Hitta rattlås till Megane II -04??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Perrra87
Posts: 2
Joined: 25 Jun 2011, 22:37
Location: Växjö

Hitta rattlås till Megane II -04??

Post by Perrra87 »

Gjorde en tråd för några dagar sen om ett fel på min bil.
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... d67eaef3f5

Tror att jag har klurat ut det nu och behöver byta rattlåset, inte tändlåset.
Har sökt igenom internet som en galning nu men hittar bara massa tändlås överallt?
Vet någon vart man kan få tag i ett bättre begagnat rattlås till min Megane?

MVH
MVH Jimmy Thäck
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: Hitta rattlås till Megane II -04??

Post by fuzzion »

Image
Heter ANTI-THEFT DEVICE i Dialogys, kontakta din lokala Renault återförsäljare eller skicka ditt chassinummer så kan jag kolla upp artikelnumret.

Skulle kunna vara 7701209427 eller 7701474383.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Hitta rattlås till Megane II -04??

Post by Starbright »

Observera att Precis som Fuzzion säger så måste du beställa ett helt nytt Rattlås. Du kan inte använda ett begagnat, för låset är en del av startspärren och passar bara till den bilen den en gång kodats till.
Du har tur om inte låset är "låst" för att för att kunna byta rattlåset måste nämligen det vara "upplåst" för att kunna få ut den motsols inskruvade skruven. Annars är det en enkel operation som inte kräver ngn dator. Byt Låset. Slå på tändningen/starta bilen. slå av tändningen/bilen och låt startspärren gå på klart :)
Johnny Söderström
millencolina
Posts: 3
Joined: 11 Jun 2013, 19:46
Location: örnsköldsvik

Re: Hitta rattlås till Megane II -04??

Post by millencolina »

Hej hoppar in här å hoppas någon kan svara...
Mitt rattlås på min megane -04 funkar inte... har lämnat in den på verkstad och dom har försökt få tag på ett nytt rattlås men verkar helt omöjligt... utan man måste köpa hela rattstången till en kostnad på 16 000 för bara stången...
Har själv försökt hitta bara rattlåset utan framgång...
Han på verkstan skulle försöka forska lite i detta å återkomma... men de ser väldigt mörkt ut...
Är det någon som vet om det går att köpa bara rattlåset?
Rattlåset är inte låst för jämnan utan det låses bara inte..

/jenny
Jenny sjöström
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hitta rattlås till Megane II -04??

Post by Stymie »

Tydligen ett rätt vanligt problem på 2003-2005 års modell. Dubbelkolla att batteriet i bilen är friskt och att polerna är rena och fina. Kan även vara värt att ta bort låsmekanismen och putsa kolven (smörj upp med lämpligt medel)

Renault ska väl ha rattlåset som reservdel?

Kolla även i dessa trådar:
http://www.diamondmotors.net/archives/875
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =7&t=14665
http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=123600
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hitta rattlås till Megane II -04??

Post by Tony »

millencolina wrote:Hej hoppar in här å hoppas någon kan svara...
Mitt rattlås på min megane -04 funkar inte... har lämnat in den på verkstad och dom har försökt få tag på ett nytt rattlås men verkar helt omöjligt... utan man måste köpa hela rattstången till en kostnad på 16 000 för bara stången...
Har själv försökt hitta bara rattlåset utan framgång...
Han på verkstan skulle försöka forska lite i detta å återkomma... men de ser väldigt mörkt ut...
Är det någon som vet om det går att köpa bara rattlåset?
Rattlåset är inte låst för jämnan utan det låses bara inte..

/jenny
Rattlåset går att laga, en kompis har lagat 3 st, dock pilligt med massa små fjädrar som kan flyga iväg och det går inte beskriva hur man gör, han brukar fixa det för runt 1500kr
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
millencolina
Posts: 3
Joined: 11 Jun 2013, 19:46
Location: örnsköldsvik

Re: Hitta rattlås till Megane II -04??

Post by millencolina »

Har själv ringt till renault nu å dom säger att man måste köpa hela rattstången. Går ej att köpa lösa rattlås.. det kommer inte upp några felkoder som tex. Steeringwheel not looked.. det klickar när bilen är avstängd och man vrider ratten precis som om den där "pinnen" som ska låsa ratten inte klickar i eller är för kort..... godkänner bilbesiktningen att man sätter på ett manuellt rattlås på ratten eller måste det elektriska funka?
Vars håller din kompis hus någonstans? Lär ju blir bra mycket billigare än 16 000 plus jobb..
.:-)
Jenny sjöström
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hitta rattlås till Megane II -04??

Post by Stymie »

Finns 'utbytes' (dvs med nytt oprogrammerat chip) på ebay för ca 850kr inkl frakt. Dock måste du skicka in ditt gamla till dem i England.

http://www.ebay.com/itm/Renault-steerin ... 27d3742793
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hitta rattlås till Megane II -04??

Post by Tony »

millencolina wrote:Har själv ringt till renault nu å dom säger att man måste köpa hela rattstången. Går ej att köpa lösa rattlås.. det kommer inte upp några felkoder som tex. Steeringwheel not looked.. det klickar när bilen är avstängd och man vrider ratten precis som om den där "pinnen" som ska låsa ratten inte klickar i eller är för kort..... godkänner bilbesiktningen att man sätter på ett manuellt rattlås på ratten eller måste det elektriska funka?
Vars håller din kompis hus någonstans? Lär ju blir bra mycket billigare än 16 000 plus jobb..
.:-)
Lite norr om Kalmar, men det kan det ju vara värt att åka om du lagar det för 1500 inkl jobbet :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Hitta rattlås till Megane II -04??

Post by Dennis »

Får erkänna mig skyldig till de där reparationerna.

Igentligen är det inget elektriskt fel på komponenterna. Det är ytterst lite mekaniskt slitet på låskolv och i rattstången.
Jag brukar plocka isär låsmotorn, som invändigt består av en växellåda med tre axlar några fjädrar och en ryttare som fäller och blockerar låskolven.
Jag modifierar låskolven så den "biter" bättre i rattstången.

Detta är absolut inget jag rekomenderar någon att ge sig på. Det är urmakarvarning på arbetet och så krävs det lite svetsning och finmekanisk slipning.
Men du kan skruva bort låsmotorn (sitter med en avig-gängad bult) och skicka till mig så ska jag fixa den åt dig.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
millencolina
Posts: 3
Joined: 11 Jun 2013, 19:46
Location: örnsköldsvik

Re: Hitta rattlås till Megane II -04??

Post by millencolina »

Tack för all hjälp. :D .. vi ska försöka plocka isär rattlåset själv å se hur det ser ut... om vi inte lyckas så återkommer jag,... kan man köra bilen som vanligt när rattlåset är urplockat?
Var förbi bilprovnigen och tänkte göra en chansning och frågade om dom godkände ett manuellt rattlås men de godkändes inte..
Jenny sjöström
magnusrx7
Posts: 1
Joined: 08 Aug 2005, 10:17
Location: Gränna
Contact:

Re: Hitta rattlås till Megane II -04??

Post by magnusrx7 »

Lyfter en gammal tråd.

Fick nerslag på bes idag på min -05:a.
Kollade med Volvo i stan och dom ville ha 3100:- för låset.

Någon som vet om det går att hitta nya någon annan stans?

MVH/ Magnus
Post Reply