Elfel baklucka Megane -07

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Illmound
Posts: 1
Joined: 27 Nov 2010, 20:49
Location: Västerås

Elfel baklucka Megane -07

Post by Illmound »

Jag har fått ett något skumt fel på i stort sett allt i bakluckan (kombi) och behöver en idé vart jag ska börja. Så här är det:

Torkaren går av sig självt på någon form av kvartfart även om man inte slagit på den. Det är knappt den orkar ta sig runt. Efter två "slag" fram och tillbaka så stannar den och bakluckan låser upp sig. Slår man på bakrutevärmen går torkaren med full fart. Drar man ur säkringen till torkaren går den ändå. Drar man ur sladden till torkarmotorn så öppnas inte bakluckan för att man kör bakrutevärmen.

Ibland (cirka 20% av gångerna) när man startar bilen så öppnas backluckan samtidigt som vänster skyltbelysning släcks. Knackar man på skyltbelysningen tänds den igen, slår man sedan igen luckan så öppnas den igen. Slår man igen luckan först och sedan knackar på luckan så att belysningen tänds öppnas luckan inte.

Bakluckan öppnas aldrig när man kör om man inte har torkaren inkopplad. (jag har stängt av autolåset).

Ibland får man trycka två gånger på knappen till bakluckan för att den ska gå upp men den går alltid upp på andra försöket. Detta händer cirka 50% av gångerna.

Någon som har en idé om vart jag ska börja? Tacksam för alla idéer.

De är inga problem med övrig el bak som belysningen i bagageutrymmet, blinkers, bakljus, bromsljus (inte ens det som sitter i luckan).
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Elfel baklucka Megane -07

Post by Stymie »

Troligen jordfel/kabelskada. Kolla kabelstammen i övergången mellan kaross och lucka.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ziggesmatte
Posts: 1
Joined: 11 Apr 2013, 17:42
Location: Landskrona

Re: Elfel baklucka Megane -07

Post by ziggesmatte »

Fick du reda på vad felet var och hur du åtgärdade det? Jag har nämligen exakt samma problem med min Renault Megane :(

Mvh//Linda
Linda Persson
Post Reply