Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Tony »

snabb sökning på artikelnr i länken du skrev ger att det är från meg II
http://seekpart24.com/qh/support-steering-link-qsj3412s
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Baggis »

Se där! Hoppet lever! :D
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Göte J »

Om du inte redan köpt spindelleder så kan jag tipsa om att Biltema har till Laguna 1 numera.
72-994 a 169:-
//Göte J
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Baggis »

Göte J wrote:Om du inte redan köpt spindelleder så kan jag tipsa om att Biltema har till Laguna 1 numera.
72-994 a 169:-
//Göte J
Har inte köpt ännu så detta är ett högst intressant tips! Hade ju varit idealt om det råkade vara den som har rätt mått dessutom!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Baggis »

Dennis wrote:Har för mig att jag tog antingen EspaceIII eller LagunaI spindelled och pressade i RX-4 bärarm.
Har nu fått lös ena spindelleden. Den ser ut så här:
Image

Det är alltså en sådan där den kläms fast med en bult som går via "midjan". Kikade på lederna till EspaceIII och LagunaI och ser att dessa är av typen som har gängad pinne med mutter ovanpå. Hur fick du dit sådana på en RX4? :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Stymie »

R5 / R19 har typen med midjeskruv

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_from=R40 ... Categories

Din ser dock ut att vara inpressad i länkarmen, inte skruvad?

Varför inte bara handla rätt produkt rakt av från ebay?

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=Ball ... m270.l1313

:roll:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Baggis »

Stymie wrote:R5 / R19 har typen med midjeskruv

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_from=R40 ... Categories

Din ser dock ut att vara inpressad i länkarmen, inte skruvad?
Ja, de är inpressade.
Stymie wrote: Varför inte bara handla rätt produkt rakt av från ebay?

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=Ball ... m270.l1313

:roll:
Finns några skäl till att jag inte gjort det än, bl.a att den säljaren inte skickar utanför UK normalt, men att de säger att de kan göra det dock utan att jag ännu fått svar på fraktkostnad och levtid. Just leveranstiden är lite kritisk då det är besiktning på gång och hotande körförbud. Därav tänkte jag lägga lite tid på att undersöka andra alternativ tills jag får svar från England. Känns det som rimliga skäl, hehe?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Stymie »

Ju längre tid man väntar ... ju mindre tid blir det kvar till besiktning :wink:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by figgesoft »

går det inte att lossa själva spindelleden med de två bultarna ?

Ser dina ut såhär?
Image

Den borde kunna passa från t.ex. laguna eller likn.

du kan ringa Benny på autofrance och höra om han har någon hemma som han kan mäta på.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Baggis »

Stymie wrote:Ju längre tid man väntar ... ju mindre tid blir det kvar till besiktning :wink:
Javisst, det är en avvägning. Måste se till så långt det är möjligt att jag får rätt delar. Fick svar från UK-firman att deras ser ut som mitt foto. Tyvärr svarade de inte nu heller vad frakten går på, levtid och hur betala när de "officiellt på ebay" inte skickar utanför UK... Har frågat tre ggr nu!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Baggis »

figgesoft wrote:går det inte att lossa själva spindelleden med de två bultarna ?

Ser dina ut såhär?
Image

Den borde kunna passa från t.ex. laguna eller likn.

du kan ringa Benny på autofrance och höra om han har någon hemma som han kan mäta på.
Tyvärr är det inte den konstruktionen. Leden är inpressad direkt i länkarmen. Benny säger att det finns en modell som passar med "mindre modifikation", men att den är restad sen länge.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Baggis »

Har beställt två st härifrån:
http://cgi.ebay.co.uk/RENAULT-SCENIC-RX ... 0218873864
Betalade i fredags, men de har inte skickat iväg nått än verkar det som...
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Stymie »

[smilie=icon_up.gif]

Jag har handlat av JPR ett par gånger tidigare. Kolla innehållet när det kommer. Jag fick prylar från en som verkar vara både blind och döv :?

Hoppas att din led är bättre än de bussningar jag fick, de höll inte ens en vinter. Billigt är det i alla fall :lol:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Baggis »

Stymie wrote:[smilie=icon_up.gif]

Jag har handlat av JPR ett par gånger tidigare. Kolla innehållet när det kommer. Jag fick prylar från en som verkar vara både blind och döv :?

Hoppas att din led är bättre än de bussningar jag fick, de höll inte ens en vinter. Billigt är det i alla fall :lol:
Ojoj, detta bådar inte gott, haha! Fast om de inte ens skickar några grejer så kan det vare sig vara fel eller inte hålla :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Jag får snart dåndimpen!! (RX4 Scenic spindelleder...)

Post by Baggis »

Hmm.. Detta meddelande:

"This shop seller is currently away. Please add this shop to your favourites so that you can visit again.we are still sending parcels but there may a delay in answering emails"

finner jag nu på JPRs ebay-shop... Förklarar iaf varför de slutade svara och kanske även varför sändningen trögar...

Så i garderingssyfte då tiden rinner ut så beställde jag även två st härifrån:

http://www.skruvat.se/Kulled-Spindelled-P52622.aspx

Tänkte även att det kommer både mig och andra tillgodo att veta vilka som passar :wink:

Skruvats kundtjänst säger att "du ska ha hela länkarmen till din" och att de inte kan säga om den passar. Samtidigt så leder det originalnr de anger på spindelleden inte alls till en lös sådan, utan också till en komplett länkarm. "Pin-måttet" på 16 mm stämmer iaf med mina och bilden i övrigt visar på något som är väldigt likt. Så jag tror sannolikheten är stor att de passar. Tyvärr anger den bortåt 2 veckors levtid på dem, men har lyckats flytta fram besiktningen ytterligare en vecka så det finns lite mer tid att spela på då.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply