Automat låda går inte att köra bara att backa?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kazuzi
Posts: 3
Joined: 03 Sep 2011, 14:20
Location: västra frölunda

Automat låda går inte att köra bara att backa?

Post by kazuzi »

Hej har en Renault clio automat , den har fungerat väldigt bra tills nu. Bilen startar perfekt men när jag gasar så händer det inget alls den vill inte framåt den bara varvar, det som går däremot är att backa med den ? Någon som vet var det kan vara tacksam för hjälp
Mergim Kasumi
rewrew
Posts: 87
Joined: 15 Jul 2009, 10:47
Location: Lidköping

Re: Automat låda går inte att köra bara att backa?

Post by rewrew »

Du kanske har låg oljenivå i automatlådan
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Automat låda går inte att köra bara att backa?

Post by Starbright »

Skulle gissa på att ngn solenoidventil i kontrollsystemet givit upp.. måste nog läsa ut bilen med felsökningsdator för att få mer info.
Johnny Söderström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Automat låda går inte att köra bara att backa?

Post by Tony »

Vilken clio?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Automat låda går inte att köra bara att backa?

Post by Dennis »

Den borde ju dra på nöddriften fram och bakåt om det vore magnetventil.
Jag lutar åt mekaniskt internt fel. Trasig kolvringstätning el. dyl.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Automat låda går inte att köra bara att backa?

Post by Mats »

Bromsband. Hade egentligen inte tänkt idas skriva nått eftersom OP inte gett nån närmare info om bilen eller ens verkar vara kvar här :shock: men det kan ju hjälpa nån annan :wink: .
När bromsbandet som bromsar ytterplanetbanan går av blir följden så. Det händer rätt ofta på DP0 lådorna. När det händer i ex Laguna II med samma låda och man har manuellt + - val kan man lägga i 3:an själv och slira iväg, (men på clion finns inte den optionen vad jag vet så då står man med 1:an i och inget driv). Vi har haft ett antal med det felet. Man brukar inte få några felkoder heller som hjälp.
/Mats Nilsson #524
kazuzi
Posts: 3
Joined: 03 Sep 2011, 14:20
Location: västra frölunda

Re: Automat låda går inte att köra bara att backa?

Post by kazuzi »

Mats wrote:Bromsband. Hade egentligen inte tänkt idas skriva nått eftersom OP inte gett nån närmare info om bilen eller ens verkar vara kvar här :shock: men det kan ju hjälpa nån annan :wink: .
När bromsbandet som bromsar ytterplanetbanan går av blir följden så. Det händer rätt ofta på DP0 lådorna. När det händer i ex Laguna II med samma låda och man har manuellt + - val kan man lägga i 3:an själv och slira iväg, (men på clion finns inte den optionen vad jag vet så då står man med 1:an i och inget driv). Vi har haft ett antal med det felet. Man brukar inte få några felkoder heller som hjälp.


Tack Mats för hjälpen!! Verkar bli dyrt ? Kan man byta bandet själv?
Mergim Kasumi
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Automat låda går inte att köra bara att backa?

Post by Tony »

kazuzi wrote:
Mats wrote:Bromsband. Hade egentligen inte tänkt idas skriva nått eftersom OP inte gett nån närmare info om bilen eller ens verkar vara kvar här :shock: men det kan ju hjälpa nån annan :wink: .
När bromsbandet som bromsar ytterplanetbanan går av blir följden så. Det händer rätt ofta på DP0 lådorna. När det händer i ex Laguna II med samma låda och man har manuellt + - val kan man lägga i 3:an själv och slira iväg, (men på clion finns inte den optionen vad jag vet så då står man med 1:an i och inget driv). Vi har haft ett antal med det felet. Man brukar inte få några felkoder heller som hjälp.


Tack Mats för hjälpen!! Verkar bli dyrt ? Kan man byta bandet själv?
Ja om du kan renovera en automatlåda, du har ju inte ens talat om vad det är för clio
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
kazuzi
Posts: 3
Joined: 03 Sep 2011, 14:20
Location: västra frölunda

Re: Automat låda går inte att köra bara att backa?

Post by kazuzi »

Tony wrote:
kazuzi wrote:
Mats wrote:Bromsband. Hade egentligen inte tänkt idas skriva nått eftersom OP inte gett nån närmare info om bilen eller ens verkar vara kvar här :shock: men det kan ju hjälpa nån annan :wink: .
När bromsbandet som bromsar ytterplanetbanan går av blir följden så. Det händer rätt ofta på DP0 lådorna. När det händer i ex Laguna II med samma låda och man har manuellt + - val kan man lägga i 3:an själv och slira iväg, (men på clion finns inte den optionen vad jag vet så då står man med 1:an i och inget driv). Vi har haft ett antal med det felet. Man brukar inte få några felkode
heller som hjälp.


Tack Mats för hjälpen!! Verkar bli dyrt ? Kan man byta bandet själv?
Ja om du kan renovera en automatlåda, du har ju inte ens talat om vad det är för clio



Hej Mats. Renualt clio 1.4 16 ventil har gått 10900 km automat -02 . Kan plocka ner lådan själv dock så vet jag inte om det behövs speciall verktyg för att plocka isär lådan och sedan göra bytet. Försöker hitta någon skiss över låda på nätet men hittar inget. Det är en DPO låda som du sa . Tacksam för all hjälp jag får mvh
Mergim Kasumi
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Automat låda går inte att köra bara att backa?

Post by Mats »

Har du inte erfarenhet av att renovera växellådor sen tidigare skulle jag nog råda till att lämna den till nån som har det. Men att montera ur och i den kan du göra om du vet hur. Tänk bara på att säkra momentomvandlaren till lådan när du tagit ur den så inte tätningarna däremellan skadas.
/Mats Nilsson #524
Post Reply