Gnisslande ljud från motorn på låga varv

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jolo
Posts: 4
Joined: 18 Dec 2011, 14:25
Location: Göteborg

Gnisslande ljud från motorn på låga varv

Post by jolo »

Hello

Har upptäckt ett irriterande fenomen på min Megane -04 2.0. När man låter den gå på tomgång då är det ett knack/gnisslande ljud tom kommer med nån sekund mellanrum. När man trycker till gasen så ökar frekvensen på ljudet för att sedan försvinna. När man sen står på tomgång låter det igen och man hör det lite extra precis innan motorn stängs av. Lät en mekaniker titta på det man han sa att det säkert inte är något. Låter som det kommer från den sidan av motorn som sitter mot motorrummets mitt(ej rem sidan). Kan tillägga att det inte är något högt ljud, märkte det när jag stod i ett garage där ljudet studsa mot väggen. Någon som har nån idee vad det kan vara?
John, Göteborg
Megane II 2.0 -04
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Gnisslande ljud från motorn på låga varv

Post by Starbright »

Låter det som ett ank-ljud? typ.. hoonk.. hoonk?
Isåfall vet jag vad som är fel.. Bakom luftburken går det vaccumslang till vevhusventilationen..den går in i en vaccumklocka. Det är den som orsakar symptomen. Åtgärd.. man tar bort gasspjället och monterar på en resonanslåda på slangen som går till vaccumklockan och in i insuget. Den tar bort det där oljudet

Obs din beskrivning med knack/gnissel kanske inte stämmer in.. men eftersom du beskrev att ljudet kom från motorrummets mitt kanske det är detta du menar

Hör gärna av dig om du känner igen dig i mitt uttalande.. så kan jag ge dig nummret på artikeln du behöver.
Johnny Söderström
jolo
Posts: 4
Joined: 18 Dec 2011, 14:25
Location: Göteborg

Re: Gnisslande ljud från motorn på låga varv

Post by jolo »

Det kan stämma, hade lite svårt att hitta ord för att beskriva ljudet låter nog lite åt det hållet. Motorn kommer väll inte rasa av detta men retar mig på det så tar gärna numret.
John, Göteborg
Megane II 2.0 -04
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Gnisslande ljud från motorn på låga varv

Post by Starbright »

ok kollar upp det till i morgon.. kan det inte i huvudet men har det skrivet på papper
Johnny Söderström
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Gnisslande ljud från motorn på låga varv

Post by Starbright »

Ok då har jag tagit reda på nummret till resonatorn.
artikelnummer: 8200280347.

bild på hur man monterar ihop och dyl

[img=http://forumbilder.se/thumbs/93202011541292816.jpg]

obs! den gamla slangen som sitter där nu kastar man i soptunnan, den används inte mer.

Är det ngt mer är det bara att fråga.
Johnny Söderström
Mikaelfl
Posts: 1
Joined: 15 Feb 2013, 11:21
Location: Tibro

Re: Gnisslande ljud från motorn på låga varv

Post by Mikaelfl »

Hej
Jag har samma problem på min Senice -04 och undrar nu om detta finns hos Renault verkstäderna?

/Mikael
Sten Danny Mikael Flodin
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Gnisslande ljud från motorn på låga varv

Post by Starbright »

vad menar du?

Kontaktar du en verkstad, en i personalen följer med ut och kikar på bilen och konstaterar att det är just det felet, så självklart kan man boka in bilen och laga den.

Vad menar du med "om detta finns hos Renaultverkstäderna" egentligen? :)
Johnny Söderström
Post Reply