Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Aha! Men när den nu är 2wd kan man kanske tycka att det skulle kunna påverka ett ljud med ett sånt ursprung?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Allt fyrhjulskrafs snurrar ju iaf! Det är bara kardan som ligger still hemma i garaget :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Iofs, men ingen belastning på det "uttag" som normalt går bakåt via kardanaxeln, hehe.

Kan det vara detta du tänker på som kan ha pajat:

http://www.renaultforums.co.uk/showpost ... ostcount=4

Dvs
output box gearing
?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Hittade info från en australiensisk RX4-ägare som hade den teorin att det är nån "utgående lagring" i lådan som ger sig och om man kör för länge med det så kan det tvärrasa... Nu blev det knepigt när det behövs två bilar i familjen... :?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Min gamla låda med ras på axeltapp vid 5's växel sålde jag till en som renoverade fördelningsväxeln så det haveriet har förekommit kom jag på.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

OK, fast det där med fördelningsväxeln blir jag inte riktigt klok på. Är den eller är den inte en del av lådan? Jag hittade en firma i UK som säljer renoverade lådor och då är ju frågan den vad som ingår i en sådan? (Jag har frågat dem också men inte fått svar ännu)

Så här ser väl lådan ut:

Image

Är det då fördelningsväxeln som syns till vänster? När jag kikar under bilen så ser jag inget delbart utom den utstickande delen där kardanaxeln sätts fast(längst till vänster på bilden) I övrigt ser det ut som allt är en enhet.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Jag kommer inte ihåg om fördelningsväxelns hus är skruvat på lådan eller om huset är gjutet i samma enhet. Enklast är väl att du tittar på din bil? Jag har min utlånad så den ser jag inte ofta!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Ok. 8)

Ja som jag skrev så har jag kikat på min och det enda som jag ser är isärtagbart är det jag beskrev på bilden jag länkade till.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

I helgen påbörjades det "intressanta" projektet att riva lös växellådan. Nästan så hela bilen måste isär verkar det som, hehe! Hann få pallat upp den och lös med bägge drivaxlarna innan tiden rann ut. Kommit till en punkt i Haynes-boken(som dock är för 2wd:arna) där de tycker att avgasröret ska tas lös från grenröret. Månntro om det verkligen är nödvändigt? Har också en avsevärt mer kortfattat beskrivning för RX4an som inte nämner nått sånt.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Dennis »

Jag bytte ju låda på min RX4 Det var jättelätt eftersom subramen sitter lägre än på de vanliga så man behövde aldrig släppa styrväxeln och ramen kunde vara kvar i dess fästen. Bara bort med kardan och bort med drivaxlar, väck med lådan och så dit med allt ihop igen! Typ 4h och så köra igen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Baggis »

Wow! Låter ju som en dröm! :D

Du menar alltså att man lossar på subramen och släpper ned den så långt som bultarna tillåter utan att ta lös den? För inte är det välan så enkelt att man inte ens behöver ta ned den??
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Dennis »

Dennis wrote: man behövde aldrig släppa styrväxeln och ramen
Solklart eller?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Baggis »

Det var så otroligt att nått i den bilen är "enkelt" så se det som ett "kan-det-verkligen-stämma-verkar-omöjligt-men-va-bra-om-det-stämmer"-utrop, hehe!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Baggis »

Med uppenbar risk för att bli förlöjligad så vill jag påstå att det verkar som du Dennis hade en annan RX4 än jag har för hur jag än försöker så kan jag inte se att det finns en endast pytteliten möjlighet att få lös lådan utan att ta bort subram och styrväxel. Lådans nederkant är under ramen, det finns inte nog med rum för lådan och dessutom är delar av styrväxeln i vägen för den utskjutande delen där kardanaxel sätts fast :wink:

Dessutom om styrväxeln ska lös så sitter en av de fyra fastmuttrarna totaltokigt till. Inget rum för nått verktyg alls verkar det som.

Och som grädde på moset så är de stora bakre bultarna som håller fast subramen försedda med muttrar som inte sitter fast(möjligen med en liten plåtbit) så de snurrar bara om man försöker skruva lös, haha! Såklart verkar det inte heller där rymmas nått verktyg.

Det tar sig sa brandkapten på semester, hehe!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Post by Baggis »

Läget nu är att jag tog lös sub-ramen vare sig det behövdes eller inte, för varför göra det enklare för sig än nödvändigt, hehe?

Den trilskande fjärde muttern till styrväxeln gick att få lös genom att lossa det nedre längsgående motorstaget och då helt enkelt vicka motorn framåt 1-2 cm så ett verktyg rymdes.

Sub-ramens bakre fästbultars muttrar gick att hålla emot med en öppen/fast nyckel från insidan.

Efter att sub-ramen och styrväxeln var borta/ur vägen så var det enkelt att få lös lådan. Har nu beställt en renoverad låda från UK, ny koppling och urtrampninglager/slavcylinder.

Kommer också att ta bort svänghjulet och se om det är vevaxeltätningen som är orsaken till oljeläckaget den har. Byter isf den.

Slutligen passade jag på att ta lös katten då utrymme finns att greja på med de tre övre muttrarna och då den har skramlat så misstänker jag att den håller på att ge upp. Väl löstagen så kunde jag konstatera att "bikakan" mycket riktigt är lös, så beställde även en ny sådan från UK.

Sedan tidigare så hade jag beställt och fått nya spridare och lambdasond. Spridarna visade sig vara opålitliga vid strömmätning. En öppnade sent/variabelt och som jag skrivit i en annan tråd så har den gått dåligt en tid så troligen har cylindrarna fått olika blandning. De som har gått magert har fått den att misstända på tomgång tippar jag. Katten kan kanske ha tagit stryk av det också.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply