*Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: *Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Post by Tony »

Stymie wrote:Håller med, men verkstäderna lurar fortfarande kunderna att man måste byta allt för 4000+ kr. Så denna tråd räddar plånboken på många Scenicägare :-)
japp om alla scenic ägare var här och såg det istället för att bli lurade avvolvo.
Själv skall jag fixa en laguna hiss på reservbilen jag köpte, blir till att köpa delar på ebay går väl på hela 100kr eller något sånt, rena rånet om man jämför med en scenic
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
pahi
Posts: 1
Joined: 08 Oct 2014, 13:16
Location: Uppsala

Re: *Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Post by pahi »

Hej

Jag undrar hur man får bort mekaniken?
Gjorde allt du skrev men trots att muttrarna är bortskruvade sitter ju hela paketet fast.
Undrar även över hur du gjorde med plasten som sitter där kablarna till elbackspeglarna går in?
Pär Hiller
Scenica
Posts: 2
Joined: 25 May 2015, 13:33
Firstname: Christian
Surname: Möller
Location: Malmö

Re: *Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Post by Scenica »

Tack för en bra tråd och tips!

Jag satt igång med en förardörr till Scenic från 2005. Allt stämmer bra överrens med vad Flu skriver och visar så bra i tråden. Men efter jag öppnat dörrsidan och lossat 3 torxskruvar som håller mekaniken (den nedersta är en av 2 som sitter nederst på dörren och går igenom hela vägen till mekaniken.) så får jag ändå inte loss själva mekaniken då fönstret sitter fast i plastclippet. Alltså jag kan inte få ner fönstret så jag kan titta på clippet. Jag har känt med handen och tittat så gott det går och clippet känns som det är helt. (förde också ner rutan ihop med mekaniken så långt det gick mot dörrgolvet, men det räckte inte. Satt ihop allt igen, och det känns som hela mekanikdelen sitter väldigt klämd när man ska få dit de 3 torx skruvarna igen. Någon som har tips hur jag får loss eller kommer åt där uppe vid rutan. Sitter plastclippet fast med den lilla skruven i rutan? eller ligger rutan bara i skåran?
Stephanie M
Scenica
Posts: 2
Joined: 25 May 2015, 13:33
Firstname: Christian
Surname: Möller
Location: Malmö

Re: *Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Post by Scenica »

Re Pahi:

Det verkar som vi har ungefär samma problem. Hur tusan får man ut mekaniken. Den sitter fast med 3 torxskruvar på min och säkert samma på alla. Dessa är inget problem att lossa. Men kan man inte få ner rutan och lossa den där uppe vid rutan så får man inte ut mekaniken. Möjligen finns det ytterligare delar man kan lossa för att komma åt? Jag kan bara nå och känna med handen vid plastclippet. Har du så att du får ner rutan?

Har hittat mer:

Tyvärr så läste jag på en engelsk sida att om fönstret är fast högst upp så rekommenderar de att man ska klippa kabeln för att få ner rutan. Det har dock inte jag tänk mig. Men jag tittade på dessa bilder och förstorade upp dem så ser det ut som det sitter ett vitt säkerhets clip på det gröna. Möjligen ska man dra ut detta, och lossa den lilla skruven och sen släpper mekaniken från rutan. Någon här vet säkert detta? :)

https://www.allabildelar.se/p/Renault/R ... l/AS356004
Stephanie M
Meaganeowner
Posts: 134
Joined: 30 Dec 2018, 06:33
Firstname: Toni
Surname: Henriksson
Location: Oftast Torsby

Re: *Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Post by Meaganeowner »

Hej

Nyligen köpt mig en pärla. En Megane MK2, 9000 mil.

Sicken bra tråd!

Nåväl plockade isär framdörrna. Insidorna sitter fästa på ungefär samma sätt. Och kan tillägga:

- När man lossat samtliga skruv som visas ovan, så skjuter man hela dörrsidan uppåt. Då lossnar sidan från krokarna.

Vid montering börjar man lite högt upp, kanske 5 cm och skjuter nedåt. Behöver ett litet tryck, här och där från sidan, så att krokarna glider in i fästena.
/ Toni Henriksson, Torsby
User avatar
Talkybro
Posts: 1
Joined: 22 Mar 2022, 13:28

Re: *Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Post by Talkybro »

Om du har möjlighet så skulle jag gärna ta del av dina bilder på isärtagning av dörren...

stream videos
StigR
Posts: 9
Joined: 19 Jan 2017, 18:41
Firstname: Stig
Surname: Rudmark
Location: Jönköping

Re: *Löst* Problem fönsterhissar Scenic-04 *Löst*

Post by StigR »

Nice tråd. Tack!
Alla mina 4 hissar på Scenicen är defekta.
Mycket bra info i tråden.
Väntar på värmen, blir sommarjobb..... :D
Post Reply