Clio 2010 kallstart problem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

johanbolin7
Posts: 5
Joined: 26 Nov 2019, 17:46
Firstname: Johan
Surname: Bolin

Clio 2010 kallstart problem

Post by johanbolin7 »

Hej ny här på forumet.
har problem med min clio 1,2 -10...
när temperaturen sjunker på höst vinter så blir bilen konstig vid kallstart. bluddrar och de går ej att köra iväg direkt för då dör bilen och blir väldigt svår att få igång igång igen.

följande saker är bytt:
Spridare
magnetventil till kanister
tändspole +kablar
insugstemp givare
efter bilen fått upp tempen så går den som vanligt.. detta artar sig bara på de kallare månaderna.

Finns de någon som haft liknande problem & löst de?
raye
Posts: 12
Joined: 20 May 2017, 07:51
Firstname: Ray
Surname: Eriksson
Location: Uppsala

Re: Clio 2010 kallstart problem

Post by raye »

Har en Clio Tce 1oo -12.Om det är fuktigt ute så misständer den första minuten,väldigt lite dock.Sen går den hur bra som helst.Den startar alltid omedelbart och går hur bra som helst när jag kör iväg så jag tänker inte göra något åt det,Tycker det är en fantastisk bil i alla fall.
Ray Eriksson.
Captur -18
MB GLC SUV -18
mr.x
Posts: 5
Joined: 28 Nov 2019, 21:00
Firstname: zero
Surname: cool

Re: Clio 2010 kallstart problem

Post by mr.x »

Hej Johan!

Vad använder du för bränsle?
Har du läst av felkoderna på bilen, Isåfall vad har du för felkoder?

- X
johanbolin7
Posts: 5
Joined: 26 Nov 2019, 17:46
Firstname: Johan
Surname: Bolin

Re: Clio 2010 kallstart problem

Post by johanbolin7 »

tjena använder bensin. har aldrig kört ethanol. hade den på verkstad igår då fick de fram felkod df001 men efter byte av styrenhet i motorrummet kunde den släckas.
men så idag på morgonen var de samma fel igen.. stått över natten utan motorvärmare.
tänder och varvtalet går upp men stendör direkt efter och är svår att få igång. efter andra draget på startmotorn så håller jag ner gaspedalen lite då går den igång och får stadig tomgång. men går ej att köra direkt utan måste stå i typ 5 min. sen fungerar bilen som vanligt.
urbenruben
Posts: 15
Joined: 27 Apr 2018, 08:05
Firstname: Ruben
Surname: olsson
Location: bollstabruk

Re: Clio 2010 kallstart problem

Post by urbenruben »

svärmor har också en 2010 och den är likadan! har haft den inne på verkstan flera gånger men dom hittar inget fel. hon måste ha motorvärmaren i annars funkar det inte! jag själv har en 2007 och den är det inget problem med den startar utan motorvärmare även vid 3o-
tage ruben mikael olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio 2010 kallstart problem

Post by Stymie »

Det känns som att bilen får fel värden till motorstyrningen. Livevärden via OBD-II kanske kan avslöja problemet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
johanbolin7
Posts: 5
Joined: 26 Nov 2019, 17:46
Firstname: Johan
Surname: Bolin

Re: Clio 2010 kallstart problem

Post by johanbolin7 »

Problemet löst.. Styrenheten hade fastnat i Ethanol-läge.
En omprogrammering av bilens styrenhet löste allt..
andreas.lundberg
Posts: 5
Joined: 11 Oct 2020, 07:00
Firstname: Andreas
Surname: Lundberg
Location: Örebro

Re: Clio 2010 kallstart problem

Post by andreas.lundberg »

Gammal tråd, men här är en till Clio 1.2 från 2010 med liknande problem.

Är det närmare 0° så får man stå och nöta länge på startmotorn.
När väl bilen hoppar igång så går den på 2-3cyl i några sekunder. Sedan fungerar den normalt.

Kan det vara att även den här bilen har fastnat i etanolläge trots att varken ägaren innan (ägaren innan körde bara första året på etanol) eller jag har kört på etanol på sista tiden?

Har ingen Clip bara DT4ALL tillsammans med elm327 och enligt uppgifterna från det programmet så visade motortemp samt ECU samma grader som utomhus.

Ska tilläggas att med motorvärmare startar bilen utan problem.
Traceour
Posts: 7
Joined: 15 Dec 2020, 21:28
Firstname: Gustav
Surname: Larsson

Re: Clio 2010 kallstart problem

Post by Traceour »

andreas.lundberg wrote: 06 Dec 2020, 07:13 Gammal tråd, men här är en till Clio 1.2 från 2010 med liknande problem.

Är det närmare 0° så får man stå och nöta länge på startmotorn.
När väl bilen hoppar igång så går den på 2-3cyl i några sekunder. Sedan fungerar den normalt.

Kan det vara att även den här bilen har fastnat i etanolläge trots att varken ägaren innan (ägaren innan körde bara första året på etanol) eller jag har kört på etanol på sista tiden?

Har ingen Clip bara DT4ALL tillsammans med elm327 och enligt uppgifterna från det programmet så visade motortemp samt ECU samma grader som utomhus.

Ska tilläggas att med motorvärmare startar bilen utan problem.
Kolla jordkablar och säkringarna på pluspolen. Rengör alla kontaktytor o prova. Samma symtom för mig, går bra efter nya kablar. Bytte dock bara för att, räcker med rengöring. Kollade med en belastningsmätare, 70ah, på batteriet, ca 15ah på kablar ut från batteriet. Går fint änsålänge allafall, tvi tvi 😅
andreas.lundberg
Posts: 5
Joined: 11 Oct 2020, 07:00
Firstname: Andreas
Surname: Lundberg
Location: Örebro

Re: Clio 2010 kallstart problem

Post by andreas.lundberg »

Jag har glömt att återkoppla.
Felet var den främre lambdasonden.
Visade inga felkoder. Fick mäta hur många volt den visade för att se att den var dålig.

Efter bytet så fungerar bilen klockrent igen.

Efter jag hade skrivit mitt inlägg i Dec 2020, så började även bilen dra 1.2l/mil.
Bilen vägrade nästan att starta på bensin, så jag testade att tanka upp en tank med etanol.
Den startade utan bekymmer på etanolen även i -25° men vägrade på bensin i den kylan (tvärtemot vad man brukar höra).

Men efter lambdasondsbytet så återgick allt till normaltillstånd igen.
Traceour
Posts: 7
Joined: 15 Dec 2020, 21:28
Firstname: Gustav
Surname: Larsson

Re: Clio 2010 kallstart problem

Post by Traceour »

Skönt det löste sig, kan du dela med dig lite värden när du mätte lambda?
andreas.lundberg
Posts: 5
Joined: 11 Oct 2020, 07:00
Firstname: Andreas
Surname: Lundberg
Location: Örebro

Re: Clio 2010 kallstart problem

Post by andreas.lundberg »

Har för mig att den bakre visade strax över 9v. Medans den främre visade någonstans runt 0.1-0.3v.
Traceour
Posts: 7
Joined: 15 Dec 2020, 21:28
Firstname: Gustav
Surname: Larsson

Re: Clio 2010 kallstart problem

Post by Traceour »

Okej, tack, startade din bra med motorvärmare? Min startar perfekt med motorvärmare, kan det verkligen vara lambdan då??!!
andreas.lundberg
Posts: 5
Joined: 11 Oct 2020, 07:00
Firstname: Andreas
Surname: Lundberg
Location: Örebro

Re: Clio 2010 kallstart problem

Post by andreas.lundberg »

Ja. Startade med motorvärmare.
Men startade alltid oavsett hur kallt det än var på E85.
Traceour
Posts: 7
Joined: 15 Dec 2020, 21:28
Firstname: Gustav
Surname: Larsson

Re: Clio 2010 kallstart problem

Post by Traceour »

Okej, intressant.. motorvärmaren borde ju inte kunna värma upp lambda värdet tycker jag!? Värmer väl upp blocket bara. men värt att kolla. Ska prova en tank E85 o se vad som händer också
Post Reply