Clio II 2003 dog och startar ej

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Yeppy
Posts: 1
Joined: 21 Feb 2024, 16:25
Firstname: Lucas
Surname: Haglund

Clio II 2003 dog och startar ej

Post by Yeppy »

Clio II från 2003. 1.6L

Inte min bil men jag som fixar med den. Bilen ska ha tänt service lampa samt motorlampa under färd och sedan stannat kort efter. Efter detta har bilen inte startat mer. Denna dagen var det för att tillägga -27C och vägarna varit dåligt skrapade, vilket har skapat mycket ojämn is väg med gropar på 10cm i höjd om det är till någon hjälp.

Första jag märkte var att tändningslåset inte fjädrade tillbaka från start läge, utan ville man så kunde man ha startmotorn igång hela tiden utan att hålla nyckeln i det läget. Så jag bytte tändningslås men inte ett liv från bilen. Detta för att startmotorn var bränd. Då kan man tänka sig att nycken har lagt sig i startläge under färd och att då startmotorn legat på, men den som körde hade inte hört något speciellt ljud. (Det lär låta rätt kraftigt om startmotorn skickas i under färd menar jag.) Jag bytte iallafall startmotor samt laddade batteriet under en natt.

Nu när man försöker starta bilen så händer följande: Den försöker starta men det låter som att det går tungt. Den gör tre "pump" (vrider runt motorn) som blir trögare för varje gång, sen slutar den försöka starta. Den beter sig lite som att batteriet är dåligt men har testat med två batterier, ena som är från min bil som jag vet fungerar.

Lampor osv. fungerar. Lägger man i ettans växel och försöker starta utan koppling så vill den rulla framåt men den slutar försöka starta innan man tagit sig någon vart.

Så det som är testat:
Byta batteri.
Jordat med startkabel från batteri minus till motorblock.
Jordat med startkabel från batteri minus till chassi.
Jordat med startkabel från motorblock till chassi.
Kollat jordkabel/fläta från batteriet till motorblock samt chassi. Lite ärgat grönt men ser hel ut i alla fall.

Ska kollas i helgen:
Jordkabel från växellåda till motorblock? eller om den går till chassi?
Starta utan tändstift för att se så startmotorn orkar dra runt motorn utan kompression.
Kanske tar en koll på vevaxelgivare också.

Tacksam för tips av vad som kan ha hänt och saker jag bör testa.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio II 2003 dog och startar ej

Post by Stymie »

Hur gick det?

Du verkar ha börjat felsöka bra i alla fall. Om du lyfter upp ena sidan och snurrar sakta på hjulet på hög växel, känner du att alla cylindrar har komp då?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply