetssynpunkt så är rattfjärr och högt placerad display så himla bra :D
Hur många meter tappar man inte koncentrationen på vägen då man skall fumla efter reglage och titta på en liten "fnutt"display på någon universiell eftermonterad huvudenhet. :shock:
ännu svårare att se den bakom en lucka :(
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

RolandM wrote:Nu har jag - igen - varit i kontakt med "Renaultbutiken". Har fått ny information:
Det finns två iPod lösningar som säljs via Renault/Volvo i Sverige.

Den ena är en dockningssttation och priset ligger på 1 675 kr (artikelnr. 32064722).
.
Har köpt en sån nu, men har inga passande mejslar så jag kan inte montera den (än). Mina mejslar är för stora...

Hursomhelst, Renaults original iPod dockningsstation för originalstereon, är tillverkad av Dension och funktionaliteten motsvarar i stort IceLink Plus. Det som skiljer är att bilstereons knappar fungerar annorlunda än på IceLink Plus - På IceLink Plus styr snabbval 1 - 5 spellistorna, medan de i Renaultadaptern bläddrar mellan spellistor eller album. Går alltså att spela enskilda album med Renaultadapter, vilket - som jag har förstått det iaf - inte går med IceLink Plus. Å andra sidan så stödjer inte Renaultadaptern Random (slumpval), vilket jag tycker är synd. Random stöds av IceLink Plus. Men i stort är de helt likvärdiga. Eftersom Renaultadaptern är billigare än IceLink Plus för Renault hos BRL, så var valet för mig självklart.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

RolandM wrote:
RolandM wrote:Nu har jag - igen - varit i kontakt med "Renaultbutiken". Har fått ny information:
Det finns två iPod lösningar som säljs via Renault/Volvo i Sverige.

Den ena är en dockningssttation och priset ligger på 1 675 kr (artikelnr. 32064722).
.
Har köpt en sån nu, men har inga passande mejslar så jag kan inte montera den (än). Mina mejslar är för stora...

Hursomhelst, Renaults original iPod dockningsstation för originalstereon, är tillverkad av Dension och funktionaliteten motsvarar i stort IceLink Plus. Det som skiljer är att bilstereons knappar fungerar annorlunda än på IceLink Plus - På IceLink Plus styr snabbval 1 - 5 spellistorna, medan de i Renaultadaptern bläddrar mellan spellistor eller album. Går alltså att spela enskilda album med Renaultadapter, vilket - som jag har förstått det iaf - inte går med IceLink Plus. Å andra sidan så stödjer inte Renaultadaptern Random (slumpval), vilket jag tycker är synd. Random stöds av IceLink Plus. Men i stort är de helt likvärdiga. Eftersom Renaultadaptern är billigare än IceLink Plus för Renault hos BRL, så var valet för mig självklart.
Spik....i hålen....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

Tony wrote:
chh wrote:Frågar man hos Volvo så är det dåååligt, med i stor alla tillbehör :shock: suger... Så man får leta själv på www surt men sant
var inne på en bilstereobutik som ring blaupunkt och då fick jag det svaret,men hittar du till display och ratt till blau så är jag intresserad,köpte nämligen en blau då någon här sa att det funkade med båda..
Jag har varit i kontakt med BRC och Mathias Åberg där. Han sade att alla de märken dom saluför har dom adpaters till just ratt knappar samt display. Priset låg runt 800-900kr.
Kolla mer på www.brc.se
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Teemu wrote:
Tony wrote:
chh wrote: Jag har varit i kontakt med BRC och Mathias Åberg där. Han sade att alla de märken dom saluför har dom adpaters till just ratt knappar samt display. Priset låg runt 800-900kr.
Kolla mer på www.brc.se
Det är bara vissa modeller som har "display out" utgång och som därmed kan visa information på extern skärm (det är mig veterligen bara de franska tillverkarna samt Opel som kör mot extern skärm än så länge, så efterfrågan är ej vansinnigt stor). Har man exempelvis Pioneer så funkar bara de Pioneers som har en speciell busskontakt.

Så - önskar man köpa ny stereo bör man kolla först vilka modeller som har utgång till extern skärm.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Jag har fått det inmonterat nu...
Renaults original iPod adapter i original stereon.
Åh, vilket lyft! Jag är så nöjd.
Bra tryck i ljudet blev det också, särskilt med AAC i iPoden (motsvarar 192kbps MP3:or, fast tar mindre plats). Det är smidigt att använda. Man trycker ner iPoden i hållaren och sedan styr man den med knapparna på stereon eller via rattfjärren. iPodens skärm är hela tiden aktiv, för den visar spårinformation. I stereons teckenfönster visas bara "track nr", så det är ju bra att iPodens skärm är igång så man ser vad det är för spår. iPoden sitter på en hållare precis vid stereon och det är lätt att se den, dock är det knappast trafikvänligt att sitta och råkolla på iPoden medan man kör.

När man väljer spellista så visar den dessvärre inte spellistans namn, utan man får upp första spåret i spellistan direkt. Orsakade mig en hel del huvudbry för jag hade dålig koll på vad det är jag har lagt upp egentligen... Detta är enda nackdelen som jag har hittat.

Jag är mycket nöjd.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Molarin
Posts: 8
Joined: 08 Mar 2007, 13:42
Location: Borås
Contact:

Post by Molarin »

Det där låter ju jättebra, Roland! (Roland på fotosidan?)

Ska kolla på detta när jag får min Mégane. Monterade du själv? Svårt?
David Molarin, Borås
______________________________________________
Espresso stavas med s, fransmännen har fel!
http://www.riktigtkaffe.se
Post Reply