Klimatanläggningen nyfylld men kyler ej....!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Garrman
Posts: 5
Joined: 13 Jul 2011, 17:41
Location: Göteborg

Klimatanläggningen nyfylld men kyler ej....!

Post by Garrman »

Som rubriken lyder...... Var och fyllde min Renault Grand Espace 2006 idag,kylde dåligt men var inte så konstigt,vi tömde bilens Ac (Klimatanläggnigen) och fick ut 245gram köldmedia... :roll:

Sög vacum läste av(tät och fin) och fyllde igen(1000gram R134a samt kompressor olja) och glad i hågen :D startade jag och satte kylningen till max kyla (16 grader) och följande händer........ Inget bara värme :shock: kolla säkringen för pumpen... = hel Ac kompressorn låter som den slår till/från och följer knappsatsen i dörrn....

Jag fattar nada :shock:

Någon som sitter inne med mera kunskap..?

Tacksam för svar!

/Garrman.
Jörgen Norrgård
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Klimatanläggningen nyfylld men kyler ej....!

Post by Starbright »

Ibland så lägger sig en felkod i minnet på styrenheten när köldmedienivån är för låg. Det gör att styrenheten inte tillåter start av kompressorn innan den felkoden är borta. Kolla så det inte är så att det inte är det som är fel..
Johnny Söderström
Garrman
Posts: 5
Joined: 13 Jul 2011, 17:41
Location: Göteborg

Re: Klimatanläggningen nyfylld men kyler ej....!

Post by Garrman »

Man tackar.../ Skall försöka kolla i morgon. Men det som jag inte fattar riktigt är ju att före tömmningen så kylde ju Ac:n men med reducerad effekt/kyla.Den biten är jag med på för 245gram är lite media. Det som jag inte förstår är ju att nu borde den ju kyla som bara den med 1000 gram i fyllnads mängd. Bilen var ju inte startad under tiden givetvis. Tog ju ca 50 min för hela programmet cykel.

Det som jag är lite osäker på är ju mängden av media R134A,1000gram är ju ganska mycket iofs/Grand Espace är ju stor kaross.....

Försökte leta på ettiketten i motorrummet mm /Handboken om villken mängd som systemet skall ha men inget... :(

Därför gick vi på den mängd som Vianors Köldmedia aggregat tog fram via Regnr
på bilen.

/Jörgen.
Jörgen Norrgård
Garrman
Posts: 5
Joined: 13 Jul 2011, 17:41
Location: Göteborg

Re: Klimatanläggningen nyfylld men kyler ej....!

Post by Garrman »

Sökte oxå som en besatt i Instruktions boken om det fanns någon mer säkring en nr 4 i säkringsboxen V-fram under gavellocket...... Men nope,hittade inget.. Finns ju en box bakom batteriet/tänkte kanske där relä /säkring eller så men hittade inget matnyttigt att läsa/kolla där heller...?

/Jörgen.
Jörgen Norrgård
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Klimatanläggningen nyfylld men kyler ej....!

Post by Starbright »

Säkring till vad? ac-kompressorn?

Fransmännen e dåliga på att märka ut, det håller jag med om men
1000 gram tror jag inte är för mycket till en så pass stor bil.

Säkringen i säkringsboxen inne i bilen går nog bara till själva styrenheten och har inte så mycket med saken att göra. säkring till ac-komressorn brukar oftast sitta i motorutrymmet i säkringsboxen där, den är relativt stor (amperemässigt sett) minnst 30A tveksam att det e något fel på den dock.

Var det på Vianor du lagade Ac´n? isf borde väll dem ha diagnosutrustning för att kolla felkoder, vilket dem borde gjort då inte ac fungerade efter reparation, och ett prestandaprov samt läcksökning alltid skall göras vid arbete på ac :)
Johnny Söderström
Garrman
Posts: 5
Joined: 13 Jul 2011, 17:41
Location: Göteborg

Re: Klimatanläggningen nyfylld men kyler ej....!

Post by Garrman »

Är helt med på din linje,tror det måste vara felkod som spökar. Efter påfyllningen skulle vi se på kyleffekt mm/termometer i kupén men det var la ingen framgång. Kollade även med Uv-lampa/för ev läckage... men fann inget såg bra ut. Det var jag som var tvungen efter ca 1h att åka och hämta frugan från jobbet/ Dom var mera inne på att ta in bilen på lift samt ta ner luftstyrningen/Cd plåt under bilen för att kunna komma åt Kompressorn för att mäta... och se om slirkopplingen greppar in korrekt.


Tror det blir Bilia i morgon för att läsa ur bilen....
Jörgen Norrgård
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Klimatanläggningen nyfylld men kyler ej....!

Post by Starbright »

Ok. Hoppas du har en trevlig PST som snabbt bara kan ta in den för en snabb utläsning, annars kanske du får vänta ngra dar så dem får tid.. semestertider nu vettu
Berätta gärna hur det gick så man vet om man var inne på rätt väg.
Lycka till!
Johnny Söderström
Post Reply