Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Post by Baggis »

Upptäckte en färsk oljefläck under bilen(Megane Scenic RX4 2.0 16V, F4R). Syntes droppar under "hasplåten". Tog lös den och kikade. Fanns en hel del kladd på olika ställen så torkade bort och fann att det kom rinnande här:

Image

Hela bakre kanten på tråget är dock kletig. När jag kikade upp på höger sida av tråget så ser det nästan ut som att det vore "ett hål" i packningen:

Image

Så frågan är om oljetrågspackningarna brukar paja på de motorerna och om det verkligen är ett "hål" där det ser ut som ett? Har varit med om många "fuktande" trågpackningar i mina dar, men ingen där det verkar riktigt rinner olja(om det nu är den som läcker)

Stället där det kommer droppande ned är rätt långt till vänster om "hålet", men det verkar följa kanten av oljetråget då det syntes färsk rinnande olja efter hela den.

Verkar inte vara från lådan det kommer. Det är full nivå i den, trots att det har läckt en hel del. Däremot minskar motoroljenivån.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Post by Baggis »

Den lokala Renault(Volvo)-verkstaden konstaterade att det är oljetrågspackningen som läcker. Så långt allt som förväntat. Men fick ett pris på närmare FEMTUSEN spänn för bytet!! Av det är materialkostnaden bara 400 kr. Är hela bilen byggd runt oljetråget?! Ni som kan detta med Renault, vad 17 är det för arbetsmoment som krävs för detta som jag inbillade mig var simpelt, att byta den packningen, som gör att det kostar så mycket?!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Post by Tony »

Baggis wrote:Den lokala Renault(Volvo)-verkstaden konstaterade att det är oljetrågspackningen som läcker. Så långt allt som förväntat. Men fick ett pris på närmare FEMTUSEN spänn för bytet!! Av det är materialkostnaden bara 400 kr. Är hela bilen byggd runt oljetråget?! Ni som kan detta med Renault, vad 17 är det för arbetsmoment som krävs för detta som jag inbillade mig var simpelt, att byta den packningen, som gör att det kostar så mycket?!
inte säkert att man kommer åt att ta ner oljetråget med motorn i bilen,man måste nog iaf lyfta lite på motorn..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Post by Baggis »

Tony wrote:inte säkert att man kommer åt att ta ner oljetråget med motorn i bilen,man måste nog iaf lyfta lite på motorn..
Att motorn kan behöva lyftas lite kan jag tänka mig, men med tanke på en arbetskostnad på närmare 5000 spänn så borde det vara betydligt mer än så man måste/tänker göra :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Post by Baggis »

Nu när spindellederna är fixade så kom detta läckage på tapeten igen. Noterade att den verkade ha haft läckt olja först när den ställdes på den plats den har stått i nån vecka, men att det hade slutat eftersom oljefläcken var "torr". Kom då att tänka på ifall det skulle kunna vara övertryck i motorn så gjorde testet med att lätta på oljepåfyllningslocket med motorn igång och fann ett kraftigt övertryck där!! Nästan så det lättade på locket om jag lägger det ovanpå...! Så det är kanske därför den läcker som ett såll!?

Någon som vet om det kan vara igentäppt vevhusventilation som orsakar det? Om ja, hur ser den ut på den motorn? Ser nån slang till vänster baktill när man står och tittar på motorn framifrån. Försvinner dock dit under nånstans.

Eller är det värre än så?? Nått sk*t med kolvringar e.d? Den ryker ju inget alls och går annars bra...
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Post by Baggis »

Hmm.. Nångång i tiden har jag för mig att nån sa att det inte ska "blåsa" ur oljepåfyllningshålet med motorn igång, men frågan är om det stämmer...?

För kom på att jag kunde jämföra med andra bilen i familjen, en Ford C-MAX. Den blåser ännu mera ur oljepåfyllningshålet än RX4.an, så det kanske är att betrakta som "normalt" trots allt?

Däremot blåser det inget alls ur oljestickans hål på C-MAX:en, medan det gör det tydligt på RX4:an. Om nu det betyder nått... Stickan på C-MAXen är nämligen mysko, för när man ska kolla oljenivån och drar upp stickan så är den snustorr första gången. För att se den rätta nivån så måste man sticka i den igen och dra upp den, då visar den rätt. Svårt att förstå vad som händer därnere i hålet som gör att först är det torrt runt stickan och sen är det olja runt den.. Kanske därför det inte "blåser" i hålet heller.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Post by Dennis »

Forden,,, oljestickröret går ända ner till botten av tråget och kan användas att koppla en oljesug på för oljebyte, istället för att ta bort pluggen. Inget att rekomendera dock.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Post by Baggis »

Dennis wrote:Forden,,, oljestickröret går ända ner till botten av tråget och kan användas att koppla en oljesug på för oljebyte, istället för att ta bort pluggen. Inget att rekomendera dock.
Bra att veta! :D

Några tankar om det andra jag skrev då? :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Post by Dennis »

Vaccumet i vevhuset skall alltid vara lägre än atmosfärstryck.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Post by Baggis »

Dennis wrote:Vaccumet i vevhuset skall alltid vara lägre än atmosfärstryck.
Jösses...! Och båda bilarna blåser ur oljepåfyllningshålet... Verkar m.a.o värdelöst... Forden kanske också skulle blåsa ut ur oljestickshålet om det inte var för att röret går ned i botten på tråget?

Jag ser framför mig kassa kolvringar e.d!? Men skulle inte det märkas på nått annat också?

Testade ta lös ena änden på slangen jag nämnde, fanns bara lite olja synligt och inga avlagringar där. Den gick dock inte att ha igång med den lös för då rusade den, täppte igen änden som verkar vara via en ventil ansluten till insuget, hjälpte dock inte.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Post by Dennis »

Man ska inte låssa några slangar som stör vaccumet till vevhusventilationen. Låssa oljepåfyllningslocket och låt det bara ligga på. Normalt på gammal "sliten" motor är att det "stutsar" lite på tomgång men sugs fast när man håller upp gasen något.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Post by Baggis »

Dennis wrote:Man ska inte låssa några slangar som stör vaccumet till vevhusventilationen. Låssa oljepåfyllningslocket och låt det bara ligga på. Normalt på gammal "sliten" motor är att det "stutsar" lite på tomgång men sugs fast när man håller upp gasen något.
Aha! Bra tips! Testade inte gasa alls när jag märkte att det "blåste ut". Ska kollas!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Post by Baggis »

Kom mig till slut för att kolla hur oljepåfyllningslocket gör dels på tomgång dels på lite högre varvtal. Det gör som du beskriver det, dvs "hoppar" på tomgång men slutar/sugs ner när varvtalet ökas en bit över tomgång. M.a.o låter det rätt normalt för en bil med snart 19000 mil på mätaren tycker jag, eller vad säger ni?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Post by MartinB »

Ursäkta trådlyftet på 4 år, men jag har liknande problem på min R19 1.8 (F3P-708 enl. adcenters webshop).
Jag tog den ur vinterförvaring för några veckor sen och har kört utan problem ända fram till i tisdags. Då såg jag vid jobbet att det var oljesöl under bilen. När jag kom hem kunde jag se precis hur jag fickparkerat baserat på oljefläckarna.
Efter lite torkande och tittande kan jag konstatera att oljepluggen är tät, torrt under oljefiltret men oljigt på plåten under motorns framkant och bakåt längs balkarna (och hela tråget innan torkning så klart).
Bilen har stått stilla från tisdagen till idag, och det verkar inte droppa ny olja, bara det som samlats på balkarna.
Idag gjorde jag testet här från tråden med att lossa oljelocket. På tomgång hoppar det, medan på lite högre varv (kanske 2500 rpm) trycks det jämnt uppåt. Med andra ord så upplevde jag inte att locket sögs ner.
Jag tittade på luftfiltret, men det fanns inget oljestänk däri.
Är igentäppt vevhusventilation att misstänka, eller finns det andra saker att undersöka?
Martin Bjelk
Megane CC -04
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Läckage av olja, ser ut som oljetrågets packning

Post by Baggis »

Min RX4 visade sig främst läcka från vevaxeltätningen på kopplingssidan. Oljan letade sig nedåt och runt trågets kant så att det såg ut att komma därifrån. Ifjol när växellådan sa upp kontraktet och jag bytte den så passade jag på att byta den tätningen. Efter det blev det avsevärt torrare. Kommer fortfarande lite en bit upp på motorn.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply