Megane II 2004 Ryckig gång vid kall motor.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Post by bo johansson »

Om det nu vill behålla bilen, Carina, trots alla problem tycker jag att du ska sätta press på bilfirman. Meddela dom att om bilen inte är lagad på måndag vill jag att firman köper tillbaka bilen allt enligt konsumentköplagen. Vill du trots att allt behålla bilen kräv en ersättningsbil att använda fram till dess att bilen funkar. Så länge man jamsar med och inte ställer krav så anstränger de sig inte att fixa bilen alternativt ser till att du får en ersättningsbil under tiden. Självklart skulle de kunnat fixa bilen under det här halvåret om de velat. Problemet är sannolikt att det kostar för mycket. Dessutom ställer du inga krav. Vad jag förstår utnyttjar firman din snällhet på ett otillbörligt sätt. Tyvärr fungerar affärslivet många gånger så.
Bosse
Bo Johansson
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Megane II 2004 Ryckig gång vid kall motor.

Post by eeyore »

Jag har tyvärr inte någon lösning på dina problem, men kan ändå addera mina erfarenheter till tråden:
Min MeganeII-04 gick ryckigt vid kall motor precis son du beskriver. Detta var en hyfsat kort tid efter stora servicen vid 12'000 med byte kamrem osv. Verkstan gissade friskt och lagade fel som inte fanns: sotade spjällhus och kontrollerade kamremmens läge (enligt deras "Renault-diplom-mekaniker" så kan en aningens felmonterad kamrem ge dessa symptom...) . Efter mycket pillande och meckande kom dom fram till att tändstiften var brända pga att dom varit för dåligt åtdragna; dålig kontakt med motorblocket och därmed dåligt kylda. Med nya stift på plats går nu bilen bra. Men när jag hör din story så börjar jag ju bli lite bekymrad... min bil går fortfarande inte perfekt på tomgång: lite svajigt även om jag tagit det för normalt och ok. När kommer problemen tillbaka måntro?
Mina tändstift må varit brända, men tänk om verkstan av misstag "råkat" få halv ordning på grundproblemet, och det hela återkommer med full styrka snart?
(Jag har 1.6 16v motorn. Kan den heta K4M kanske?)

Hursomhelst en bedrövlig story du radar upp, hoppas det löser sig för dig snart.
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
Megane Ystad
Posts: 7
Joined: 21 Sep 2009, 16:18
Location: Ystad
Contact:

Re: Megane II 2004 Ryckig gång vid kall motor.

Post by Megane Ystad »

Hej igen och tack för alla svaren.
Det var nu ett tag sedan som jag skrev sist och mycket har hänt sedan dess. För att göra en otroligt lång tid kortare så kommer här en kort beskrivning om vad som hände efter min sista post.

Vill rikta en varningens ord samtidigt till den som vill ha att göra med Bilbengtsson i Ystad.

Den roda bilen är numer "utbytt" mot en Megane 2008 då det var den enda lösningen som kunde nås efter allt strul.

Den röda 2004 blev värre och värre. De gjorde allehanda saker med den och när de gjorde en motorsköljning så var det helt kört, det tillkom ett kraftigt skrikande ljud när man startade och det fann de aldrig ut vad det var. Kamremmen byttes totalt 4ggr, vattenpump, insug, packningar, tändstift mm för att till slut i mellandagarna 2009/2010 rinna ut i att de ville ta tillbaka bilen. Detta först efter att jag fick kontakta tredjepart i form av reklamationsnämnden.

Efter många om o men ville de ge mig en annan megane, också den en 2004 men ack så himla ful och långt ifrån den standard och färger som tog mig över ett år att hitta i den första bilen.
Dessutom till mycket dyrare pris än vad vi gett för den första de aldrig redde ut att laga.
Efter nekande så blev det svårare och i Sjöbo fanns det en blå megane 2008 som hade gått 3800mil.
Sagt o gjort så blev det byte till den med högre kontantinsats, högre månadskostnad som fäljd men orkade inte tjafsa mer med dem om den röda och ville bara ha ett avslut på det hela.

I januari hämtade vi den blå meganen, En extreemblue metallic med flexifuel motor på 1,6l och det mesta i utrustning som farthållare, ac, mm
I köpet fick jag också inkluderat den nästkommande lilla servicen som kommer vid 4000 mil och den utfördes utan tjafs med oljebyte och kontroll av felkoder mm.
Glad för att allt var som det skulle och ca 240mil körda sedan vi hämtade bilden så hände någonting med kopplingen.
Startade bilen på morgonen, trampade ner kopplingen och la i backen och släpper kopplingen som nu bara fastnat i det urtrampade läget, inget händer på pedalen utan den hänger bara där. Trampar den i botten igen och försöker men samma sak, den bara hänger där och helt plöttsligt så smäller det bara till och pedalen håller på att slå av mig foten och bilen tar ett hopp bakåt o stannar.

Efter en stund så provar jag kopplingen igen och den känns normal, kör lite försiktigt fram och tillbaka på parkeringen och kopplingen fungerar som den ska. Kör direkt ner till bilbengtsson igen och ber dom kika på det. Mekanikern tar in den och kikar på fästen mm och sedan går han o läser i deras databas de har och där ser han att det är ett vanligt fel som bara funnits på den modellen med mitt chassinummer.
Går upp med honom till kundmottagningen och vill ha en tid för byte av slavcylindern som felet indikerar på.
Får då till svar att det kommer kosta mig 12000k att få det fixat, garantin är utgången ( 21 dagar över tiden ) och jag kunde inte åberopa att jag bara kört nilen i 230mil sedan jag hämtade den, fanns och gavs inga leveransgarrantier på det.
Åkte hem, ringde renault som sa att de stod för 60% av reparationskostnaden vid 4000mil som bilen gått och resterande skulle bilbengtsson stå för tyckte de. Men så är nu inte fallet, utan chefen för bilbengtsson började dra upp att de gjorde en så stor förlustaffär med den röda bilen som DE hade sönder på verkstaden, så det skulle han inte ta på sig att betala. Så nu står man där igen i en fars som heter duga.
Ska jag ÅTERIGEN gå till reklamtationsnämnden i detta ?

Önskar att någon här kunde ge direktiv och kanske rent utav vet vad som gäller i sånna här fall

MVH
Carina
Carina Persson - Ystad
Megane 2004 Phase II Touring ( Sport paket ) 12400km.
Post Reply