Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Tony »

Baggis wrote:Nu till slut har jag haft tid/möjlighet att felsöka genom att helt sonika ta lös kardanaxeln. Lagren kändes helt ok och när jag testkörde med 2wd så var (o)ljudet kvar... Misstänkte nästan det då det inte låter som när lagren pajade tidigare och inte heller i samma situationer.

Med dåliga lager lät det mer ju kallare det var och dessutom blev det tystare när man kört en bit. Detta ljud kan vara tyst ett tag efter start för att komma senare och är oberoende av temperatur. Det låter som nämnt tidigare också mest i farter upp till 60-70 men nu mest när man motorbromsar, tidigare mer när den drog. Trycker jag in kopplingen så tystnar det.

Det påverkas inte av vilken växel jag kör på och inte heller ökar/minskar det om jag svänger höger/vänster som hjullager brukar göra.

Bägge yttre drivaxeldamaskerna fram har turats om få avbruten klämma, ena för ett år sen och andra i vinter. Körde ett tag innan det upptäcktes men ingen av dem var tom på fett även om det var lite kvar. Var ingen sk*t där heller, iaf inte som syntes, så känns inte som de är orsaken heller.

Så finns väl inte så mycket mer kvar än slutväxel/koppling, kanske växellådan? Eller vad tror experterna? :wink: Isf, är det nått som brukar paja på dem? Har nyligen kollat nivån i växellådan förresten.
tystnar det om du lägger emot urtrampningslagret utan att koppla ur ? dvs bara genom att lägga foten lite på kopplingen utan att koppla ..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

tystnar det om du lägger emot urtrampningslagret utan att koppla ur ? dvs bara genom att lägga foten lite på kopplingen utan att koppla ..
Bra fråga! Det ska kollas imorgon! Kan du tänka dig att tala om vad du har i åtanke, hehe? Ny växellåda?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Tony »

Baggis wrote:
tystnar det om du lägger emot urtrampningslagret utan att koppla ur ? dvs bara genom att lägga foten lite på kopplingen utan att koppla ..
Bra fråga! Det ska kollas imorgon! Kan du tänka dig att tala om vad du har i åtanke, hehe? Ny växellåda?
har redan nämnt vad jag tänker på i den meningen :wink:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Nu har jag kollat den biten och svaret är nej, det tystnar inte av att trycka in kopplingen "bara lite". Dessutom noterade jag för första gången att det fortsätter att låta även med intryckt koppling och/eller friläge... Luktar dyrt/knöligt, hehe!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Låter det även med koppling nedtryckt och växel ilaggd med stillastående bil så kan du bortse från hela kraftöverföringen. Då är det motorrelaterat oljud.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Kan du än en gång beskriva det sista oljudet problemet. Mycket alltmöjligtdiverseidennatrådennu!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Sorry, jag var inte tydlig nog:

"Dessutom noterade jag för första gången att det fortsätter att låta även med intryckt koppling och/eller friläge så länge bilen rullar", borde jag ha skrivit.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Och kardan är borta?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Japp, som jag skrev igår:
Nu till slut har jag haft tid/möjlighet att felsöka genom att helt sonika ta lös kardanaxeln.
(En fotnot är att katten har börjat skramla, innanmätet har väl börjat lossna, fast tycker inte det borde ha med saken att göra, eller...? Hörs om man knackar på den + när den "missar" på tomgång så att det skakar avgassystemet)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Låter det fram eller bak? Beskriv ljudet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Det är tydligt framifrån, nånstans snett nedåt i en linje mot motorn/lådan.

Vete 17 hur jag ska beskriva det... Det "ylar" inte som när stödlagren gav upp. Inte heller är det ett dovt malande som stödlagren också kunde ge ifrån sig. Ett framhjulslager som gav upp på en Ford jag hade malde också dovt så att säga. Det "tickar" inte heller. Tillika låter det som "drev-ljud", lite likt min gamla traktor med dess osynkade låda. Men som sagt, jag vet inte hur jag ska beskriva det...
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Kuggar som är felinställda ger ifrånsig ett vinande ljud som låter olika beroende på belastning.
Kolla att fördelings växeln sitter fast riktigt på lådans diffhus. Vanligt att den ger upp på Volvos xc modeller, men har inte hört att det varit ngt problem på rx4.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Jag försökte komma på nån bättre beskrivning av hur det låter när jag körde hem och det som ligger närmast är att det liknar hur det brukar låta när man backar med en bil som har osynkad back. Om man då gasar på och sen motorbromsar så blir det ett "vinande" ljud som liknar bäst hur det låter. Så att det är "kuggar som är felinställda" låter inte otroligt.

Är det alltså med rimliga medel möjligt att kolla att fördelningsväxeln sitter fast? Dvs man kommer åt den utan att riva isär hela bilen, hehe?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Varit på lokala Renault-verkstaden så de (och jag) kunde bättre lyssna på ljudet med upphissad bil och 2wd. Ljudet kommer klart och tydligt från växellådan/slutväxeln/fördelningslådan, alltså inte det mest muntra besked man kan få.

Verkar förresten som att fördelningsväxeln är inne i lådan? Syntes inget separat, vare sig på bilen eller på en sprängskiss mekanikern hade.

Bara som kuriosa kollade mekanikern vad en låda kostar, endast 26000 kr :o
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Kolla där kardan ansluts på växellådan. det är fördelningsväxeln. Sitter på högra sidan av diffhuset.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply