precis för höga avgasvärden

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
cdgustafsson
Posts: 30
Joined: 26 Apr 2011, 13:07
Location: uppsala

precis för höga avgasvärden

Post by cdgustafsson »

Fick nedslag på besiktningen för att hc va precis för högt på tomgång och co va 0,60(ref0,30) på varvning. Co va ok på tomgång och hc ok vid varvning. Är det någon som direkt kan se ett samband.(lambda va inom refvärde)

Kommer bli tvungen att lämna in den då jag inte kan nått om bilar, men någongång måste man ju börja lära sig.

Tänkte lämna in den för att åtgärda just avgas problemet men j har också skjutit på12000mils servicen i ca 1000mil nu, så den bör också göras. Nu funderar jag om det räcker att "bara"göra servicen och räkna med att avgasvärdena blir bättre. Men risken r väl att det kan tillkomma ett dyrt katalysatorbyte också.

Jag har sökt runt lite så gott jag kunnat på forumet och sett folk med liknamde problem. Men jag kan tillägga då att jag har testat trycka in en trasa i avgasröret för att naivt nog tro att jag skulle hitta en avgasläcka, men icke och trycket gjorde att trasan flög ut.
Sedan kan hag tillägga att motorn låter lite konstigt, inte direkt tickande men mer som en disel/traktor, vet inte om det kan finns nått samband.

/Daniel Gustafsson Uppsala , Scenic 1.6 -97
cdgustafsson
Posts: 30
Joined: 26 Apr 2011, 13:07
Location: uppsala

Re: precis för höga avgasvärden

Post by cdgustafsson »

Vill tillägga/upplysa att mekonomen i Uppsal ville ha 12500:- för servicen, mekonomen i Mora 9500 och en annan bilverkstad 7980:-
Det är ju skandal att det kan skilja så! Fick mig att fundera vad det skulle kosta på en märkesverkstad i Polen eller i nått baltland.
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: precis för höga avgasvärden

Post by Starbright »

Hmm 12000 milaservice brukar involvera byte av Kamrem, vattenpump etc ( om det inte gjorts tidigare ofc med tanke på att det var en 97:a) + att Tändstift, luftfilter olja+filter och en ordentlig kontroll av alla kontrollpunkter.
Om Mekonomen "bara" tänkt byta stift och filter etc så var det sannerligen dyrt, men om kamrem och det är involverat så var det ganska normalt pris och då är frågan om dem andra verkstäderna gör samma jobb. Sedan skiljer ju priser ganska mycket över landet, samt om det är en Märkesverkstad så kostar kunskapen och därmed är dem dyrare mot vad en allbilsverkstad tar.
Att frakta bilen till Polen eller dyligt land skulle nog kosta mer iaf ;)
Johnny Söderström
cdgustafsson
Posts: 30
Joined: 26 Apr 2011, 13:07
Location: uppsala

Re: precis för höga avgasvärden

Post by cdgustafsson »

kamremmen är bytt för 4000mil sedan men det va 6 år sedan nu och enligt Renault rekommendationer så skall den bytas vart 5e år(drygt).

Priserna va inklusive kamremsbyte. Tyckte ändå att det va ögonbrynshöjande att det kunde skilja 4000kr
DANIEL GUSTAFSSON
Post Reply