Startproblem, Clio II 1,2 16v -05 *LÖST*

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Sailor
Posts: 13
Joined: 11 Aug 2016, 09:34
Firstname: André
Surname: Holmberg
Location: Halmstad

Startproblem, Clio II 1,2 16v -05 *LÖST*

Post by Sailor »

Goddag medtrafikanter!

Jag äger en Clio som motorn skar på för lite mer än ett år sedan. Eftersom jag aldrig bytt en motor förut tog det till för några månader sedan innan jag fick i den nya motorn. Provstartade bilen efter att jag kopplat in allt och fyllt på alla vätskor. Bilen går fint, jag väljer att stänga av den ungefär tio minuter senare (nu i efterhand skulle jag låtit den gå längre. Efter detta gick det bara utför.

1. Nästa startförsök varvar motorn upp av sig själv till 3000 varv, "hostade" lite.
2. Senare försök efter att ha kollat över kablar och slangar varvar den upp till 2000 varv.
3. Lampan för elektroniskt fel tänds. Felkodläsare ELM327 hittar inga felkoder.
4. Och nu tickar det bara när jag försöker starta (video på hur det låter
https://youtu.be/2Wdm9SZK-U4)

Bilen går att rulla med växel i så motorn har inte skurit igen, tack och lov.
Tagit lös startmotorn för att se om det var den som tickade, ser eller känner inga tecken på att den skulle vara trasig.
Batteriet är nyladdat och nyköpt för någon månad sedan.

Har ni några tankar och idéer om vad som kan vara galet?

Vänliga hälsningar / André
Last edited by Sailor on 16 May 2017, 19:28, edited 1 time in total.
André Holmberg
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Startproblem, Clio II 1,2 16v -05

Post by Göte J »

Har du dragit fast "jordflätan" till motorblocket? Jordflätan på min Clio är iofs en sold kabel som är en förlängning av kabel från batteriets minuspol till chassiet.
Kolla om det hjälper med en startkabeln från minuspol till motorgods!
// Göte J
Sailor
Posts: 13
Joined: 11 Aug 2016, 09:34
Firstname: André
Surname: Holmberg
Location: Halmstad

Re: Startproblem, Clio II 1,2 16v -05

Post by Sailor »

Göte J wrote:Har du dragit fast "jordflätan" till motorblocket? Jordflätan på min Clio är iofs en sold kabel som är en förlängning av kabel från batteriets minuspol till chassiet.
Kolla om det hjälper med en startkabeln från minuspol till motorgods!
// Göte J
Har inte rört den jordflätan, men ska kolla om flätan kanske korroderat och göra testet som du föreslår. Min sitter också som på din bil. Tack Göte!
Ska passa på att smörja in med batteripolsfett när jag ändå skruvar loss jordflätan.
Ska även testa startmotorn enligt hur dem gör i denna video. https://www.youtube.com/watch?v=n-RzcsdFoRQ
André Holmberg
Sailor
Posts: 13
Joined: 11 Aug 2016, 09:34
Firstname: André
Surname: Holmberg
Location: Halmstad

Re: Startproblem, Clio II 1,2 16v -05

Post by Sailor »

Startmotorn fungerar som den ska.
Jordflätan såg så där ut, se bilderna som jag bifogar.

Image

Men nu har ett annat problem dykt upp. När jag slår på tändningen blinkar alla lampor på displayen. Se video. Det klickande ljudet som hördes i förra videon hörs inte längre.
https://youtu.be/6kG6dyb-AiY

Läste något om att jag borde försöka nollställa ECU:n. Vissa säger att man bara ska koppla ifrån batteriet i några timmar.
Kan även bara vara att batteriet är lite trött efter all felsökning. Slog på torkarbladen fram och dem rörde sig väldigt sakta. Batteriet är på laddning nu.
André Holmberg
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Startproblem, Clio II 1,2 16v -05

Post by john »

Namn på inläggen tack 8)
John Ignell Enviken
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startproblem, Clio II 1,2 16v -05

Post by Stymie »

Rör sig torkarna långsamt har du dålig jord eller dåligt batteri. Vad är spänningen på batteriet då du kör torkarna respektive i vila?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Sailor
Posts: 13
Joined: 11 Aug 2016, 09:34
Firstname: André
Surname: Holmberg
Location: Halmstad

Re: Startproblem, Clio II 1,2 16v -05

Post by Sailor »

john wrote:Namn på inläggen tack 8)
Felet åtgärdat!
Stymie wrote:Rör sig torkarna långsamt har du dålig jord eller dåligt batteri. Vad är spänningen på batteriet då du kör torkarna respektive i vila?
Precis, Göte J var också inne på jordningen. Satte i batteriet igen efter 8 timmar laddning med samma blinkande på displayen som innan. Torkarbladen gick inte att flytta på alls.

Prövade nu att ge starthjälp från en annan bil med samma V antal som Clion (12V) och då gick den igång. Så förmodligen har jag kortslutit batteriet på Clion...Så går det när man inte tänker efter innan man gör något.
Har tyvärr ingen Voltmätare så jag kan kolla batteriet, ska åka och köpa en idag eller imorgon.

Och nu när bilen gick igång så lyser lampan för elektroniskt fel, samt att stop och oljelampan började lysa utan att slockna. Se video https://youtu.be/392kdkthb6s
Det är gott om olja i motorn.
Ska ut och kolla så oljetryckssensor sitter som den ska (ska sitta kring oljefiltret). Kan elektriskt fel lampan hänga ihop med en trasig oljetryckssensor?
Ska även pröva att skruva lös oljepåfyllningslocket och starta motorn för att se om oljan cirkulerar.
André Holmberg
Sailor
Posts: 13
Joined: 11 Aug 2016, 09:34
Firstname: André
Surname: Holmberg
Location: Halmstad

Re: Startproblem, Clio II 1,2 16v -05

Post by Sailor »

Prövade koppla bort oljetryckssensorns kontakt och det ledde till att oljelampan och stop lampan slocknade. Återmontering ledde till att lamporna började lysa igen. Inte så konstigt kanske.

Prövade att ha oljepåpyllningslocket av och ställde en glasburk ovanpå för att hålla bort eventuellt spill när motorn startades. Kom ingen skvättande olja, inte ens så jag såg någon skillnad i påfyllningshålet. Oljan går alltså inte runt i motorn?

ELM 327 visar fortfarande inga felkoder.
André Holmberg
Sailor
Posts: 13
Joined: 11 Aug 2016, 09:34
Firstname: André
Surname: Holmberg
Location: Halmstad

Re: Startproblem, Clio II 1,2 16v -05

Post by Sailor »

Goda nyheter är att batteriet inte var kortslutet. Säkringen i batteriladdaren hade gått.

Funderade på att byta ut oljetryckssensorn, men efter att ha prövat Clions inbyggda diagnostik uteslöt jag att det var den det var fel på. Följer man guiden enligt den här länken http://mr-fix.info/hidden-menu-renault- ... bol-logan/ ska det visas ett "h" i displayen om det är fel på oljetrycksmätaren. Vilket det inte gjorde.

Ser inget ljus i slutet av tunneln och överväger om jag nått gränsen för mitt kunnande och bör lämna in den till proffs.

I vilket fall så återkommer jag med lösningen när den visar sig.
André Holmberg
Sailor
Posts: 13
Joined: 11 Aug 2016, 09:34
Firstname: André
Surname: Holmberg
Location: Halmstad

Re: Startproblem, Clio II 1,2 16v -05

Post by Sailor »

Reparationerna fortsätter!
Monterade en ny oljetryckssensor på motorn (sitter bakom motorn sett från förarsidan på höger sida, till vänster om oljefiltret, 23 mm blocknyckel). Efter detta byte slocknade oljelampan, vilken lättnad!

Nytt problem är att "Varningslampa för avgaskontroll" börjat lysa. Denna gång har jag dock lyckats få ut en felkod.
Youtubeklipp på start: https://youtu.be/0wz9uRd5Kqs

Image

P0638 - Generic
Type: Powertrain - Computer and Auxiliary Outputs - ISO/SAE Controlled.
Description: Throttle Actuator Control Range/Preformance.
Location: Bank 1.


Enligt denna hemsidahttps://www.obd-codes.com/p0638 kan det vara något av följande problem.

Potential Causes Causes of this DTC may include:
- Pedal position sensor malfunction
- Throttle position sensor malfunction
- Throttle actuator motor malfunction
- Dirty throttle body
- Wiring harness, loose or dirty connections
- PCM/ECM Malfunction

Så första steget blir att kolla alla kablar igen (även vid pedalen) och efter det plocka lös spjällhuset för en rengöring. Efter det får vi se vad det blir, alla tips är välkomna.

Varningslampan för elektroniskt fel lyser fortfarande, kanske hänger ihop med kablarna till spjällhuset?

Fortsättning följer...
André Holmberg
Sailor
Posts: 13
Joined: 11 Aug 2016, 09:34
Firstname: André
Surname: Holmberg
Location: Halmstad

Re: Startproblem, Clio II 1,2 16v -05

Post by Sailor »

Rengjort spjällhuset. Problemet kvarstod. Kontakten sitter bra.

Upptäckte att det läckte ut avgaser vid grenröret-avgasröret. Visade sig att det inte fanns någon packning där. Så beställt en ny (den gamla måste ha kommit bort vid motorbytet). Förhoppningsvis slocknar avgaslampan då.

Elektroniskt fel lampan slocknade vid en start för att sedan komma tillbaka.

Fortsättning följer.
André Holmberg
Sailor
Posts: 13
Joined: 11 Aug 2016, 09:34
Firstname: André
Surname: Holmberg
Location: Halmstad

Re: Startproblem, Clio II 1,2 16v -05 *LÖST*

Post by Sailor »

Packning monterad vid avgasrörets början. Lampan för avgasrening lyser fortfarande. Lampan för elektroniskt fel slocknade av sig själv två dagar innan bilen skulle in på Hedin bil i Halmstad. Hedin bil "programmerade" om datorn så spjällhuset fick lära sig på nytt. Fellampan för avgasrening har inte kommit tillbaka än. Kostnad för felsökning och åtgärd 1300kr~.

Nu ska det bara bytas en damask till drivknuten och en gummibussning till krängningshämmaren.

Jag ser nu fallet som avslutat. Tack för den hjälp jag fick på vägen.

Kör försiktigt!
André Holmberg
Post Reply