Hur byta parkeringsljuslampa bak Megane III

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Skriv svar
Goto001
Firstname: Göran
Surname: Törnqvist

Hur byta parkeringsljuslampa bak Megane III

Inlägg av Goto001 » 11 jul 2019, 21:38

Hej!

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig. Jag har en Renault Megane III 1,5 diesel Sport Tourer från 2010.

För första gången har parkeringsljuslampan bak gått sönder (bra kvalitet). Lampan sitter i lamphållaren på bakluckan.

Jag har tagit bort en täckbricka av plast och tagit bort skruven som fanns under täckbrickan. Men lamphållaren sitter ändå kvar (går dock att vicka på den).
Jag vågar inte ta i alltför hårt när jag försökt att dra bort lamphållaren från bakluckan. Rädd att plasten går sönder.
Kan inte hitta någon ytterligare skruv att ta bort.

Hoppas någon är snäll och tar sig tid att beskriva hur jag ska göra!

Mvh
Göran
Användarvisningsbild
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Kontakt:

Re: Hur byta parkeringsljuslampa bak Megane III

Inlägg av Stymie » 12 jul 2019, 08:00

Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil, men det brukar vara snäppfästen, ofta en kil i en änden. Kan vara pilligt att få ut.
___
Nu: Zoe R240 Intens -16, Twizy -13, Grand Scenic 1.6dci S&S -12, Mégane II RS -08, R20TS R1272 -79, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna 2.0 16V, Laguna II 1.9dci, Grand Modus 1.2TCe
Goto001
Firstname: Göran
Surname: Törnqvist

Re: Hur byta parkeringsljuslampa bak Megane III

Inlägg av Goto001 » 12 jul 2019, 17:10

Hej

Tack för svaret.
Med snäppfäste menar du ett fäste som man måste trycka ihop för att kunna lossa?

Som jag skrev så finns en skruv som jag tagit bort. Lamhållaren lossar något. Men högra sidan sitter fast.
Upptill höger på baksidan sitter något som liknar ett snäppfäste, som verkar möjligt att nå.
Problemet är att lamphållaren sitter fast nedtill på höger sida. Det går inte att se hur det sitter fast.

Om jag tar och drar med våld antar jag att plasten går sönder. Eller kan det tänkas att lamphållaren lossnar?

Hoppas Stymie eller en annan vänlig själ kan hjälpa mig.

Mvh
Göran
Skriv svar