Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Ja den är suverän att frakta grejor i.
Jobbar som golvläggare och körde ofta mattrullar i den å dom är ju på 2m bredd.
Känns sk*t att en sådan fin bil bara ska stå. Hade en idé om att låta den stå tills den blir en skattesmitare. Då lär den vara guld värd i detta skick. Men men har inte platsen för det nu :-/
Mats Näsman
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Tony »

Men innan du bytte motor så funkade väl allt ?? varför skulle pumpen helt plötsligt vara trasig ??
Jag har bytt pump på en sådan ,drevet till pumpen var man tvungen att ta bort för att på dit pumpen, sen var du bara nolla i det hålet så gick den bra.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Pumpen blev tvunget att förflyttas från gamla motorn till den nya. Märkningarna på pumpdrevet stämde ej med övriga märkningar. Testat kugga om typ 200ggr men går ej. Fått felkod på pumpaxelgivaren. Tjha du jag säger då det. Har bytt mkt på denna bil som (gått sönder) i garage förvaringen. Bla glödgnings relän och dyl. Fast bilen inte rullat en meter...
Mats Näsman
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Fick först för mej att pumpdrevet vridits på sin axel i kamremsraset men det torde vara omöjligt.
Som läget är så ligger kamrem på. Rätt på kam, vev och pumpmärkning. Kommer diesel till pumpen och en del ifrån. Måste ha två ögon till för att se om magnetventilen släpper på diesel i spridarrören vid rätt tillfälle.. Har testat att nolla kam, vev och pump men blir bara full gas i 2sek sen dör den. Kolsvartrök. Får alltså åt helv för mkt diesel... :-/
Mats Näsman
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Kan du skicka en bildlänk på nollningshålet på pumpen??
Så det är samma som jag går på. Ena luckan skall
Man ej öppna dock!! Står i instruktionsboken för engelska mekaniker att rubbar man en skruv på
Den luckan så är det bara att lämna in pumpen på injustrering :-/
Mats Näsman
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Robin »

Haru kollat krysskilen på kamdrevet. När min rem kuggade över på dieseln slog den kilen rätt av och flytyade drwvet på kamaxeln. Fick köpa nytt drev och kil :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Har för mej att jag kollade det från första början.
Har testat att kugga om kammen oxå för att se om det blir någon skillnad. Och hand dragit motorn runt.. Men kammen kan tydligen bara ligga i 3lägen vad jag kommit fram till. Första tar ventilerna i men motorn går runt, andra går den klockrent å tredje är som första läget...
Ska ta mej sjutton ta mej en sväng ner i källarn i kväll å kolla av lite av era tips oavsett.. Men som sagt som läget är, är det inget missljud, låter som att motorn går lite hårt när man drar igång den, men inte så knepigt med tanke på att det blir full gas, allt ser bra och okey ut. Ska få tummen ur röven å kolla av med Clip här innan helgen så får vi se om det kommer några flera roliga felkoder som uppkommit under förvaringen :-/

Fortsätt gärna med tips oavsett..
Mats Näsman
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Robin »

Jag skulle släppa på kamdrevet och kolla så kilen är ok. Även på veven och pumpen för att garantera att allt är rätt när du linjerar.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Göte J
Posts: 214
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Göte J »

Har du hört talas om Dieselmeken i Aneby? Vore kamske ett alternativ att skicka pumpen för koll dit? http://www.dieselmeken.se/
// Göte J
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Ska kika över bilen under helgen OM inget oväntat händer.
Kilar å drev och div.
Diesel meken i Skellefteå el om de var Sollefteå var det sist jag kollade med å fick prislappen ca 7000:-
Specat var det pumpaxelgivaren som nu Renault Clip sa var felande för ca 2500:- bänkkörning och injustrering 4500:- och det var dessa som Volvo i Sundsvall använder sej av.
Alla tips är som
Sagt varmt välkomna!! Ger helgen ett försök så får jag återkomma med uppdaterad info om läget.
Har ev en pump
På g för att testa i ca två veckor på öppet köp för en 500:- av en trevlig Karl jag började skriva till på Blocket ang en dieselpump.
Som sagt alla tips är välkomna! Knäpper vi denna nöt så slår vi Volvos mek killar i Sundsvall på nöten samt en Renault Kangoo expert som jag haft kontakt med i U.K. På nöten som även han gick bet... Men Engelsmannen kunde aldrig släppa att detta inte var en dieselturbo som
Hans spec sa.... Så han tjötade mest om turbo problem...

Uj uj inte lätt när Motorkoder och div olika pumpar ställer till det. Samt startspärrar kodade nycklar och ett par killar (el tjejer) som designat bilen över en pava vin.
Samt en halvdan ww/Audi/Volvo hemma mekaniker skall knäcka den Franska gåtan. ;-)
Mats Näsman
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Bumpar tråden.
Ska ta tag i skamprojektet igen.
Bilen har fått stå och skämmas i ytterligare några år.
Kanske blir en skattesmitare innan den rullar igen.
Lämna pumpen på bänkkörning är uteslutet då det kostar mej 7000:-
Letat ny pump i några år nu...
Mats Näsman
Teknikern
Posts: 5
Joined: 09 Apr 2017, 01:41
Firstname: Ronny
Surname: Thörn
Location: Sköldinge

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Teknikern »

Jag står med samma fel efter ett kamremsras som slog kammen + 2 överfall rakt av, kammen är hopskarvad, överfallen nygjutna och bearbetade samt inskavda och så var det startspärrshelvetet som fått en egen drivning av magneten, den ska öppnas med 4,5 volt och hållspänningen är 2 volt så den måste modifieras både inuti och få en egen drivkrets vilket den nu fått. Diesel till spridarna har den inte fått dock men jag TROR jag vet varför, det är högtryckskolvarna som hartsat fast för att pumpen legat torr 3 år. Jag hade samma fel på en Fordlastbil, det är bara att klyva pumpen så ser man var felet är, kolvarna sitter i rotorn i högtrycksdelen så googla efter sprängskiss om du är osäker.

Jag har troligen en annan lösning så man inte behöver klyva eller ens plocka bort pumpen, jag återkommer om det lyckas för det är nåt jag tänker testa först innan jag säger mer och jag ska testa det inom närmsta tiden.
Ronny Thörn
Teknikern
Posts: 5
Joined: 09 Apr 2017, 01:41
Firstname: Ronny
Surname: Thörn
Location: Sköldinge

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Teknikern »

Nu rullar Kangoon, klyva pumpen samt tvätta alla ingående delar på högtryckssidan där det ska vara fin passning eller saker ska röra sig blev ett måste och högtryckskolvarna satt fast,,,,,,så fast att det behövdes hammare och en dorn för att lossa dom innan dom gick att trycka ut. Allt i pumpen kändes som om nån fyllt den med sirap och sen lagt den i frysen, så fast satt allt.

Som tur är så är ju pumparna förhållandevis lättmeckade och klyva dom är hur lätt som helst.
Ronny Thörn
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Stymie »

Snyggt jobbat!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply