Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Hejsan alla!
Prövar min lycka här och slänger ut en fråga som är lite halv akut.
Har precis köpt en beg motor från skroten till min Renault Kangoo -01 förra motorn hade ett kamrems ras. :cry:

Nu är motorn ersatt och till problemet.

Det kommer diesel fram till pumpen men inte vidare till spridarna.
Startspärrsventilen och de andra ventilerna flyttade jag över till nya pumpen, genom att de är kodade med bilen och nyckeln.

Krockskyddet "lilla röda knappen vid batteriet" är ned tryckt och testad funktion.

Startspärrs ventilen klickar som den ska när tändningen slås på, dieselpumpen måste bara vara tömd på luft efter alla tim av avluftning.
bilen har även varit utan ström "för att nolla datorn"


kommer som sagt diesel till pumpen och åker tillbaka i returen när man pumpar på bränsle pumpen "manuella ballan"

Motorn var provkörd på skroten så den skall funka.

Ja kära du som läser detta ge mej mer förslag på vad ja ska göra för att få bränsle till spridarna.

Jo vi har provat att trycksätta tanken och gnugga på startmotorn oxå .

kom igen med förslag nu =)
Mats Näsman
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Znake3 wrote:Hejsan alla!
Prövar min lycka här och slänger ut en fråga som är lite halv akut.
Har precis köpt en beg motor från skroten till min Renault Kangoo -01 förra motorn hade ett kamrems ras. :cry:
Kan tillägga varför den vägrade skicka på diesel på spridarna.

Det är som så att det räcker inte att bara flytta över elektroniken från pump A till pump B då det sitter en kodning inbyggd i själva pumpen.

Så det blev till att sätta tillbaka all elektronik till gamla pumpen igen och montera på den på motorn igen, och man kan väl säga att det var tur i oturen då det var dax för kamremsbyte TROTTS att det redan hade skett ett byte av kamrem av VOLVO för tusen mil sedan.

Det hade gåt en bit ur kamremmen, så nu har jag bytt ut kamrem + div spännrullar.

Fick den att hosta till några gånger i dag och svartrök så man kunde tro att det brann i garaget =).

Antar att det är mer luft kvar eftersom den inte riktigt vill hoppa igång, annars antar ja att pumpen är fel inställd även fast motorn blivit nollad med pumpen.

Någon som tror något annat får gärna hoppa på å komentera. om inte annat kanske mitt inlägg hjälper någon annan stackare, i brist på uppföljningar i andra forum trådar =)
Mats Näsman
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Fick den att hosta till några gånger i dag och svartrök så man kunde tro att det brann i garaget =).

Antar att det är mer luft kvar eftersom den inte riktigt vill hoppa igång, annars antar ja att pumpen är fel inställd även fast motorn blivit nollad med pumpen.




En dag till utan större framgång :cry: Får den inte att snurra igång.
Misstänker att pumphjulet stått stilla och att pumpaxeln har snott vidare 1/4varv vid kam raset.

Sitter nu och funderar hur ja ska gå vidare med detta långa projekt????
har bollat över frågan till dieselmek som visst ska va specialiserade på dieselpumpar.
Misstänker att det ev måste göras någon justrering på pumpen??

Fortfarande ingen som vet något bra förslag förutom att köpa en ny?

det skulle bli väldigt dyrt då ev den nya kostar i inköp samt omkodning :cry: :cry:
Mats Näsman
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Starbright »

Får man fråga hur du nollade pumpen vid kamremsbytet?

Om det är en F8Q eller F9Q motor du har så nollar man nämligen pumpen med ett litet låsdon genom att skruva ur en skruv på sidan av pumpen typ.. innanför finns det sedan som en liten urfasning där dornet går in och låser axeln.
Sedan måste du låsa själva drevet och ta loss skruven, lossa drevet från axeln med hjälp av en avdragare.
Först därefter kan man ta loss pumpen om man nu skall byta den.
Om du inte är 100% säker att pumpen är korrekt nollad så finns stor risk att bilen inte startar vilket den ju nu inte gör.

Om du saknar detta lilla inställningsdon så kan du iaf få en finger visning om den står rätt genom att skruva ut skruven ur pumpen och sedan kolla om urfasningen på axeln står i rätt läge då motorn är nollad

Vid kamremshaveri så borde inte pumpaxeln snurra om inte drevet snurrar.
Då är det ngt som är trasigt.

jag är ingen superexpert, men har väll bytt både kamrem och insprutningspump på ngn lite äldre Kangoo iaf.

Om du inte har denna typ av motor så kan du ju strunta i vad jag skrivit :)
Johnny Söderström
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Starbright wrote:Får man fråga hur du nollade pumpen vid kamremsbytet?
Hejsan tack för svaret =)
Jo det är en f8q motor och jag nollade genom att skruva ur den skruven du just nämnde och hittade igen hacket i själva pump axeln.
När jag bytte pumpen så behövde jag inte dra loss pumphjulet utan skiftade hela pumpen med medföljande fästen som satt på. alltså såhar ingen satt hjulet fel el så.

varför jag tror att axeln har snurrat är eftersom pumphjulet sitter koniskt på axeln och sedan bara en mutter i slutet på pumphjulets utsida.

nollat vevaxeln via låsningen som sitter närmast växellådans fäste till.
kamaxeln via märkning "orginal" på hjul och gods. å pumpen precis som du beskrev. bara det att pumpens låsning sitter frammåt i bilens färdriktning.

men bilen bara ger full gas i ca 2 sek å svart ryker.

Har precis börjat fundera om där gaswiren går från pedal till elektrisk dosa i motor utrymmet kan ha ett finger med i spelet?

den sitter strax nedanför batteriet.
Mats Näsman
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Starbright wrote:men bilen bara ger full gas i ca 2 sek å svart ryker.

Har precis börjat fundera om där gaswiren går från pedal till elektrisk dosa i motor utrymmet kan ha ett finger med i spelet?

den sitter strax nedanför batteriet.

Men de hade den inte kopplade ur den elektriska dosan, bilen stallade i ca 4sek å dog.
Starta på nytt å fullgas igen i ca 2sek å sen dog.

Nu börjar bilen att tära på mitt psyke ordentligt.

Kan det vara en omkodning av hela högen som gäller???
Kanske har tappat minnet efter att ha stått i 2år utan ström?

Snälla hjälp mej med ideer innan ja pantar bilen å svär att aldrig mer titta åt en renault nå mer
:roll: :roll: :roll:

Önskar att ja kunde få nån duktig att komma å kika på högen för en slant men tyvärr så gör ju inte verkstan hembesök =(
Mats Näsman
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Robin »

Känns som samma fel som på min megane diesel -99. Då hade jag tandat hjulet ett hack fel på pumpen, detta syndes knappt och slet i ca tre dar innan ja fatta va det var.

Då hade kamremmen hoppat över pga skuren generator och multiribb i kamremmen. Bilen tog tvärstopp. Bytte rem och som sagt jävlades med detta efter fem dubbelkollningar :D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Robin wrote:Känns som samma fel som på min megane diesel -99. Då hade jag tandat hjulet ett hack fel på pumpen, detta syndes knappt och slet i ca tre dar innan ja fatta va det var.

Då hade kamremmen hoppat över pga skuren generator och multiribb i kamremmen. Bilen tog tvärstopp. Bytte rem och som sagt jävlades med detta efter fem dubbelkollningar :D




:roll: Blev det full gas på din bil då?
Mats Näsman
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

DF066 blir felkoden via Renault clip diagnostik.
Läge manövreringsdon för bränsleflöde .
Får ett rotorvärde på 12mm och ett börrotorläge på 7mm
Ska prova kugga om kamremmen på pumpdrevet i morgon, å se om värdet ändras.
Mats Näsman
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Står ännu med samma fel och inte kommit en endaste mm närmare felet...
Blir till att leta lägesgivare och testa sej fram.. Återkommer när jag har en lösning..
Mats Näsman
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Robin »

Helt sjukt, har du fortfarande inte fått till det ?

Är motorn ok som du bytte till ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Tony »

Vadå är ju bara 4 år :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Ja helt sjukt.
Motorn är helt okey!
Måste vara den finaste -01 i Sverige med 10k på mätaren.
Inte en rostbubbla så långt ögat når. Stått i varmgarage sedan -09 jag är 2a ägaren och hadeden sedan ny på firman, jag köpte den ifrån.
Förlängda varianten.
Tyckte den var värd att plöja ner tid på.
Fimpat två A4: sidor med felkoder. Endast en kvar och det är pumpaxelgivaren.
Sen letar jag någon instruktion om hur man justerar in pumpen då märkningarna inte stämmer efter att man micklat å bytt ut pumpar.
Bytt kamrem ca 200ggr på den så det har man ju blivit haj på. Tar idag Max 30-45min att göra då jag trodde att den kunde ha blivit tandad och felkuggad på pumpen tidigare. Men efter att ha gått ett varv på pumpens alla kuggar med noll skillnad så blir man matt... Enda tacksamma är att alla bultar/skruvar är som nya så man behöver absolut ingen tvistlösning el dyl.

Jagar en beg pump för att att testa igen nu då...
Största problemet är att det är motorkod f8q-632 på min men det finns mer bilar där ute med motorkod f8q-630
Inte lyckats hitta skillnaden.
Enl UK s Renault forum har jag en dieselturbo enl motorkoden. Men lättar man på huven så sitter det en vanlig diesel snurra där..
Mats Näsman
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Znake3 »

Har kört Renault Clip som inköptes till detta syfte.
Funkar klockrent!!
Varit in på Volvo och rådfrågat å tjatat åt mej sprängskisser på pumpen MEN
Dom rör inte en pinal på pumpen, de skickar vidare norrut till en dieselmek.
Där har de gett mej priset på ca 7k
Har 3st pumpar hemma som jag mixtrat med och skiftat delar samt elektronik ifrån.
Med tanken på att det sitter en imobilizer kod i pumpen så bör gamla pumpen sitta kvar men ev repas/justeras in.
Har undersökt bypass av imobilizern men onödigt då clip säger att den sköter sej.
Testat alla enkla saker så som diesel knappen vid batteriet, ni vet krock avstängningen, som kan utlösas vid gupp el smällar. Trycksatt tanken, ja allt. Men som det ser ut nu. Så kommer diesel till pumpen men den släpper förmodligen ut i spridarrören i fel ordning/fel läge. Misstänker då att pumpaxelgivaren ger fel signaler och släpper på trycket i spridarrören vid fel läge... Ska undersöka om jag kan hitta en pumpaxelgivare för att testbyta först i dagsläget...
Den andra passande pumpen följde med motorn men som sagt går på gamla bilens kodning..
Den tredje pumpen är wirestyrd och totalt meningslös om jag inte vill bygga om halva bilen...

Varför skulle dom göra så in i h-vete många olika varianter av pumpar till dessa skokartonger??
Wire, elektronisk, Delphi, Lucas, Bosch, osv osv osv...
Mats Näsman
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Kangoo diesel motorbytes problem

Post by Robin »

Pris och tillgång styr nog det dära. Intressant dock att följa. Hoppad verkligen tjurigheten vinner. Just den långa kangoon är lite ovanligare i gott skick. Får ju in crossar och nästan en skoter i dom [emoji14]
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply