Dålig handbroms R21 Nevada -92

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Besvärligt om man ska behöva ombesikta varje år.. Men något fel måste det vara, då jag tidigare (besiktat 2 ggr i Sverige) inte fått någon anmärkning.
Kanske är beläggen som är för hårda?

OT:
Jo, jag har också handlat en del från tyska och engelska ebay, men ännu inte något från Autofrance. Har gjort en förfrågan om rostfritt avgassystem eller iaf ett vanligt bättre än Walker. Inte fått något svar än på några dagar.

Renault själva kan ju beställa hem också, men då kan det kosta.. Bytte en rutlist som började svälla i hörnen. Kostade väl 800:- tror jag. Emblem 350:-, dörrlist runt 1000:- tror jag.. Det kostar att ligga på topp.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by Joakim16v »

Jag behövde också avgassystem, hela vägen från turbon. Jag kollade lite priser, men insåg efter att ha sett vad katten kostade att jag kunde få ett specialbyggd 2.5" system för ungefär samma pengar. Tyvärr är bilen inte riktigt gjord för 2.5" så det är lite trångt vid bakaxeln och går emot lite då och då..
Robin som också har en 21tq har 3", men har dragit det under bakaxeln istället.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Joakim16v wrote:Jag behövde också avgassystem, hela vägen från turbon. Jag kollade lite priser, men insåg efter att ha sett vad katten kostade att jag kunde få ett specialbyggd 2.5" system för ungefär samma pengar. Tyvärr är bilen inte riktigt gjord för 2.5" så det är lite trångt vid bakaxeln och går emot lite då och då..
Robin som också har en 21tq har 3", men har dragit det under bakaxeln istället.
Jag har inget behov av att öka flödet, men skulle gärna vilja ha rostfritt. Det enda som inte går att snyggt ersätta med universaldelar är ju mittenburken, som har ingång på sidan och utgång på mitten.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by Robin »

Har bara haft 21 turbon med skivor bak, men den har dom inte ens nämt som dålig. Fast då har jag greenstuff belägg runt om. Detta gick på ca 800:- då och har haft dessa i ca 6år. Dock kör jag bara sommartid :)

Iofs rx4:an som jag har äre skivor bak på. Fast den tvärnyper det på. Gte:n ja hade var det lite problem på. Då plocka jag bort vajrarna till oken och bröt tillbaka armarna med en polygrip. Då fick den nytt grepp ochdet gick att låsa 16" 195:er på asfalten :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Robin wrote:Då plocka jag bort vajrarna till oken och bröt tillbaka armarna med en polygrip. Då fick den nytt grepp ochdet gick att låsa 16" 195:er på asfalten :)
Testade detta efter rekomendation som jag inte minns var den kom ifrån. Det var troligen det som gjorde att den gick igenom.
Känns som om man kokar ner det så är det ändå ett problem med oken (och kanske i viss mån dålig kvalitet på beläggen).

En rejäl översyn av bakbromsarna som ju kan inkludera byte av bromsvätska får stå på schemat i vår. Nu har jag ju som sagt två bilar, och Renaulten kommer gå som sommarbil, men nu gör det ju inget om den blir stående en stund för reparation. Dessutom har den fått stå hela vintern i varmgarage - nu är det slut med saltslasket för dess del.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by Tony »

DTanner wrote:
Robin wrote:Då plocka jag bort vajrarna till oken och bröt tillbaka armarna med en polygrip. Då fick den nytt grepp ochdet gick att låsa 16" 195:er på asfalten :)
Testade detta efter rekomendation som jag inte minns var den kom ifrån. Det var troligen det som gjorde att den gick igenom.
Om det funkar så, är handbromsvajern för mycket spänd och självjusteringen i oket funkar inte.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Att vajern var hårt spänd var det ingen tvekan om. Jag var tvungen att släppa på den rejält för att kunna få dit den igen efter den manövern.
Trots att bilen alltid tidigare är servad på den Renault Originalverkstad som sålde bilen ny kan det ju hända att de bara spänt vajern för att avhjälpa problemet tidigare. Återigen pekar det på att oken strular..
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by Tony »

DTanner wrote:Att vajern var hårt spänd var det ingen tvekan om. Jag var tvungen att släppa på den rejält för att kunna få dit den igen efter den manövern.
Trots att bilen alltid tidigare är servad på den Renault Originalverkstad som sålde bilen ny kan det ju hända att de bara spänt vajern för att avhjälpa problemet tidigare. Återigen pekar det på att oken strular..
eller så vet dom inte vad dom sysslar med och spännt för hårt och då funkar inte självjusteringen pga det.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Oavsett så hjälpte den manövern bara marginellt.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by Tony »

DTanner wrote:Oavsett så hjälpte den manövern bara marginellt.
Har du lossa vajrarna och sett till att armarna inte går trögt,går till sitt bakersta läge, skruvat in kolvarna i botten, fotbromsat tills det är stumt, hängt på varjrarna och justerat upp ev slack i handbromsen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Nja, inte riktigt, men det får väl bli nästa projekt.
Dock har jag en känsla av att armarna gick ganska trögt.
Det var tungt som sjutton också att skruva in kolvarna om jag inte minns fel.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by Tony »

DTanner wrote:Nja, inte riktigt, men det får väl bli nästa projekt.
Dock har jag en känsla av att armarna gick ganska trögt.
Det var tungt som sjutton också att skruva in kolvarna om jag inte minns fel.
då kan jag förstå att självjusteringen inte funkar.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by DTanner »

Har du förslag till åtgärd? Ska jag göra en återställning igen, eller är det okrenovering/byte som är mest aktutellt?
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by Tony »

DTanner wrote:Har du förslag till åtgärd? Ska jag göra en återställning igen, eller är det okrenovering/byte som är mest aktutellt?
kolvarna skall vara hyffsat lätta att skruva in, jag kan skruva in mina med en stor skruvmejsel med 4kantigt skaft på min R5gte, du kan ju börja med att skruva in kolvarna och trycka ut dom och skruva in igen, men det låter som oken är dåliga, men lite motion skadar inte.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
McAber

Re: Dålig handbroms R21 Nevada -92

Post by McAber »

Hej igen...
Har precis fixat caddys handbroms. Det var fästet till vajern som hade vikt sig!!
Tydligen klen konstruktion. Annars tror jag att du kan göra längre hävarm och få bättre kraft på det viset, det är ju relativt liten järnbit det handlar om...

Satte också i en rostfri system från "rakarör" (göteborg, finns på nätet)
De har två tumssystem och man bygger den av bitar som man skarvar ihop. (med glämmor)
Har använt deras grejjor 20år och de håller måttet. Kostar ca 3000kr beroende på hur många böjar, skarvar mm.
Post Reply