Renault 5 är det kopplingen ?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Miraculix
Posts: 23
Joined: 25 Mar 2009, 23:20
Location: Olofström

Renault 5 är det kopplingen ?

Post by Miraculix »

Hej jag har en Renault 5 TXE !

Det hände något mycket märkligt igår. Jag hade precis tankat och kollat olja, vatten.
Körde ut från macken växlade 1,2 och sen när jag la i 3an så börja varvräknaren få frispel. Tänkte missade jag växeln och testade lägga i 3an igen men samma sak varvade som tusan. Sen upptäckte då att ingen växel fungerade och fast stod jag i en rondell i rusningstrafik!.

Var på en bilverkstad som gjorde en snabbkoll. Halvtimme senare så sa han, jag vågar inte säga något men har du tur så är det kopplingen men jag tror det kan vara något i växellådan. För du sa att du inte hörde något ovanligt ljud, lukt, eller annat.

Vad tror ni rävar som kan mycket?.

Och följd fråga är det svårt att byta te.x koppling på min bil ?.

Killen sa att jag behövde motorlyft och en lift för att kunna utföra arbetet.
Motorliften är inga problem men blir lite värre med en lift.

Kan inte säga att jag är jätte erfaren men har bytt topplockspackning, sotningssats, frostpluggar i toppen, svetsat grenrör och annat smått och gott. Så bilen har några timmar bakom sig, har inte lust att den ger upp nu.

Tack på förhand

/ Miraculix
Lukas Persson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 5 är det kopplingen ?

Post by Tony »

hur känns kopplingspedalen ?? på min gte har jag tagit ur lådan genom motorrummet utan att röra motorn, så röra motor behöver man inte göra alls.
kolla först att kopplingsarmen inte har hängt sig lr något ,men det låter som kopplingen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Miraculix
Posts: 23
Joined: 25 Mar 2009, 23:20
Location: Olofström

Re: Renault 5 är det kopplingen ?

Post by Miraculix »

Pedalen känns som vanligt. Samma motstånd som innan och man ser att vajern är hel och drar. Sen den armen som kommer från växelspaken fungerar också.

Kopplingsarmen var hittar jag den ?.
Lukas Persson
Miraculix
Posts: 23
Joined: 25 Mar 2009, 23:20
Location: Olofström

Re: Renault 5 är det kopplingen ?

Post by Miraculix »

Nu har vi pallat upp bilen och det visade sig vara låsningen som håller vänster drivaxel som hade lossnat så imorgon blir det att sätta in den och fylla på växellådsolja. Så är det förhoppningsvis tuta och köra som gäller.

Har dock aldrig hört att låsningen hoppat ut på någon annan bil ?.
Lukas Persson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renault 5 är det kopplingen ?

Post by Joakim16v »

Vanligt problem på R19 16v enligt britterna, jag har dock aldrig varit med om det på mina två...
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Miraculix
Posts: 23
Joined: 25 Mar 2009, 23:20
Location: Olofström

Re: Renault 5 är det kopplingen ?

Post by Miraculix »

Nu rullar bilen igen !.

När vi tog bort låsningen så verkade det som att en hemmafixare varit i farten, för bakom låsningen så var det en rund metall ring som liknar exakt en motorcykel kolvring som någon satt som distans. Fast med distansen så förstår jag att den hoppat. Så nu hoppas jag att den kommer sitta ett bra tag.

tack för tipsen och annan hjälp !.
Lukas Persson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 5 är det kopplingen ?

Post by Tony »

Miraculix wrote:Nu rullar bilen igen !.

När vi tog bort låsningen så verkade det som att en hemmafixare varit i farten, för bakom låsningen så var det en rund metall ring som liknar exakt en motorcykel kolvring som någon satt som distans. Fast med distansen så förstår jag att den hoppat. Så nu hoppas jag att den kommer sitta ett bra tag.

tack för tipsen och annan hjälp !.
tog du bort metallringen ?? den skall sitta där, i england har jag sett att dom svetsar fast dom så dom inte lossnar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Miraculix
Posts: 23
Joined: 25 Mar 2009, 23:20
Location: Olofström

Re: Renault 5 är det kopplingen ?

Post by Miraculix »

Renault databas visar att ingen extra ring ska vara där ?. Var ändå nere och hörde med mekanikerna och dem kunde inte tänka sig att den skulle sitta där. Då den var för liten och att ringen låser på motsatt effekt. Den trycker alltså inte ut utan ska låsa innåt. Finns omöjligt plats för ringen där inne ?.

Jag satt så klart in den riktiga låsningen men tog bort kolvringen. Hoppar den ytterligare en gång så är ju svetsa ett alternativ.
Lukas Persson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 5 är det kopplingen ?

Post by Tony »

Miraculix wrote:Renault databas visar att ingen extra ring ska vara där ?. Var ändå nere och hörde med mekanikerna och dem kunde inte tänka sig att den skulle sitta där. Då den var för liten och att ringen låser på motsatt effekt. Den trycker alltså inte ut utan ska låsa innåt. Finns omöjligt plats för ringen där inne ?.

Jag satt så klart in den riktiga låsningen men tog bort kolvringen. Hoppar den ytterligare en gång så är ju svetsa ett alternativ.
ok trodde det var den som skulle sitta där..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply