iPod i Renault

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

iPod i Renault

Post by RolandM »

Hej vänner

Jag hittade följande:
http://www.visteon.com/europe/uk/newsro ... 12_7.shtml

Nu är frågan, säljs denna trevliga grej av Renault i Sverige, eller var kan man hitta den här? Skulle den fungera med originalstereon i en Renault Megané II, har den standardmonterade 4x15 CD enheten den CD växlarstyrning som är en förutsättning för att detta ska fungera? Har någon provat detta? Jag har en iPod, jag suktar på en Megané -04 och jag funderar på om jag ska köra direkt från iPoden in i den existerande stereon och fimpa idén om att koppla in min MP3 stereo... (en integrerad stereo är ju mindre stöldvänlig).
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

Äsch, skaffa FM-sändare istället :D
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

uglynicke wrote:Äsch, skaffa FM-sändare istället :D
Det fina med det här tillbehöret jag hittade är att man kan styra iPoden med knapparna på den standardmonterade radion, då kan man lägga iPoden i handskfacket. Känns mer trafiksäkert att fibbla med knapparna på stereon, än att plocka upp iPoden i handen och försöka leta sig igenom spellistor och annat medan man kör...

Hälsar
R
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
CADMAN
Posts: 2
Joined: 04 Nov 2006, 22:07
Contact:

Har du inte läst hela Roland?

Post by CADMAN »

Available since September in the Renault Espace, Vel Satis, Laguna, Scenic, Megane, Modus, Clio, Twingo and various commercial vehicles, the audio connection box is distributed by Renault dealerships into the vehicle’s glove box

Tack för tipset Roland!
User avatar
micke_011
Posts: 61
Joined: 10 Aug 2006, 13:46
Location: söderköping

Post by micke_011 »

ice>link finns ju också om man förutsättningsvis har aux-ingång på stereon. kolla på http://www.densionsweden.se/ om det kan vara ett alternativ. jag har den själv (dock inte i renaulten) och den funkar klockrent..
micke åhrén

medlem #1819 (tror jag)
honda accord 2,4 type s -06
volvo v70 ii 2,5ft -10
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

micke_011 wrote:ice>link finns ju också om man förutsättningsvis har aux-ingång på stereon. kolla på http://www.densionsweden.se/ om det kan vara ett alternativ. jag har den själv (dock inte i renaulten) och den funkar klockrent..
Den ska fungera med radios som har "tuner list" och det står "tuner list" på min stereos frontpanel, så jag antar att det fungerar. MEN - det står att den körs via CD växlaringången och med CD växlarknapparna. Ähum, jag har inte hittat någon CD växlarfunktion på min stereo. Så jag är förvirrad... Man aktiverar iPoden genom att aktivera CD växlaren, frågan är hur det görs? Eller den kanske inte visar något sådant alternativt när man trycker på SRC (Source) knappen därför att inget är inkopplat än?

Hur vet jag om min "tuner list" original stereo stödjer CD växlare?
Det är den vanliga 4x15w CD-radion...
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
danna
Posts: 10
Joined: 23 Oct 2006, 23:27
Location: Borlänge

Post by danna »

Om du prövar att gå in i menyn kan du aktivera vilka källor som skall visas när du bläddrar med src knapparna iaf på Clio 3.1. Från leverans ville min visa Lv & Mv vilket jag tycker är helt onödigt (har slutat lyssna på radio luxemburg) så nu visar min bara Fm och singel CD tills jag har hittat nåt att ansluta till AUX.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

RolandM wrote:
micke_011 wrote:ice>link finns ju också om man förutsättningsvis har aux-ingång på stereon. kolla på http://www.densionsweden.se/ om det kan vara ett alternativ. jag har den själv (dock inte i renaulten) och den funkar klockrent..
Den ska fungera med radios som har "tuner list" och det står "tuner list" på min stereos frontpanel, så jag antar att det fungerar. MEN - det står att den körs via CD växlaringången och med CD växlarknapparna. Ähum, jag har inte hittat någon CD växlarfunktion på min stereo. Så jag är förvirrad... Man aktiverar iPoden genom att aktivera CD växlaren, frågan är hur det görs? Eller den kanske inte visar något sådant alternativt när man trycker på SRC (Source) knappen därför att inget är inkopplat än?

Hur vet jag om min "tuner list" original stereo stödjer CD växlare?
Det är den vanliga 4x15w CD-radion...
När du har kopplat in något på cd-växlar/mp3 spelare ingången dyker den upp automatiskt i valmenyn. Har kopplat in en MP3 växlaren i min.

Dra ut stereon och titta om du har en ledig cd-växlar kontakt. Tar 30sec .. (har ej sett en tuner list utan)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

danna wrote:Om du prövar att gå in i menyn kan du aktivera vilka källor som skall visas när du bläddrar med src knapparna iaf på Clio 3.1. Från leverans ville min visa Lv & Mv vilket jag tycker är helt onödigt (har slutat lyssna på radio luxemburg) så nu visar min bara Fm och singel CD tills jag har hittat nåt att ansluta till AUX.
Jag har tittat i den ynka handboken och jag har bläddrat och tryckt, men ej hittat något om stänga av Lv från SRC knappen... hm...

Håhåjaha... :)
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
danna
Posts: 10
Joined: 23 Oct 2006, 23:27
Location: Borlänge

Post by danna »

Jag har för mig att man ska hålla in "not" knappen länge. Instruktionsboken är värdelös...
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

danna wrote:Jag har för mig att man ska hålla in "not" knappen länge. Instruktionsboken är värdelös...
Ok, jag ska kolla...

Ringde BRL om IceLink och först sa han att det inte gick, utan det var någon annan lösning för det satt ju en Blaupunkt i. Sen sa jag att det verkade vara VDO och då sa han att det är ju samma tillverkare, så det är ingen skillnad. Sen när jag upplyste honom att jag själv hade hittat på IceLinks hemsida att det ska fungera med Tunerlist radio så gick han med på att det nog skulle fungera. Skulle kosta 1 800 kr, exkl montering. 2 800 med montering. Klart dyrare än jag har lust att lägga ut. Att säljaren på BRL uppenbarligen pratade utan hjärnan inkopplad gjorde inte saken bättre. Så nu får vi se vad jag gör. En nackdel blev jag upplyst om: ID3 taggar stöds inte, vilket innebär att spårinformation ej visas i skärmen. Det känns ju tämligen värdelöst.

Synd, BRL ligger bäst till för mig - men när de inte vet vad de pratar om så är de värdelösa.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Jag har hittat...
http://www.lowcostcaraudio.co.uk/shop/C ... CONNECTS2/

Men hittar ingen mer info om denna. Någon som vet mer?
Ringde förresten en Renaultbutik (Väsby) om iPod i Renault och de hade ingen lösning, finns ingen som distribueras via Renault (Volvo) i Sverige.

Hälsar
R
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

RolandM wrote:Jag har hittat...
http://www.lowcostcaraudio.co.uk/shop/C ... CONNECTS2/

Men hittar ingen mer info om denna. Någon som vet mer?
Ringde förresten en Renaultbutik (Väsby) om iPod i Renault och de hade ingen lösning, finns ingen som distribueras via Renault (Volvo) i Sverige.

Hälsar
R
den funkar, har du kollat ditt cd uttag? Tunerlist radion = phillips från början.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Att koppla in en iPod i originalstereon kostar alltså 2 800 kr på BRL.
På Renaultbutiken kan jag köpa en VDO MP3 spelare med iPod kabel för 2 400 kr.

Känns rätt värdelöst koppla in iPod i den befintliga stereon när det är billigare att köpa en ny, där iPod anslutning ingår.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Men då åker du på rattstyrning + display styrning = 2000:-
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply