Glapp i styrningen på Clio 16v -91

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tompas
Posts: 5
Joined: 31 Dec 2003, 15:13
Location: Sweden
Contact:

Glapp i styrningen på Clio 16v -91

Post by tompas »

Tjena,
jag och polarn köpt nu i veckan varsinn Clio 16v.
Båda 91:or och båda blåmetallica [:D]

Bilarna är besiktade nyligen, men ändock finns det glapp u styrningen. Vad är det som är fel? Alla leder och stag är ju friska då min iaf var besiktad för två veckor sedan u.a.
Mankan alltså vrida ratten liiite fram och tillbaka utan att det händer något sedan börjar det svänga[:)]

Mvh Tomas
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

kan vara 2 saker.
1. minst troligt ,i styrväxeln så sitter det en led oxå som kan börja glappa eftersom men troligen är det inte denna, men kollast lätast med och hålla i styrleden och styrväxeln och jucka och se om det rör sig.
2. Troligast fjäderbens lagring.brukar glappa iaf på min femma.lyft upp bilen och jucka i hjulet ner och upp så ser du(känner) om det behöver bytas.
3. kan även vara ett hjul lager, hyffsat vanligt på en Fransk bil[:)]
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

även infästningen till styrväxeln kan vara glapp..
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

På en kollegas R19 16v så fattades nästan allt av Gummibussningarna som håller fast styrväxeln. Då rördes hela styrväxeln innan styrningen tog....och ratten glappade ganska bra då....nya bussningar hos benny en 200:ring...kolla så att styrväxeln sitter fast på din bil ...
tompas
Posts: 5
Joined: 31 Dec 2003, 15:13
Location: Sweden
Contact:

Post by tompas »

Ok tack för alla svaren, ska be verstan kika på det i samband med kamremsbytet!
Clio16V
Posts: 1
Joined: 22 Mar 2003, 08:49

Post by Clio16V »

På min clio16v -91 hade jag världens glapp i ratten, ändock allt var OK på besiktningen. Vartenda led var OK.
Lämnade in den på en verkstan.... styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.
Så när man rattade slog rattstången åt vänster/höger innan den grep in i styrväxeln. Killen på verkstan stoppade in några bitar rundstång i bussningen och förankrade det på något vis (riktigt hemmapatent).
Fick riktig F1-styrning efter detta.

Pris 300 kr för att fixa problemet.

FM
speedking
Posts: 23
Joined: 06 Mar 2005, 15:07
Location: Sweden

Post by speedking »

Skulle gärna med höra om fler haft detta problem med glapp i styrningen på Clio 16V. Hade en tidigare som glappade mer o mer. Trodde att detta då berodde på att jag haft för breda fälgar o däck på bilen! 205/40-17" Men va o testade en annan igår för eventuellt köp! Då märkte jag samma sak på denna bilen nästan värre. Och på denna bilen hade det bara suttit orginal fälgar! Någeon som vet om detta blir kostsamt???
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Styrväxeln var rätt slut på min R19 -90 (inget servo) efter 20000 mil. Original styrväxel skulle ha kostat nästan 5000, hittade renoverad hos Autofrance för ca en fjärdedel
Vilken kass konstruktion! Kuggstången av härdat stål löper i ett hus av aluminum/zinkgjutgods utan några som helst bussningar. Självklart glappas hålet upp så kuggstången börjar röra sig i sidled eftersom styrstaget ansluter i typ 10 grader vinkel till kuggstången. Det gav inte så mycket glapp men flex så att bilen blev oerhört vind och spårkänslig

Servo-versionerna kanske är bättre?

Bussningen på styrstången är antagligen en "gå sönder vid krock"-historia så undvik att låsa den för hårt ... [:0]
speedking
Posts: 23
Joined: 06 Mar 2005, 15:07
Location: Sweden

Post by speedking »

Ringde just till S.A.M o frågade om detta med glappande styrning. Men dom hade aldrig hört nåt om dettta problem. Vad är Autofrance för nåt?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Benny i Helsingborg, adress hittar du på www.autofrance.se
Billiga delar o bra service!

Men kolla först var det glappar, det kan ju vara många olika saker...
ren16v
Posts: 66
Joined: 20 Nov 2004, 20:13
Location: Sweden

Post by ren16v »

Dom innre styrlederna va det på min bil!! Efter att ha bytt spindelleder, styrleder. Men dom nya Innre så va bilen tip top!!
vette69
Posts: 2
Joined: 03 Apr 2005, 23:58

Post by vette69 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Clio16V</i>
<br />På min clio16v -91 hade jag världens glapp i ratten, ändock allt var OK på besiktningen. Vartenda led var OK.
Lämnade in den på en verkstan.... styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.
Så när man rattade slog rattstången åt vänster/höger innan den grep in i styrväxeln. Killen på verkstan stoppade in några bitar rundstång i bussningen och förankrade det på något vis (riktigt hemmapatent).
Fick riktig F1-styrning efter detta.

Pris 300 kr för att fixa problemet.

FM
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

(styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.)
vart sitter den bussningen inne i bilen eller under? altså hur kommer jag bäst åt den?
aspen
Posts: 31
Joined: 02 Nov 2003, 17:39
Location: Sweden

Post by aspen »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vette69</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Clio16V</i>
<br />På min clio16v -91 hade jag världens glapp i ratten, ändock allt var OK på besiktningen. Vartenda led var OK.
Lämnade in den på en verkstan.... styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.
Så när man rattade slog rattstången åt vänster/höger innan den grep in i styrväxeln. Killen på verkstan stoppade in några bitar rundstång i bussningen och förankrade det på något vis (riktigt hemmapatent).
Fick riktig F1-styrning efter detta.

Pris 300 kr för att fixa problemet.

FM
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

(styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.)
vart sitter den bussningen inne i bilen eller under? altså hur kommer jag bäst åt den?

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Genom att montera bort hela rattstången gjorde det på min och bytte staget som går från rattstången till styrväxeln sitter nämligen en gummibussning i det staget och då blir det som du beskriver.
Kan vara lite problem att få loss staget för det sitter på pressat på rattstången i splines tog någon timme för mig att byta.
aspen
Posts: 31
Joined: 02 Nov 2003, 17:39
Location: Sweden

Post by aspen »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by aspen</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vette69</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Clio16V</i>
<br />På min clio16v -91 hade jag världens glapp i ratten, ändock allt var OK på besiktningen. Vartenda led var OK.
Lämnade in den på en verkstan.... styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.
Så när man rattade slog rattstången åt vänster/höger innan den grep in i styrväxeln. Killen på verkstan stoppade in några bitar rundstång i bussningen och förankrade det på något vis (riktigt hemmapatent).
Fick riktig F1-styrning efter detta.

Pris 300 kr för att fixa problemet.

FM
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

(styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.)
vart sitter den bussningen inne i bilen eller under? altså hur kommer jag bäst åt den?

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Genom att montera bort hela rattstången gjorde det på min och bytte staget som går från rattstången till styrväxeln sitter nämligen en gummibussning i det staget och då blir det som du beskriver.
Kan vara lite problem att få loss staget för det sitter på pressat på rattstången i splines tog någon timme för mig att byta.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Staget kostade 350:- på skroten jag hade tur för mitt var sprillans nytt som jag köpte,För det kostar multum på volvo det lilla staget även om jag har personalrabatt.
vette69
Posts: 2
Joined: 03 Apr 2005, 23:58

Post by vette69 »

Ok tack, ska riva ner o kolla.
Post Reply