Motorvärmarkabel genom torpedvägg Megane 2009

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
cinema101
Posts: 27
Joined: 01 Oct 2004, 09:19

Motorvärmarkabel genom torpedvägg Megane 2009

Post by cinema101 »

Har en Megane Touring 2009. Tänker sätta in ett kupevärmaruttag i kupen, då bilen redan har en calix motorvärmare.

Finns det några genomföringar i torpedväggen man kan använda eller är det bara att ta fram hålsågen?

Någon som vet?

// Fredrik
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Motorvärmarkabel genom torpedvägg Megane 2009

Post by Starbright »

Hålsåg fram ja.

När jag monterade på min (2010 coupé) så drog jag den genom torpeden på vä sida (sett underfrån bi,l ej bilens vä!). fanns ett utrymme där med plan plåt. Drog bort den tunna golvmattan inne i bilen, borrade ett 5-6 mm hål i torpeden och stack in en mejsel i hålet, tröck fram den genom den tjocka mattan i bilen. Tog fram en kniv och skar bort en bit av den tjocka mattan så det vart gott om utrymme för kabeln. borrade sedan genom med en 25mm hålsåg. drog genom kabeln med tätningen utåt. Kopplade ihop allt... inkl batteriladdare = supernice att ha monterat dirrekt på systemet. ingen risk att batteriet är tomt när man ska iväg på morgonen :)

Lycka till!

MVH Johnny
Johnny Söderström
cinema101
Posts: 27
Joined: 01 Oct 2004, 09:19

Re: Motorvärmarkabel genom torpedvägg Megane 2009

Post by cinema101 »

Tack för svar, det blir till att ta fram hålsågen.

// Fredrik
MysMagnus
Posts: 1
Joined: 05 Feb 2012, 19:14
Location: Grästorp

Re: Motorvärmarkabel genom torpedvägg Megane 2009

Post by MysMagnus »

Jag har samma fundering på min Grand Scenic 2007, borde väl vara liknande bil/kaross kring torpedväggen. Finns det verkligen inget förpreparerat hål att använda sig av för kabelgenomföring genom torpedväggen? Finns det någon som sett något?
Magnus Andersson
Axa
Posts: 49
Joined: 24 Oct 2012, 14:49
Firstname: Gunnar
Surname: Westholm
Location: Hemsedal

Re: Motorvärmarkabel genom torpedvägg Megane 2009

Post by Axa »

Någon som vet om plastluckan som skruvmejsel är stucken igenom har för funktion?
Är det punkten där kupevärmarkabel skal föras igenom?

Image

Det här gäller en Espace 2008 men räknar med att det ser likadant ut på andra modeller..

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Gunnar Westholm
Post Reply