Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

ARRGGGHHH!! Fick nu reda på dels det du sa, endast hela axeln säljs, vilket då må vara hänt om det inte vore för det att den kostar närmare 13000 spänn!!!

Nu börjar det sannerligen bli en exklusiv upplevelse att äga Renault med tanke på att jag inte ännu heller har bytt VVT-drevet som sannolikt inte är det bästa pga det ljud som den har på låga varv. Fick ju pris på det på 11000 kr och så detta därtill... Som om det inte vore nog så finns det nått annat oljud i motorrummet vid start motorn i kallt väder. Låter också som ett torrt lager... I bästa fall är det väl "bara" generatorn, men med min "tur" så är det nog nått avsevärt dyrare...!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Joakim16v »

Det finns ju kardanrenoverare, de kanske kan byta lagrena billigare?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Joakim16v wrote:Det finns ju kardanrenoverare, de kanske kan byta lagrena billigare?
Bra tanke! Några förslag? Går väl att köra 2wd tills det är fixat antar jag? Fast inte så kul nu när det äntligen har blivit vinterföre :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Joakim16v »

Jag hittade någon när jag kollade upp något annat för ett tag sen, ska kolla om jag hittar när jag kommer hem.. De låg i Solna/Stockholm, så det kanske inte är så intressant?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Joakim16v wrote:Jag hittade någon när jag kollade upp något annat för ett tag sen, ska kolla om jag hittar när jag kommer hem.. De låg i Solna/Stockholm, så det kanske inte är så intressant?
Nog kan det vara av intresse, finns ju gott om godsspeditörer som gärna fraktar sånt, hehe!

Hittade dessa också: http://www.davemacprops.com/dmphome.html

En ny komplett kardanaxel för 437 GBP inkl frakt fick jag just reda på! Klart roligare villkor än Renault original! (Om de är att lita på, verkar så enligt det engelska Renault-forumet jag kollade på)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Joakim16v »

http://www.sveabil.se/ var det jag tänkte på. De verkar vara duktiga på kardaner enligt hemsidan i alla fall..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Joakim16v wrote:http://www.sveabil.se/ var det jag tänkte på. De verkar vara duktiga på kardaner enligt hemsidan i alla fall..
Aha! Tackar! Ska kolla med dem!

Problemet verkar vara väldigt beroende av yttertempen, nu idag är det "bara" -12 och då låter det knappt alls. Igår var det -22 när jag for hem och då "småmullrade" det under golvet hela tiden.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Detta ärende med kardan/mellan-axeln i min RX4 slutade med att jag har köpt en komplett axel från en firma i UK. Jag tog först lös axeln när det till slut blev sommar och möjligt att skruva utomhus. Snurrade sen lagren och mycket riktigt så var det bakre dåligt. Kör nu som bäst utan den och planerar att snart slänga in den nya snart. Den nya var inte bara avsevärt billigare än original utan dessutom klart smartare gjord med universella knutkors med smörjnipplar och låsringar, är även delbar och stödlagren är bättre skyddade än originalaxeln. Hade varit fyndigt om det suttit en sådan konstruktion där från fabrik :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Så där ja, nu sitter nya kardanaxeln på plats. Passade fin-fint och nu är det tyst och fint under golvet igen.

Bara det dieselaktigt låtande VVT-drevet då som inte är tipp-topp....
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Säg den glädje som varar för evigt... Nu när det har varit lite mer normala vintertemperaturer en tid(dvs -10 till dryga -20 grader) så har det igen börjat "mullra" under golvet! Igår vid start när det var -16 så "tjöt" det till för första gången också. Alltså precis samma symptom med denna "nya" axel som är 1,5 år gammal och bara har gått c:a 2000 mil som med den förra som var c:a 10 år gammal och hade gått 17000 mil! Om det verkligen är lagerproblem i axeln så måste jag säga att det är en kvalitetsmässig katastrof det engelsmännen har totat ihop, trots att den verkade rejälare och byggd av standarddelar med smörjnipplar i korsen m.m. När jag köpte axeln så var hette det att det är 2 års körsträckeobegränsad garanti, så har mailat dem nyss för att höra vad de anser. Inget svar ännu dock...
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
4x4tvl
Posts: 1
Joined: 12 Jan 2012, 09:42
Location: Gunnarskog

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by 4x4tvl »

Nyfiken - var det davemacautoprops du handlade av?
Fick nyligen en prisuppgift på 485 pund för en kardan
till min Kangoo.
Nu löste sig ju mitt kardanmuller med att jag fick tag i
en knappt begagnad kardan via detta utmärkta forum!
Dessförrinnan hörde jag med en firma i Sundsvall och
de skulle ha 7500 inkl.moms för renovering av kardan.
Knappa in på junggrensmotorteknik.se
Verkar vara en seriös firma.
Lars Eric Persson Kangoo 4x4 år 2004
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Japp, det var från www.davemacprops.com jag köpte axeln. Fick svar från dem och han erbjöd sig att kostnadsfritt skicka kompletta nya lager(samma som till BMW E36) inkl en ny "dammkåpa" som de använder numera. Tyvärr måste axeln ner, isär, ihop och tillbaka i alla fall. Det är dock enkelt menar han, vilket jag kan tänka mig eftersom den är ihopskruvad, inte ihopsvetsad. Han valde dock att inte alls kommentera mitt påpekande att 1,5 år och 2000 mils hållbarhet är alldeles för lite...

(Sätt namnet ditt i din profil, annars kommer forumpoliserna att ta dig, haha!)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Sen senast så har även den nya uppsättning lager jag fick från Dave MacProps gett upp! Jag bytte då till SKFs "förstärkta" 6006-lager men misstänker pga "oljud under golvet" att även de håller på att ge sig! Det är inte klokt hur dåligt de håller... Det trycktes dessutom in lite extra fett i SKF:arna... Jag ska kolla på originalaxeln som jag har kvar ifall lagren var bättre skyddade, för vad annars kan orsaka så dålig hållbarhet? Original höll väl c:a 10 år och 17000 mil medan dessa håller 1-2 år som bäst.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by matjo690 »

Måste ju vara nåt annat grundläggande fel när lagren går så ofta, skf lager ska ju hålla mer än så...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Glömde nämna att andra som har den axeln också har haft problem med lager som inte håller. Dave Mac verkar också medveten om problem då de hade försökt sig på att få till ett bättre smutsskydd som sätts framför lagren. Lagren är ju iofs väldigt utsatta på den då hela axeln är under golvet.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply