Bromsproblem R19 -95

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jolu002
Posts: 6
Joined: 22 Jan 2004, 15:42

Bromsproblem R19 -95

Post by jolu002 »

Hej,
Har ett skrapande ljud när jag bromsar. Trodde att det var dåliga belägg, men så var inte fallet. Var och blåste rent trumman bak och det blev något bättre. Men skrapet kvarstår men kommer inte när man använder handbromsen. Är det inte samma backar för fot - handbroms?
Ska plocka isär trummorna och verkligen kolla.

Har även ett gnisslande ljud när jag svänger, både vänster / höger.
Tips någon.
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Lager i hjulet? Brukar låta mest hela tiden iofs, men något ändrar sig ju hjulen när man bromsar. Lyft och snurra hjulen för hand!
jolu002
Posts: 6
Joined: 22 Jan 2004, 15:42

Post by jolu002 »

Nej, hjulen snurrar som aldrig förr.
Problemet med skrapljud har jag fixat. Det var bromsdamm som samlats i trummorna.
Nu är det bara det gnisslande ljudet när man svänger. Ljudet är iofs väldigt lågt, men lagom iriterande.

/jörgen
Tobbe
Posts: 48
Joined: 07 Dec 2002, 17:11
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe »

Har du lastavkännande ventil till bakbromsarna?
Det kan vara den som kärvar så att bromsverkan bak blir för klen. Då slipas aldrig bromsdammet från trummorna bort utan backarna ligger bara mot lite lätt och då uppkommer skrapljud.

Har haft samma problem på min scenic och min lastavkännande ventil kärvade som tusan. En rejäl dusch i 5-56 och sedan lite smörjning gjorde susen. Har inte hört ett endaste skrapljud sen dess.
jolu002
Posts: 6
Joined: 22 Jan 2004, 15:42

Post by jolu002 »

Tjena Tobbe!
Ehhh... lastavkännande ventil?? Var sitter den ? Behöver man lossa hjulen? 5-56 brukar fungera i de flesta fall verkar det som. Jag ska prova.
Tobbe
Posts: 48
Joined: 07 Dec 2002, 17:11
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe »

En lastavkännande ventil (osäker på om den verkligen heter så?!) känner av belastningen på bakaxeln och fördelar mer tryck på bakbromsarna ju mer last du har.
På min bil sitter den nästan mitt i mellan bakhjulen, strax bakom torsionstavarna. Följ bromsrören och du skall hitta den, OM du har en.

Enklaste sättet att se om den kärvar är att kolla om den rör sig när du hänger ner bilen i bak. Lättast om du kan hissa upp bilen på en lyft och be nån hänga i dragkroken eller nåt annat.
jolu002
Posts: 6
Joined: 22 Jan 2004, 15:42

Post by jolu002 »

Tack för tipset ! Jag ska kolla så fort tillfälle ges.
Trevlig Helg!
Post Reply