Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Baggis »

Nu är verkligen tålamodet och plånboken på upphällningen vad gäller min Scenic RX4!!! Först kasst VVT-drev med tillhörande kamremsbyte. Även byte av vattenpump mm är lämpligt då(13000 spänn totalt!). Sen läckande oljetrågspackning(5000 spänn!!)

Och så nu uppdagades det att bägge (nedre) spindellederna är kassa!! Verkar inte finnas att byta bara leden(nån som vet?) utan det blir hel länkarm som kostar brutto 3000 spänn STYCK!!!(En ny modell som ersätter den äldre som kostade måttliga 1000 spänn per styck)

Det är ju totalt sanslöst detta! AutoFrance kanske kan mildra priset en del, men knappast så det blir "billigt"...

Jag är nästan mållös...
Last edited by Baggis on 15 May 2011, 18:47, edited 2 times in total.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic styrleder...)

Post by figgesoft »

kostar ju som sagt att ha gammal bil.


I morse drog en verkstad av bult till min styrled när de skulle justera framvagnen..
1200kr för ny på mekonomen......suck

kollat på e-bukten?


http://shop.ebay.co.uk/i.html?_from=R40 ... Categories
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic styrleder...)

Post by Tony »

Baggis wrote:Nu är verkligen tålamodet och plånboken på upphällningen vad gäller min Scenic RX4!!! Först kasst VVT-drev med tillhörande kamremsbyte. Även byte av vattenpump mm är lämpligt då(13000 spänn totalt!). Sen läckande oljetrågspackning(5000 spänn!!)

Och så nu uppdagades det att bägge (nedre) styrlederna är kassa!! Verkar inte finnas att byta bara leden(nån som vet?) utan det blir hel länkarm som kostar brutto 3000 spänn STYCK!!!(En ny modell som ersätter den äldre som kostade måttliga 1000 spänn per styck)

Det är ju totalt sanslöst detta! AutoFrance kanske kan mildra priset en del, men knappast så det blir "billigt"...

Jag är nästan mållös...
Äpplen och päron är inte samma sak, styrleden sitter inte på länkarmen :wink: köp i england verkar ju billigt då får du ju nya bussningar till bärarmen på köpet..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic styrleder...)

Post by Robin »

Om du pratar styrled så köpte ja en ny nu vänster fram till min rx4. Kostade 350 pix.

Men pratar du spindelled som oftast sitter löst på länkarmen vet ja ej. Kan ju vara special då den är höjd ?!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Baggis »

Som jag skrev så är/var "dåndimpen" nära när jag skrev inlägget + att jag var i tidspress så då blev det FEL ordval trots att jag VET vad det heter:

SPINDELLEDER!!!

Måste säga att det förvånar mig ändå att en sådan felkoppling i kontoret skedde, dessutom inte bara en gång utan två!! Hade lika korkad formulering i ett mail till Benny på Autofrance... Man får aldrig upphöra att förvånas verkar det som!

Har ändrat i ursprungliga inlägget så att kommande läsare inte behöver förvirras de med :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic styrleder...)

Post by Baggis »

figgesoft wrote:kostar ju som sagt att ha gammal bil.
Ja, men helst vill man att det ska hållas inom "vettiga" gränser :wink:
figgesoft wrote: I morse drog en verkstad av bult till min styrled när de skulle justera framvagnen..
1200kr för ny på mekonomen......suck
Och det måste du betala? Var det inte deras fel?
figgesoft wrote: kollat på e-bukten?


http://shop.ebay.co.uk/i.html?_from=R40 ... Categories
Ja, billigare är det helt klart! Vilket kul namn på engelska förresten!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic styrleder...)

Post by Baggis »

Tony wrote:köp i england verkar ju billigt då får du ju nya bussningar till bärarmen på köpet..
England? Ebay eller nått annat ställe?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic styrleder...)

Post by Tony »

Baggis wrote:
Tony wrote:köp i england verkar ju billigt då får du ju nya bussningar till bärarmen på köpet..
England? Ebay eller nått annat ställe?
tänkte på figgesofts länk..
Alltid tråkigt när felen hopar sig. men det blir säkert bättre..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Baggis »

Detta inlägg på det engelska Renault-forumet inger hopp!:

http://www.renaultforums.co.uk/showpost ... stcount=20

Taget från tråden:

http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=83019

Enda tveksamheten verkar vara om det är likadan led på gjuten och pressad länkarm.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Dennis »

Har för mig att jag tog antingen EspaceIII eller LagunaI spindelled och pressade i RX-4 bärarm.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Baggis »

Dennis wrote:Har för mig att jag tog antingen EspaceIII eller LagunaI spindelled och pressade i RX-4 bärarm.
Åhå! Menar du att du inte minns exakt vilken, eller att det borde passa med endera?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Dennis »

Baggis wrote:
Dennis wrote:Har för mig att jag tog antingen EspaceIII eller LagunaI spindelled och pressade i RX-4 bärarm.
Åhå! Menar du att du inte minns exakt vilken, eller att det borde passa med endera?
Jag är gammal och har teflonminne :lol: Byter inte spindelleder varje vecka på RX-4.
Båda sorterna passar men den ena är lite längre, typ 3-5mm och då får bärarmen ett annat läge.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Baggis »

Dennis wrote:Jag är gammal och har teflonminne :lol: Byter inte spindelleder varje vecka på RX-4.
Båda sorterna passar men den ena är lite längre, typ 3-5mm och då får bärarmen ett annat läge.
Hehe! Jaja, vi är alla människor till syvende och sist :wink:

Behövs det nått specialverktyg för ur- och i-pressningen månntro?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Dennis »

Näe, bara vanlig hydralpress.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Baggis »

Dennis wrote:Näe, bara vanlig hydralpress.
Tackar!! :D Blir till att ta lös bärarmarna iaf då. Men slipper jag undan med det så känns det som en vinstlott iaf, hehe!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply