Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Baggis »

God Jul!

Första påtagliga kylan fick något under golvet i min RX4:a att "tjuta" efter kallstart. Det minskade sen till ett "sssshhhh"-ljud. Misstänkt likt begynnade ras av nån lagring till mellanaxeln. Är det känt om såna går sönder på dem? Vad tror ni om att försöka CRC:a lite in i lagret för att få det att hålla tills permanent fix isf kan ske?
Last edited by Baggis on 07 Apr 2014, 14:49, edited 1 time in total.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Stymie »

CRC är ett varumärke :-D med många olika produkter. Jag skulle undvika att använda t ex 5-56 på infettade lager då det löser upp fettet. 5-56 ger inte tillräckligt stark bärfilm för kullager.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Stymie wrote:CRC är ett varumärke :-D med många olika produkter. Jag skulle undvika att använda t ex 5-56 på infettade lager då det löser upp fettet. 5-56 ger inte tillräckligt stark bärfilm för kullager.
Jaja herr Besserwisser, haha! Nått annat förslag då istället? Kanske "kedjeolja" på sprayburk?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Stymie »

Olja ska man undvika tillsammans med fett (olja löser fett). Rekommenderar någon form av sprayfett. Det bästa är att SSSM åtgärda felet förstås, Osmorda lager nöts snabbt ner.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Hmm.. Tja, det beror välan också på om det finns kvar nått fett i lagret, om inte så blir det rimligen inte sämre med olja. Men svårt att kolla förstås.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by matjo690 »

Litiumfett på sprayburk...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

matjo690 wrote:Litiumfett på sprayburk...
Låter i mina mindre vetande öron som en god idé :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Och hur ska du få in fettet i ett kapslat lager??
Dessutom så finns det inget fett uppfunnet som kan reparera ett trasigt lager :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Dennis wrote:Och hur ska du få in fettet i ett kapslat lager??
Dessutom så finns det inget fett uppfunnet som kan reparera ett trasigt lager :wink:
Tanken var nog den att om lagret är som det var på en Merca jag hade där det(inte samma lager såklart!) pajade två ggr så är det inte precis så "kapslat" mer när det har kommit till det läget att det börjar ha ljud, dvs nånstans är kapslingen skadad så att det har kommit in sk*t och det kan man utnyttja till att få in fett via.

Och nej, det är totalt självklart att det inte är fråga om ett substitut för en reparation! Det är *endast* tänkt som temporär åtgärd så det inte rasar totalt t.ex imorgon innan jag har fått det fixat. Bilen kan nämligen inte stå en endaste dag utan att det vållar påtagligt besvär.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Angående detta med stödlagren: Är det så illa att man måste byta hela axeln med bägge lagren? (-25 grader kallt här nu så har bara kikat som hastigast under den och tycker det ser ut som det är två lager i vardera änden)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Jo Renault tillhandahåller inte lagerna som reservdel utan hela axeln skall bytas.
Det går säkert att mickla dit bara lager och när man fått låss det kan man mäta och köpa hos någon lagerleverantör, maskinfirma.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Dennis wrote:Jo Renault tillhandahåller inte lagerna som reservdel utan hela axeln skall bytas.
Det går säkert att mickla dit bara lager och när man fått låss det kan man mäta och köpa hos någon lagerleverantör, maskinfirma.
OK, tackar!

Skulle väl också ha velat kunna säkerställa att det är nått av dem som orsakar oljudet. På Mercan jag hade så var det enkelt att hissa upp ett bakhjul och låta den gå med växeln i så att jag kunde lyssna på lagret med ett stetoskop. Då hördes det tydligt att det var dåligt. Tyvärr klart svårare med 4wd då alla hjulen måste i vädret :wink: Eller finns det nått annat sätt?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Skruva låss kardan och snurra lagren. :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Dennis wrote:Skruva låss kardan och snurra lagren. :mrgreen:
Genialiskt!! Du är då en hejare på detta! Hoppas den är spline:sad i bägge ändar bara :wink: Alltså inget special-special-riva-hela-bilen-inkl-spolarvätskebehållarna-grejs, haha!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Nja det finns kanske LITE lättare sätt,,, Släpp bara stödlager överfallen så kardan hänger och snurra lagerna. Kolla också den bakre hardyskivan den brukar vara kass på de där.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply