Dålig handbroms R21 Nevada -92

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Hej!
Min R21 Nevada -92 (16000mil) fick nedslag på för svag handbroms igår hos Bilprovningen.
Jag har bytt skivor och klotsar runt om för ca. 1 år/2000mil sedan.
Spaken går inte att dra så långt och drar man riktigt hårt tar den rätt hyffsat, men den känns seg och tar uppenbarligen inte tillräckligt bra.
Bak sitter original Brembo-ok.
Kan det räcka med en justering, eller kan oken behöva bytas/renoveras?

Mvh
Daniel
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by Dennis »

Du har säkert så kallade "glasade" belägg vilket de gärna blir vid fösiktiga bromsningar. Du behöver riva av ytan på belägg och skivor samt kolla att glidbultarna löper fritt på de flytande oken. Samt att klossarna inte sitter fast i inre okhalvorna.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Bromsprovet hos SBP blev 1.0/1.1 bak, vilket visserligen inte är kanon, men duger. Menar du att belägg och skivor kan vara glasade ändå?

Mvh
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by Tony »

DTanner wrote:Bromsprovet hos SBP blev 1.0/1.1 bak, vilket visserligen inte är kanon, men duger. Menar du att belägg och skivor kan vara glasade ändå?

Mvh
järnskivan är inte glasad, det är belägget, plocka ur dom lägg ett grovt slippapper på en platt yta och gnid beläggen mot dom.
kan vara jämt på bägge sidor men sämre friktion pga fegbromsning, jag har lånat bilar från familjemedlemmar och tyckt att det knappt bromsar man känner att bromsarna kniper men det händer inget, efter en ordentlig körning med ordentlig användande av bromsarna blir det mycket bättre.
Du kan ju prova att dra i handbromsen lite då och då i högre farter och se om du får lite bättre friktion annars plocka ner som jag sa..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Jag får pröva och återkomma.
Tack!

Mvh
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by Dennis »

Man kan tappa friktion på skivan också.
Finkornig lamellslipskiva på vinkelslipen, demonterat bromsok och okhållare så att skivan är helt friroterande så kan man lägga ann slipskivan mot skivan och låta den rotera skivan för en jämn slipning. Då får man en ny frisk yta på metallen på skivan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Jag fick bilen genom besiktningen i höstas med en hårsmån.
Besiktningsmannen var mycket tillmötesgående, men tydliggjorde att detta inte var bra nog egentligen.

Jag slipade av både belägg och skivor enligt era förslag. Det gav en liten effekt, men som beskrivet ovan, inte tillräcklig egentligen.
Vad jag förstått finns inga reservdelar till dessa Brembo-ok. Kan det stämma? Är det bara att krypa till korset och byta oken?

Mvh
Daniel
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by Lalo59 »

DTanner wrote:Jag fick bilen genom besiktningen i höstas med en hårsmån.
Besiktningsmannen var mycket tillmötesgående, men tydliggjorde att detta inte var bra nog egentligen.

Jag slipade av både belägg och skivor enligt era förslag. Det gav en liten effekt, men som beskrivet ovan, inte tillräcklig egentligen.
Vad jag förstått finns inga reservdelar till dessa Brembo-ok. Kan det stämma? Är det bara att krypa till korset och byta oken?

Mvh
Daniel
Hejsan Daniel.

Du behöver inte gråta eller vara ledsen för ditt bromsok.

I Stockholm finns det en firma som renoverar dina bilbromsar.

E-posta till dom och beskriv ditt bekymmer.

Lycka till önskar jag dig.

Här är länken : http://www.bilbromsar.se/

Ha det jättegott önskar dig LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
McAber

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by McAber »

Hej!
Tänke på att du beskrev att handbromsen känns seg.
Har du smörjt vajern och dess mekanism?
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

McAber: Nej, det har jag visserligen inte. Dock så har jag en känsla av att jag kände på handbromsen när jag hade oken bortkopplade och att det gick lätt. Funderar ändå på att byta vajrar om de går att få tag på till bra pris.

Lalo59: Trots att detta känns väldigt mycket som reklam från mannen bakom nämnda firma har jag ändå mailat er(?). Har ännu heller inte fällt en tår över bromsoken ty dessa känns inte som något att gråta över. :)
Last edited by DTanner on 12 Mar 2012, 14:34, edited 1 time in total.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
McAber

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by McAber »

OK, rör den sig lätt och bromsen släpper, så borde vajern vara ok!
Jag har något liknande i min VW Caddy 05, där handbromsen är inte riktigt 100.
Du kan kolla även alla leder i mekanismen där det är "hävstångsprincip".
Ibland har de ställt grejjorna så att man har kanske bara halva hävstången pga att någon led är nära ändlägen. (hoppas du förstår hur jag menar) :lol:
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Jodå, jag förstår vad du menar.
Jag minns att min far hade samma problem för 10 år sedan på sin Peugeot 605 av samma årsmodell.. Handbromsen går att dra i, känns som den tar fast lite segt, tar stopp redan efter 4-5 hack, och låser inte hjulen alls.
På min Golf 3:a är det tvärnit när man drar i handbromsen.

Har någon erfarenhet av R21 (eller R19) och kan ge ett omdöme på handbromsen? Ska den vara bra, eller bara sådär?
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
McAber

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by McAber »

Tyvärr, så har vet jag inte i detalj hur 21 eller 19 ser ut.
Men en sak vet jag om Franska bilar. Man skall förstå hur konstruktören har tänkt sig systemet. Kanske inte det lättaste, men de går ofta sina egna vägar och har ibland väldigt udda sätt att lösa komplicerade problem på ett enkelt sätt.
När man väl begriper sitt bil och vet dess svaga punkter så har de oftast oslagbar totalekonomi, tycker jag..
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Min morfar sa alltid angående Citroën att de konstruerades efter middagen under starkt inflytande av rödvinet.
Han var - och jag är - ingenjör. Det ger en uppskattning för de snillrika lösningarna. Där är fransmännen oslagbara.
Om man ska se till bruksbilar så är nog de franska bilarna i Sverige svåra att slå vad gäller ekonomi, främst på grund av det oförtjänt låga andrahandsvärdet.
För mig är det lite problematiskt då det finns få reservdelar till min bil. Men då är det ingen regelrätt bruksbil heller.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by Joakim16v »

Jag har aldrig haft BRA handbroms på en R19 eller R21 med skivor bak. Tom med nya skivor, belägg, ok och vajrar hade jag bara acceptabel handbromsverkan.

Tack och lov testar inte bilprovningen handbromsen särskilt noga på quadran :D

Vad gäller delar köper jag en del från autofrance och mycket från england.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply