Megane 1 kombi 1.4 1999 startar inte "LÖST"

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Billyboy75
Posts: 5
Joined: 20 Aug 2017, 19:58
Firstname: Andreas
Surname: Carlsson
Location: Vingåker

Megane 1 kombi 1.4 1999 startar inte "LÖST"

Post by Billyboy75 »

Hej har nygligen köpt en begagnad megane kombi den startade jätte fint och fungerade hur bra som helst.lagade ett lite läckage på avgassystem tvättade bilen körde in den i carporten efter ett par timmar så startade jag bilen kom ca 4 km sen dog bilen.
Har kollat soppa pumpen
Tändstift rena o fina
Gjort rent vevaxelgivaren
Kollat över alla säkringar o reläer
Startmotorn går runt bilen startar bara någon sec sen dör den någon som har någon ide på vad det kan vara

Problemet löst....
Jag lagade ett lite avgasläckage
Innan jag tvättade bilen och senare på kvällen så dog den efter ca 4 km
Nu har jag bytit tändspolar,tändstift,kamaxelgivare,rengjort all elektronik i motorrumet även gjort rent bränslepump.....
Jag började fundera om något satt fast i avgasröret som kvävde motorn långsökt sa många jag tog isär avgasröret tyckte det rasslade konstigt i bakre dämparen full av grus tömde ut bra mycket montera ihop det o nu fungerar det
Last edited by Billyboy75 on 28 Aug 2017, 21:54, edited 1 time in total.
Andreas Carlsson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane 1 kombi 1.4 1999 startar inte

Post by Stymie »

Startspärren ...

Kolla även kontaktstycke uppe vid batteriet. Brukar ibland vara sönderärgat trots att det knappt syns.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Billyboy75
Posts: 5
Joined: 20 Aug 2017, 19:58
Firstname: Andreas
Surname: Carlsson
Location: Vingåker

Re: Megane 1 kombi 1.4 1999 startar inte

Post by Billyboy75 »

Stymie wrote:Startspärren ...

Kolla även kontaktstycke uppe vid batteriet. Brukar ibland vara sönderärgat trots att det knappt syns.

Startspärren blinkar innan jag sätter i nyckeln när jag stoppar i nyckeln o vrider så lyser lampan i 2-3 sec sedan slocknar den vet ej om det är så den ska göra?

Har gjort rent allt uppe vid batteriet o säkrings hållaren
Andreas Carlsson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane 1 kombi 1.4 1999 startar inte

Post by Stymie »

Då verkar startspärren fungera. Vid fel på startspärren brukar man ha just det problemet som du har. Den tänder till, men sedan bara tuggar den. Jag har tyvärr inga andra idéer.

Tänder den till vid varje startförsök?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Billyboy75
Posts: 5
Joined: 20 Aug 2017, 19:58
Firstname: Andreas
Surname: Carlsson
Location: Vingåker

Re: Megane 1 kombi 1.4 1999 startar inte

Post by Billyboy75 »

Stymie wrote:Då verkar startspärren fungera. Vid fel på startspärren brukar man ha just det problemet som du har. Den tänder till, men sedan bara tuggar den. Jag har tyvärr inga andra idéer.

Tänder den till vid varje startförsök?
Han tänder vid varje försök börjar att tro att det är spärren jag har inte provat att ta ner konsolen inne i bilen för tydligen sitter det kablar vid annten
Så det inte har erjjat för lampan kanske funkar men kablar till till spärren kanske är errjat frågan är var den lilla spärren kan sitta och om det går att koppla om det för att prova om det funkar
Andreas Carlsson
Billyboy75
Posts: 5
Joined: 20 Aug 2017, 19:58
Firstname: Andreas
Surname: Carlsson
Location: Vingåker

Re: Megane 1 kombi 1.4 1999 startar inte

Post by Billyboy75 »

Billyboy75 wrote:
Stymie wrote:Då verkar startspärren fungera. Vid fel på startspärren brukar man ha just det problemet som du har. Den tänder till, men sedan bara tuggar den. Jag har tyvärr inga andra idéer.

Tänder den till vid varje startförsök?
Han tänder vid varje försök börjar att tro att det är spärren jag har inte provat att ta ner konsolen inne i bilen för tydligen sitter det kablar vid annten
Så det inte har erjjat för lampan kanske funkar men kablar till till spärren kanske är errjat frågan är var den lilla spärren kan sitta och om det går att koppla om det för att prova om det funkar


Har ingen sensor/öga i taket tagit ner belysningen ser bara annten men där var det rent o fint.
Har kört med obd verktyg fick en fel kod P0711
Men det är sensor/givare som sitter på växellådan på automat och jag har manuell låda.
Andreas Carlsson
Billyboy75
Posts: 5
Joined: 20 Aug 2017, 19:58
Firstname: Andreas
Surname: Carlsson
Location: Vingåker

Re: Megane 1 kombi 1.4 1999 startar inte

Post by Billyboy75 »

Någon annan som kan ha någon ide vad som kan vara galet?
Andreas Carlsson
Post Reply