Dålig handbroms R21 Nevada -92

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Hej!
Jag har pratat med Raka Rör direkt tidigare. Då jag vill ha ett "original-likt" system anser de sig inte kunna hjälpa till. Det stora problemet är den dämpare på mitten som har ingång i sidan och utgång mitt på.
De hänvisade mig till en av sina samarbetspartners som när jag var där sa att de "nog kunde få till något med en rak dämpare". Det tyckte jag inte lät bra nog :)
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Lite uppdatering här också då:
Föll till slut till föga och köpte ett Walker-system. Hade ett Bosal på gång först, men när de skulle beställa hem det så hade mittendämparen utgått.
Köpte en burk CRC Alu Hi-Temp och la ett par lager extra färg på utsatta delar på systemet. Passade sedan perfekt, överallt, förutom värmeskölden till mittendämparen som inte passade alls längre. Skiter i den, lär nog gå bra utan.

Fick tag på nya original bromsok från frankrike för 800:-/st. Monterat dessa och handbromsen känns bättre. Vi får se vad besiktningen säger senare i höst.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Jaha, då har Bilprovningen sagt sitt: Underkänd på handbromsen igen.
Sitter alltså helt nya Renault (Brembo) originalok och skivor/klotsar som är ca. 1,5 år gamla, körda kanske 2000mil.
Det enda som inte är bytt är vajrarna. Kan de vara boven?! Bromsvärdena bak blev 1,4/1,3, så det är ju inget principiellt fel på bromsarna direkt..
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by Dennis »

Ta bort klossarna, lägg ett grovt slippappersark på arbetsbänken och slipa av den "glasade" ytan.
Flexar handbromsspaken vid läget då den tar?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Testade att slipa av klossarna förra gången. Det hjälpte inte nämnvärt.

Jo, den flexar väl antar jag. Vet inte riktigt hur jag ska bedöma det.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Då var detta problem äntligen löst också, och efter att dum-bytt allt annat så var det bara en sak kvar: Handbromsvajrarna. Köpte dessa 2 från England på Ebay för 300:-/st ink frakt. Märke Qinton Hazell. Monterade i GDS-hall (behövde inte ens plocka av hjulen för att komma åt.
När ena änden av wiren var borta rann det vatten ur den.. kan förklara varför handbromsen ibland frös fast..
Ombesiktade med blankt papper. Dåliga CO2500 fick lösa sig med halv tank E85 denna gång.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Post Reply