Fel på insugningtemperaturkrets Clio 1,2 16v -02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mikeng11
Posts: 4
Joined: 04 Aug 2016, 23:13
Firstname: Mikael
Surname: Englund
Location: Göteborg

Fel på insugningtemperaturkrets Clio 1,2 16v -02

Post by mikeng11 »

Hej!
Jag har ett problem med min Clio 1,2 16 V-02

Lampan till förvärmningen (den gula som ser ut som en glödtråd) lyser hela tiden, bilen går bra och startar bra, men nu skall den besiktigas.

Har via felkod(P0110) fått reda på att det är insugningstemperaturgivaren som det är fel på.
Har testat och det är inget fel på givaren och jag har 5,0 volt när jag mäter på kontakten och till jord, men när jag mäter mellan kontakterna får jag inget eller nästan inget,tror att jag vid något tillfälle fick 0,4-0,5V.
Jag har med hjälp av en summer kollat att kablarna är hela till Ecu:n.

Jag har med Clip fått fram följande felkod DF003 krets lufttemperatugivare CO.1 (CO.1 =öppen krets eller kortslutning till +12V)
Ser också att jag har (PR 144) 5V till givaren.
Och (PR 003) Lufttemperatur 30 grader C
Den ligger konstant på 30 grader så bilen tror väl att det fortfarande är sommar.

Nu till min fråga om någon har ett elschema för att kunna se om problemet ligger i Ecu:n eller någon annanstans.
//Mikael

Image
Image
Image
Image
Mikael Englund
mikeng11
Posts: 4
Joined: 04 Aug 2016, 23:13
Firstname: Mikael
Surname: Englund
Location: Göteborg

Re: Fel på insugningtemperaturkrets Clio 1,2 16v -02

Post by mikeng11 »

Hej igen!

Är det ingen där ute som har några idéer, tips eller elschema om mitt problem?
Vet inte om det är värt att skicka iväg ECU-n till England eller om ens felet ligger där.
Mikael Englund
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Fel på insugningtemperaturkrets Clio 1,2 16v -02

Post by Stymie »

Har en fråga kring felsökningen. Det är otydligt var du mätt 5V respektive 0,4-0,5V. Om det nu är fel på tempgivaren så kanske ECU har ett grundvärde som den ställer sig på (30 C)? Har du provat att byta lufttempgivaren? Kan väl inte kosta så mycket?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
mikeng11
Posts: 4
Joined: 04 Aug 2016, 23:13
Firstname: Mikael
Surname: Englund
Location: Göteborg

Re: Fel på insugningtemperaturkrets Clio 1,2 16v -02

Post by mikeng11 »

Hej!
Givaren är bytt det var det första jag gjorde.
Jag har mätt 5V till jord på stift 1 innan givaren och 0,4V mellan stift 1 och 2, där skulle jag också ha haft 5V.
Men som felkoden säger co.1(öppen krets eller kortslutning till +12V)

Vet inte om jag skall chansa och beställa en beg Ecu från England som är återställd skall tydligen vara plug & play enligt deras hemsida.
Mikael Englund
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Fel på insugningtemperaturkrets Clio 1,2 16v -02

Post by Stymie »

Vad får du för spänning mellan stift 2 och jord?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
mikeng11
Posts: 4
Joined: 04 Aug 2016, 23:13
Firstname: Mikael
Surname: Englund
Location: Göteborg

Re: Fel på insugningtemperaturkrets Clio 1,2 16v -02

Post by mikeng11 »

Hej!
Där får jag inget utslag och det skall jag inte ha heller.
Mikael Englund
Post Reply