Märkligt elfel, Clio 1,2 16V -03

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Rundningsmärke
Posts: 4
Joined: 10 May 2010, 20:07
Location: Bålsta

Märkligt elfel, Clio 1,2 16V -03

Post by Rundningsmärke »

Problem:

Bilen startar utan problem, inga varningslampor lyser. Ibland tänds varningslampan för elektronikfel efter en stunds körning, det kan variera från någon minut till en timme, eller ibland inte alls. Ibland tänds även avgasreningsfel-lampan i samband med detta, men inte alltid. I vilket fall, när detta inträffar sätts gaspedalen mer eller mindre ur spel. Med gasen i botten med friläge i segar sig varvräknaren upp till ca 4000 rpm, inte högre. Bilen toppar i bästa fall 50 km/h, inte populärt i rusningstrafik...Om man startar om bilen kan man få lampan att slockna, då fungerar den som vanligt. Ibland behövs flera omstarter för att få lampan att slockna. När den väl slocknat kan man köra vidare, har man tur dröjer det länge innan lampan tänds igen, har man otur tänds den nästan omgående.


Jag har rivit ut varenda relä och säkring i elcentralen i motorutrymmet och slipat av kontaktstycken då det hade ärgat en del här och var. Har kikat på kontakten vid gaspedal givaren utan att hitta något konstigt, är den skarvad någonstans?


Felet uppstod tidigare ytterst sällan, alltid vid fuktig väderlek. Nu är det dagligen, oavsett väderlek. Någon som har några bra tips?
Anders
Renault Clio 1,2 16V -03
RTBTEK
Posts: 101
Joined: 26 Feb 2010, 23:20
Location: Lkpg

Re: Märkligt elfel, Clio 1,2 16V -03

Post by RTBTEK »

Det är gaskablaget som det är mickroavbrott i. Skarva förbi det stora vita kontaktstycket i reläboxen i motorrumet. Skarva 6 eller 7 kablar i den blå raden i vita kontaktstycket. Skarva även förbi kontaktstycket (grönt) vid bromspidalens givare.
Jonas
Rundningsmärke
Posts: 4
Joined: 10 May 2010, 20:07
Location: Bålsta

Re: Märkligt elfel, Clio 1,2 16V -03

Post by Rundningsmärke »

Tack för tipsen, är dock inte helt med på vilka kontaktstycken du menar.
Kontaktstycket vid bromspedalen är inte grönt, jag kan koppla ur det helt utan att problemet uppstår. Det uppstår inget problem alls, annat än att bromsljusen förmodligen slutar fungera.

Körde ett varv i morse och ruckade på de kontaktstycken jag kunde nå vid pedalstället under färd för att försöka framkalla felet. Givetvis hände då ingenting, man blir så trött.

Vilket kontaktstycke i motorrummet menar du?

http://www.ladda-upp.com/bilder/34691/clio-1-2C2-16v

http://www.ladda-upp.com/bilder/34690/clio-1-2C2-16v
Anders
Renault Clio 1,2 16V -03
Rundningsmärke
Posts: 4
Joined: 10 May 2010, 20:07
Location: Bålsta

Re: Märkligt elfel, Clio 1,2 16V -03

Post by Rundningsmärke »

Vet inte om jag ska skratta eller gråta...gick ut för att hämta posten och hörde att det surrade om bilen...det lät långt bak under bilen, bensinpumpen, lustigt eftersom jag hade nyckeln i fickan. Den tystnade först när jag drog ur säkringen.

Batteriet står på laddning, det var i princip dött.
Anders
Renault Clio 1,2 16V -03
RTBTEK
Posts: 101
Joined: 26 Feb 2010, 23:20
Location: Lkpg

Re: Märkligt elfel, Clio 1,2 16V -03

Post by RTBTEK »

kontaktstycket är det vita som ligger längst ner i relälådan. Det är det största vita kontaktstycket. Kontakten som jag mena vid pedalerna finns inte på bilden. Det ser inte ut som den finns alls. olika på olika bilmodeller och årsmodeller.
Jonas
Rundningsmärke
Posts: 4
Joined: 10 May 2010, 20:07
Location: Bålsta

Re: Märkligt elfel, Clio 1,2 16V -03

Post by Rundningsmärke »

Tack, insåg det när jag började riva...Har nu haft isär samtliga kontaktstycken och slipat alla kontaktytor snygga med dremmeln, samma sak på reläer och säkringar.

För ögonblicket fungerar den faktiskt, hoppas det håller i sig...
Anders
Renault Clio 1,2 16V -03
RTBTEK
Posts: 101
Joined: 26 Feb 2010, 23:20
Location: Lkpg

Re: Märkligt elfel, Clio 1,2 16V -03

Post by RTBTEK »

Problemet kan komma tillbaka. det bästa är att skarva bort kontaktstycket. Men funkar det så gör det.
Jonas
User avatar
IggeGranberg
Posts: 3
Joined: 30 Jul 2020, 12:43
Firstname: Michael
Surname: Granberg
Location: Byske

Re: Märkligt elfel, Clio 1,2 16V -03

Post by IggeGranberg »

Hej.
Tänkte jag skulle väcka den här tråden till liv efter 10 år. Upplever exakt detta problem . Är det någon som utförligt kan beskriva hur jag ska gå till väga för att göra rätt enligt tipset här i tråden. Eller är det bättre att lämna in på verkstad?

//Micke
Micke G
Post Reply