Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Dennis »

Vad bra! Entusiastiskt.
-Den blir nyare än ny nu då :D De flesta hade gett upp och skrotat istället.

Jag ska beställa 4 nya stötdämpare till min, och montera nya vvt-drevet i samband med kamremservicen nu i sommar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Baggis »

Hehe, ja jag blev lite "envis" och tänkte att nu ska den få sig en rejäl "omgång". Är ju en väldigt praktisk bil annars med fin kaross så får jag bara ihop den och det håller nått år till så är jag nöjd 8)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Baggis »

Fick växellådan från UK igår. Den var inklämd i en för liten plastlåda med den följden att kåpan till "5-ans-drevet" var intryckt och tog t.o.m i det yttersta drevet! Snyggt jobbat... Eller inte...! Dessutom vilade andra änden på utgående axel mot kardanaxeln. Inte värst smart det heller... Måste gått troll i detta med tunga grejer från UK då kardanaxeln jag fick därifrån var överkörd med stridsvagn eller nått också... :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by matjo690 »

Baggis wrote:Fick växellådan från UK igår. Den var inklämd i en för liten plastlåda med den följden att kåpan till "5-ans-drevet" var intryckt och tog t.o.m i det yttersta drevet! Snyggt jobbat... Eller inte...! Dessutom vilade andra änden på utgående axel mot kardanaxeln. Inte värst smart det heller... Måste gått troll i detta med tunga grejer från UK då kardanaxeln jag fick därifrån var överkörd med stridsvagn eller nått också... :wink:
Hur gör du med det då? Går kåpan att fixa? De kanske kan skicka en ny kåpa till dig, borde väl vara det minsta de kan göra efter ett så taffligt förpackningsförsök....
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Dennis »

Transportförsäkring! Du har ju ingen aning om hur mycket våld lådan fått på axlar och lager.
Innanför plåtkåpan i överkant sitter en liten plastkanal som ska leda olja till ett vitalt smörjställe, den kan lätt ha blivit skadad om kåpan är deformerad.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Baggis »

matjo690 wrote:
Baggis wrote:Fick växellådan från UK igår. Den var inklämd i en för liten plastlåda med den följden att kåpan till "5-ans-drevet" var intryckt och tog t.o.m i det yttersta drevet! Snyggt jobbat... Eller inte...! Dessutom vilade andra änden på utgående axel mot kardanaxeln. Inte värst smart det heller... Måste gått troll i detta med tunga grejer från UK då kardanaxeln jag fick därifrån var överkörd med stridsvagn eller nått också... :wink:
Hur gör du med det då? Går kåpan att fixa? De kanske kan skicka en ny kåpa till dig, borde väl vara det minsta de kan göra efter ett så taffligt förpackningsförsök....
Jag kan ju ta kåpan från min trasiga låda. Den är ju helt ok. Dock som Dennis skrev så finns det en osäkerhetskänsla vilka påfrestningar den har fått utstå. Engelsmännen tyckte att om "växlarna går i som de ska så är det ok". Kan vara så men känns som sagt inte optimalt.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Baggis »

Dennis wrote:Transportförsäkring! Du har ju ingen aning om hur mycket våld lådan fått på axlar och lager.
Innanför plåtkåpan i överkant sitter en liten plastkanal som ska leda olja till ett vitalt smörjställe, den kan lätt ha blivit skadad om kåpan är deformerad.
Kåpan är inte deformerad på den sidan så plastkanalen ser helt ok ut men som du skriver så vet man noll om graden av våld på lådan. Suck.. :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Baggis »

Efter konsultation med engelsmännen som tyckte att om bara växlarna går bra att få i så borde det inte vara nått problem och jag vid jämförelse med min gamla låda inte kunde se nån skillnad på "plastkanalen" mm så tog jag beslutet att chansa å slänga in lådan men med plåtkåpan från min låda för att få färdigt nån gång, hehe.

Så igår när jag fick "katten" som jag också passade på att byta då den har löst innanmäte så fick jag till slut ihop nästan allt. Dock så har jag uppenbarligen varit "blind" då jag inte förrän igår när jag var klar med högersidans ihopmontering upptäckte att fjädern är av!!! Att min fjäder börjar bli slak är ju en sak, hehe men att jag inte har sett att bilens fjäder varit av hela tiden den har stått uppallad i garaget är knäppigt! :wink:

Har också en fråga om hur lufta kopplingen? Jag passade (såklart) på att byta både koppling och slavcylinder/lager när allt var isärrivet och den enda nippel som syns är en som sitter där på röret en kort bit från det går in i lådan. Slavcylindern hade ju såklart ingen nippel e.d på sig då den är inne i lådan. Nippel som syns är dock inte en sådan som ser ut att vara skruvbar som på bromscylindrar då den är rund och inte sexkantig. Så hur går luftningen till egentligen? Kan det vara typ som ni har skrivit om i denna tråd?:

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 964#p81964
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Baggis »

Hittade info att att det är mha en av de "byglingar" som finns på "skarven" där röret från huvudcylindern går vidare in i lådan till slavcylindern som man kan öppna luftnippeln. När man har tryck ned bygeln ska man kunna dra isär lite grann och då ska den vara öppen. Tyvärr verkar det kunna vara knöligt iaf och de rekommenderar att man fyller slavcylindern innan man sätter fast den, något som jag inte har gjort, så det blir spännande att se vad som händer...!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Baggis »

Gick över förväntan! Jag försökte mig först på lite förfyllning av slavcyl med en tunn slang men det rann nog ut det mesta. Satte ihop kopplingarna igen, pumpade tryck, särade på kopplingen till "luftningsläge" och då kom det en hel del luft, repeterade några ggr och vips så funkade kopplingen.

I med batteriet och sen teststartade jag den och den brummade glatt igång(med kines-insprutarna och ny kat). Växlarna verkade funka ok utom att ettan kräver att man håller spaken lite åt höger. Behöver nog justeras lite i reglaget.

Nu väntar jag på ännu mera grejer, framfjädrarna så kanske kanske blir det en bil av det hela igen till slut :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Dennis »

Jag har mina 4 nya stötdämpare hemma nu, så snart blir det uppdatering av det samt VVT, kamremsats och vattenpump. Sen blir det ny ägare (förhoppningsvis)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Baggis »

Dennis wrote:Jag har mina 4 nya stötdämpare hemma nu, så snart blir det uppdatering av det samt VVT, kamremsats och vattenpump. Sen blir det ny ägare (förhoppningsvis)
8)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Baggis »

Sådärja. Igår fick jag bytt fjädrar och ihopmekat bilen igen. Om jag bara inte upptäcker nått annat som är paj så tänkte jag ta ned den från lastpallarna där den bokstavligen har stått och samlat damm i flera månader nu, haha!

Är iofs en grej kvar som kanske borde bytas, främre/övre lambdasonden men tror det var "spridarna"(som inte heter det egentligen) som var orsaken till misständningar och annat otyg.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Baggis »

Har nu kört en del med den och peppar, peppar ta i trä - den funkar väldigt bra så långt. Kör iofs 2wd ännu men väntar inte mig några (negativa) överraskningar när jag sätter dit kardanaxeln.

En bonus var att när jag igår bytte bakre bromsskivor och belägg så minskade ett "oljud" som hörts från bakvagnen när framänden blev tyst med ny(renoverad) låda.

En grej återstår dock och det är att den verkar vilja på sura ned sig lite just i startögonblicket. Med gasen lite nedtryckt går den igång direkt. Sen går det bara fint.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply