Läckage vid förardörr Megane Cab 2007

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mr_Mao
Posts: 8
Joined: 29 Sep 2017, 07:04
Firstname: Per
Surname: S
Location: Halmstad

Läckage vid förardörr Megane Cab 2007

Post by Mr_Mao »

Blev stolt ägare av en Megane II Cab av 2007 års modell för ngn vecka sedan.
Fick börja min karriär som Renaultägare med att lämna iväg för att få rensat kondensavrinningen från ac’n.
Verkstaden var även vänlig nog att påpeka att fjäderbenslagringarna var slut och behöves bytas. Suck. Ok, sånt händer. Bara att fixa.
Märkte igår efter att sambon haft bilen parkerad ute i regnet att det var blött på mattan längs med främre hälften av förardörren. Tog bort plastlisten som täcker tröskeln, och såg att gummilisterna under var riktigt blöta. Är det någon här på forumet som har erfarenhet vari problemet kan ligga? Inne i dörren eller den tätande gummilisten runt dörren? Tror inte att det kommer från diket under torkarna då den nämnda gummilisten var blöt ändan upp så att säga.
Försöker infoga bild.

Är jättetacksam för input.

Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hstd
Megane CC 2007
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Läckage vid förardörr Megane Cab 2007

Post by Stymie »

Är väl vanligt att plasten som ska täta på insidan av dörrsidan inte är tät. Det gör att vatten som kommer in vid fönsterlisten rinner ut i kupén när det regnar mycket. Om du skruvar av dörrsidan så kommer du att se plasten. Kontrollera att den är tät, speciellt i nedkant.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mr_Mao
Posts: 8
Joined: 29 Sep 2017, 07:04
Firstname: Per
Surname: S
Location: Halmstad

Re: Läckage vid förardörr Megane Cab 2007

Post by Mr_Mao »

Tackar för tipset. Var väl vad jag misstänkte. Skruvarna som håller dörrsidan i nedetkant har givetvis ärgat fast i muttern och bara snurrar. Kommer inte åt att hålla emot genom hålet i underkant. Kör iväg till bilmek och återkopplar med vad de har för lösning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hstd
Megane CC 2007
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Läckage vid förardörr Megane Cab 2007

Post by Stymie »

Kolla även att dräneringshålen i dörren är öpnna. Kan sättas igen av löv som kommer in längs fönsterlisten.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mr_Mao
Posts: 8
Joined: 29 Sep 2017, 07:04
Firstname: Per
Surname: S
Location: Halmstad

Re: Läckage vid förardörr Megane Cab 2007

Post by Mr_Mao »

Fick just samtal från bilmeken. Satt ingen plast alls på insidan av dörren. Dock bekräftade han att dörrsidan var rejält blöt på insidan. Skall det sitta en plastfilm inuti? Bara funderar på om denna i såfall kan ha tagits bort någon gång.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hstd
Megane CC 2007
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Läckage vid förardörr Megane Cab 2007

Post by Stymie »

Alla Renaulter som jag lyft bort dörrsidan på har haft plast på insidan. Tror inte att din är ett undantag. Enklast är väl att kolla andra sidan eller bak?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mr_Mao
Posts: 8
Joined: 29 Sep 2017, 07:04
Firstname: Per
Surname: S
Location: Halmstad

Re: Läckage vid förardörr Megane Cab 2007

Post by Mr_Mao »

Hej.
Tack för input.
Dubbelkollade med killen som hjälpte mig. Där satt ingen plast what so ever i dörren sade han. Dock limmade han dit en. Verkar som om den håller tätt nu. Får invänta nästa rejäla regn och se.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hstd
Megane CC 2007
Post Reply