Renault Scenic 2,0 -99 startar ej *Problem löst*

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Renault Scenic 2,0 -99 startar ej *Problem löst*

Post by Starbright »

Nu ska ni få ngt att bita i alla Renaultproffs därute.

Jag håller på att felsöka en Renault scenic 2,0 från 99 dvs med motor F3R.
Den vill inte starta. Vrider man om tändningsnycklen så lyser startspärrlampan i ca 2-3 sek och sedan släcks.. insprutningskontroll lampan lyser EJ vid tändningspåslag, men lyser när startmotorn aktiveras.

Styrenheten går ej att läsas ut med Clip.

Jag har kontrollerat båda säkringarna samt belastningsprovat båda kablarna som ger ström till styrenheten och dem är hela och ger ström. samma sak med jordkablarna inget fel där. trosts detta så har jag alltså ingen kontakt med styrenheten i clip.

En annan sak som är udda är att bränslepumpsrelät står och tickar så fort tändningen är påslagen, samma sak med nytt relä. Batterispänningen är helt normal och ligger på ca 12,3 volt

resistansmäter man jordkablarna får jag i värde ca 120 ohm på både kablarna i styrenhetens kontaktstycke, men som sagt en lampa lyser helt normalt då man provar kabeln.

allt pekar på invändigt fel i styrenheten. eller vad tror ni? tips tas gladeligen emot
Johnny Söderström
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Renault Scenic 2,0 -99 startar ej *Problem löst*

Post by Starbright »

Problem funnet! Orsaken att bilen inte startade berodde ju på att styrenheten inte blev funnen av bilen.

ström och jord i kontaktstycket fungerade som det skall, men däremot så jordas styrenheten via konsolen den är monterad på.

Skruvade bort styrenheten från konsolen och kikade bakom. Där var det en ordentlig oxidationssamling. Tittade man i bakkant av motorstyrenheten så såg man att skenan som går därbakom och har kontakt med huset också var oxiderad och hade ingen kontakt. slipat rent detta samt styrenhetshuset och konsolen. Efter detta så fick styrenheten kontakt igen. Insprutningskontrollampan började lysa med fast sken och bilen startade helt normalt igen.

Tänkte att detta kunde vara bra info om ngn har samma problem ngn gång senare.
Johnny Söderström
Post Reply