Renault Megane Combi -99. Startar dåligt, dör bara ibland.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Coraline
Posts: 1
Joined: 21 Aug 2011, 15:31
Location: Älvsjö

Renault Megane Combi -99. Startar dåligt, dör bara ibland.

Post by Coraline »

Hejsan,
Vi har köpt en Renault Megane av min pappa, som en vecka tidigare hade köpt den av en gammal dam.
Hon hade haft den hela tiden och enbart kört med den mellan sitt hem och matbutiken i hennes ort.
Så hon har underhållit den alldeles perfekt, ingen rost någonstans och den är servad i tid och om det varit minsta fel så har hon låtit fixa dessa.
Och min pappa använde den knappt och hittade sig en annan bil strax därefter och därför fick vi köpa Renaulten av honom.

Nu är det så att ca 1 månad efter vi köpte den så började den som rycka precis när man kör iväg med den.. Och plötsligt så dog den bara. Och när man ligger på gasen då så bromsar den bara ner och visar att den är avstängd liksom.
Så då är det bara att rulla in på sidan och vrida tillbaka nyckeln och vänta några minuter.
Sen när man försöker starta den igen ibland går det inte, så man får vänta ytterligare några minuter och sen startar den.

Nu har det här hänt flera gånger under 3 månaders tid som vi haft den. Inprincip varje dag också.
Igår dog den liksom i en korsning och det kändes inte särskilt trevligt alls.


När man startar bilen från parkeringen och rullar iväg så börjar den rycka oftast och körningen känns jätte skum. Efter några minuter så dör den oftast då.
Ibland när man ska starta bilen för första gången på dagen så vill den inte starta heller..

Nu har vi kollat att allt sitter som det ska, min pappas vän som arbetar på bilverkstad kunde inte hitta nåt han heller men han sa att Renault Megane är lite svårare bilar, inte så vanligt liksom. Inte hos honom i alla fall.
Min pojkväns mamma som tidigare jobbat på bilverkstad hittade ingenting men hon hällde i bensinrengörare i fulltank i bilen för att det kanske kunde vara sk*t i soppan liksom, men inte ens det hjälpte..

Så nu har vi inga idéer.. Känns som att man bara vill sälja bort den. Man vågar inte ens åka med den några längre sträckor ifall den dör mitt på motorvägen eftersom att den bromsar kraftigt då om man har gasen på, och plus att det inte ens går att vrida ratten utan att man tar i ordentligt. [smilie=117.jpg]

Någon som har en idé på vad felet kan vara? Eller har haft samma problem?

Vore super tacksam om någon har en aning!
Tack på förhand,
Mvh Carro
Coraline
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Renault Megane Combi -99. Startar dåligt, dör bara ibland.

Post by Starbright »

Finns väll 2 saker jag skulle kika på först.

1. impulsgivaren, det är ju den givaren som talar on för styrenheten var vevaxeln befinner sig. spökar den kan sådanna här symptom framkallas. Oftast e bilen svårstartad varm då. Men eftersom du beskriver det som om bilen kan dö närsom hellst e den kanske lite tveksam, dock fullt möjlig som felkälla.

2. Motortempgivaren. Sitter oftast på termostathuset och är oftast vit i kontakten. Jag var med om en bil som kunden beskrev liknande fel på. Helt plötsligt bara dör bilen under körning. Tog bilen på en provtur och kom ngn kilometer då bilen helt tvärdog och omöjligt gick att starta igen. Provade röra lite på kontakten till impulsgivaren men det hjälpte ej. Bogserade den till vekstaden och började felsöka där. Den gången var det motortempgivaren som spökade, invändig kortslutning typ.

Tänk på att byta/felsöka rätt givare om du ger dig in på det för den andra givaren (oftast grön kontakt) går till Instumentpanelens visare över motortemp och inte till motorstyrenheten

Lycka till!
Johnny Söderström
Post Reply