AC kyler dåligt, kan man felsöka själv om kompressorn har ra

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
vedboden
Posts: 32
Joined: 07 Jan 2010, 12:06
Location: kopparberg

AC kyler dåligt, kan man felsöka själv om kompressorn har ra

Post by vedboden »

Hejsan

Jag har märkt att min AC inte pallar med att kyla längre när det är varmt ute, jag tycker att den funkar lite men inte alls som en AC ska göra, jag är dock inte säker att den funkar överhuvutaget.

Jag har en Renault Scenic 1.9 dci -04

Jag undrar om man på nåt vis kan göra någon enkel felsökning själv, jag ringde en AC firma som skulle ta 1800 för en fyllning och kolla över ev läckor å åtgärda det isåfall. Men 3 veckors kötid... :(

Men han sa att det kunde rinna iväg å bli 10 000kr om tex kompressorn va trasig, nu undrar jag om man kan kolla om te.x kompressorn är trasig själv.

Bör jag ha AC avstängd tills den är åtgärdad?

Jättetacksam för svar
Andreas Hammarbäck
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: AC kyler dåligt, kan man felsöka själv om kompressorn har ra

Post by Starbright »

Finns flertal saker du kan kolla själv.

1. Starta bilen, och slå på ac:n. Klickar det till i motorutrymmet ( dvs slår kompressorn på?)
2. Om den slår till.. Blir det silverfärgade ac-röret iskallt efter ngn minut eller slår kompressorn från dirrekt?
3. Om inte kompressorn slår till alls, skruva bort korken som sitter på serviceventilen ( sitter synlig på ac röret) och ta en liten mejsel eller dyligt och dutta till på ventilen. kommer det ngn gas under tryck eller är det tomt? Om det är tomt så har du en läcka på systemet och det måste då läcksökas.. typ med kvävgas och läckspray, byte trasig komponent samt torkfilter ( eftersom systemet stått tomt har torkfiltret tagit in fukt och måste bytas) och sedan vaccumpumpas och fyllas igen. Denna operation ska du hellst låta en erfaren speciallist utföra.
4. Om det kommer gas under tryck då du duttar på ventilen så får man kika hur högt trycket faktiskt är.. det kan vara tryckgivare som har gått sönder / oxiderat i kontakstycket. då behövs diagnosutrustning dock.

Om det inte finns ngn gas i systemet så spelar det ingen roll om du har ac på eller inte för kompressorn kommer ändå inte slå igång. Låter det inte illa så är det ingen fara

Observera! då du kollar om du har gas i systemet så ska du bara trycka ngn kort sekund på ventilen, så ifall om systemet e helt, så sticker det inte ut så mycket gas.. samt du bör även ha på dig handskydd då gasen är ordentligt kall..men är du bara försiktig så går allt bra.

Lycka till!!
Johnny Söderström
Post Reply