Start kärvar IBLAND... Mégane 2003

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jvaughan
Posts: 1
Joined: 13 Apr 2011, 19:45
Location: Partille

Start kärvar IBLAND... Mégane 2003

Post by jvaughan »

Har en Megane från 2003 som brukar starta klockrent i alla temperaturer, men då och då (tyvärr lite oftare nu än förr) så kärvar den helt plötsligt med att starta. Jag kan inget om bilar men skulle beskriva det som att startmotorn går igång och den går och går och går utan att själva motorn river igång och startar. Till slut, efter 2-3 försök, så brukar den gå igång och går sedan hur fint som helst, men någon gång har batteriet dött efter ett antal försök..

Jag har märkt att vissa saker brukar spela in:

- om bilen har startats och gått bara några meter och sedan stängts av igen (klassiskt att man har flyttat bilen på en parkering tex)

- fuktigt, men inte direkt kallt väder

Är detta helt enkelt ett dåligt batteri? Dock har det bara ett par gånger lett till att batteriet helt tar slut (startmotorn börjar dö också). Startmotorn låter helt ok länge och väl förutom att bilen inte rusar igång. Har också antagligen ett jordfel i bakluckan, torkaren bak funkar inte. Om det nu har någon betydelse? :?
Jenny Vaughan
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Start kärvar IBLAND... Mégane 2003

Post by Starbright »

Hej Jenny!

Jobbigt när inte bilen fungerar som den skall.
Till att börja med så undrar jag hur startspärrslampan beter sig då felet är framme?
När du vrider om nyckeln, slocknar lampan efter ngn sekund eller blinkar den?

Om den slocknar så är iaf startspärren ok och då kan man gå vidare på nästa sak, som i detta fallet låter som att det kan vara den välbekanta svänghjulsgivaren som sitter bakpå motorn, precis där växellådan är påskruvad, som strular / glappar i kontakten. Finns flera fina bilder och texter om detta på forumet. Kolla om den är svart eller blå. Den blåa är en ny uppdaterad variant som
ska fungera mycket bättre, är den utbytt så är även en ny kontakt påskarvad för att passa ihop med den nya givaren.

Är den svart och ditt problem fortsätter så rekomenderar jag dig att byta ut givaren och kontakten.

Du skrev att din bakrutetorkare inte fungerade. det är inte säkert att det är så på din bil, men på vissa renaulter så är säkringen till bakrutetorkaren samma som den som går till spänningsmatning av antennringen som läser av din startnyckels inbyggda chip till startspärren. Om startspärrslampan slocknar så har iaf inte detta ngt med ditt problem att göra :D
Johnny Söderström
Post Reply