Vibrerande motor och diesel ljud Megane 2,0 -04

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ekebo
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2007, 12:31
Location: Örebro

Vibrerande motor och diesel ljud Megane 2,0 -04

Post by ekebo »

Har en vibrerande gång på motorn med diesel ljud som bonus. Har sökt här på forumet och hittade flera klockrena beskrivningar som passade in på mitt problem, VVT drevet. Nu är det bytt och problemet kvarstår. Kan jag gjort fel vid monteringen? Monterade som det var på kamaxeln, skall det förspännas på något sätt? Kollade även ventilen som styr VVT drevet men den verkade ok, 8 ohm över spolen och växlade läge när jag la på spänning på den. Det jag inte provat än är Elf oljan som rekomenderas här, har den hemma nu så det skall provas även om jag inte tror att det löser problemet. Kan det vara en en ventiltryckare som är problemet? Jag misstänker att det tidigare har slarvats med service på bilen så jag funderar på om det är någon tryckare som "stumnat".
Någon som har några ideer angående det här så är jag tacksam.


Angående oljor som ett sidospår, min lokala Renault/Volvo verkstad häller Castrol SLX 5-30 som inte är A5/B5 olja min bil om jag skulle serva hos dem. Samma olja till vår Laguna V6:a från 02 använder de till den. Jag tänkte köpa olja billigt hos dem i samband med ett evenemang de hade, därför frågade jag.
Roger Larsson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vibrerande motor och diesel ljud Megane 2,0 -04

Post by Dennis »

Har du använt låsverktyget för kamaxlarna och donen i vevaxeln?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
ekebo
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2007, 12:31
Location: Örebro

Re: Vibrerande motor och diesel ljud Megane 2,0 -04

Post by ekebo »

Ja, jag låste vevaxeln genom avsedda hålet i blocket och kamaxlarna i linje med varandra med ett verktyg. VVT drevet monterat obelastat på kammen, la bara på remmen och spände upp med spännaren.
Roger Larsson
ekebo
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2007, 12:31
Location: Örebro

Re: Vibrerande motor och diesel ljud Megane 2,0 -04

Post by ekebo »

Ingen som har några ideer om det här problemet?
Kan tillägga att bilen funkar som den ska förutom vibrationerna och ljudet. Det finns med oavsett varvtal på motorn, lite värre när den är kall. Kraft finns i motorn.Det jag tycker mig höra är att det tuffar lite om man lyssnar bakom bilen, men det är så lite att jag kanske bara inbillar mig. Bilen är automatväxlad, kan det komma från automaten?
Jag har kollat kompressionen, var okej.
Bytt tändstift och lånat alla tändspolarna från annan bil.
Kollat alla vacumslangar.
Gjort rent spjällhus.
Bytt kamrem och VVT drev, vevaxeln låst i avsett hål på blocket och kammarna låsta med verktyg. Har dubbel kollat detta.
Bilen är besiktad med felet och drar inte onormalt med bensin.
Har kört flera månader och många mil med bilen men det blir varken värre eller bättre. Är dock jäkligt störande, när den är kall är det så illa att det blir resonansljud i instrumentbrädan.
Är tacksam om någon har några ideer.
Roger Larsson
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Vibrerande motor och diesel ljud Megane 2,0 -04

Post by Mats »

Har du kollat att undre motorfästet är helt? Om det är dåligt ger det också sådana symptom. På var och varannan megane och scenic ger det upp.
/Mats Nilsson #524
ingensomvet
Posts: 1
Joined: 01 Jul 2015, 21:36
Firstname: Johan
Surname: Axelsson
Location: Nyköping

Re: Vibrerande motor och diesel ljud Megane 2,0 -04

Post by ingensomvet »

Kom ni fram till någon lösning?

Jag har en Megane 2,0 som jag nyligen köpte. och den började låta förfärligt så firman bytte VVT som ursprungsfel. så det värsta skramlet försvann. dock har jag motor vibrationer på mellan ca 1200 - 1500 varv samt runt 2800 - 3200 så Vibrerar det i bilen man känner det rätt rejält i fortepedalerna där det fortplantar sig till. samt att det tickar om motorn. Den Vibrerar även lite överdrivet mycket på tomgång mot när jag fick tillbaks den från verkstaden. Inga Felkoder.
Megane tourer 05a 2,0L motor.
Johan Axelsson
Post Reply