Hjälp? Blinkande lampor i instrumentpanelen

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Hjälp? Blinkande lampor i instrumentpanelen

Post by belzebub »

Hej.
jag har en Laguna -97 och har upptäckt ett jäkligt irriterande fel.
Emellanåt när jag kör. Speciellt efter en stunds körning (typ 15 minuter) så börjar alla lampor i instrumentpanelen (inkl. stereo, temp, klocka) att blinka fort som fasen. Samtigt låter det en tickande ljud från nåt som låter som ett relä. Det blinkar/tickar kanske 10 ggr/sekund när det är som värst. Efter en stund så försvinner det igen för att sedan återkomma en stund senare.
jag har pratat med Bilia och de hävdar att det kan bero på generatorn, men det tror jag inte på. Den laddar för fullt och inget annat verkar tyda på detta. Om jag rör på Rheostaten under tiden som det blinkar så gör det ingen skillnad. Har iofs inte provat att dra till den lite hårdare.
Är det någon som haft problem med detta tidigare eller någon som kan hjälpa mig med idéer vad det kan bero på.
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Jag ska ta mig en titt på reläet. Eftersom det har 5 poler så finns ju möjligheten att du har rätt (hoppas det).
Jag återkommer med resultatet.
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Jag har nu bytt det relä som du pratade om, du hade rätt det var det som hade hand om all belysning förutom dimljusen.
Jag har ännu inte sett problemet uppstå.
Hoppas verkligen att detta var felet.
Tack så mycket PEBE för hjälpen.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

pebe kan man lita på.. ;)
jimake
Posts: 4
Joined: 03 Mar 2004, 13:42
Location: Sweden
Contact:

Post by jimake »

Lånar tråden lite..

jag har samma probs på min Laguna 94:a
har inte provat att byta reläerna än ( de bruna relärena med 5sift )
däremot så har jag provat att swappa dem med varandra, ingen skilnad då tyvärr.
tar jag bort det bruna reläet som klickar ( det övre )så slutar bakljus och halvljusautomatiken att funka.

Jag ska grejja 2 nya reläer för testa om det försvinner.
Mitt problem försvinner när bilen har gått 30minuter, mao genomvarm.
Kanske det har att göra med att generatorn laddar knasigt innan den kommer upp i arbetstemperatur.
jag har ingen aning
Flygaren
Posts: 10
Joined: 25 Jul 2004, 17:05
Location: Sweden

Post by Flygaren »

Hej
Finns samma reläfunktion i en Kangoo? Har haft heldöd instrumentpanel men det gick att köra. Dessutom har sifferfönstret, vägmätare och klocka, flashat då och då. Blinkrelät tickar för det mesta, men kan vara tyst, i neutralläge. Så jag undrar om denna reläfunktion kan vara med och spöka, är inte helt övertygad om att felet sitter i blink- och ljusomkopplaren. Men jag skall kolla i helgen hur det går att ta loss den.//Karl R
jimake
Posts: 4
Joined: 03 Mar 2004, 13:42
Location: Sweden
Contact:

Post by jimake »

jag var och skulle köpa nya reläer idag ( de bruna )på volvo/ renault.
de tog 800:- för båda.

så jag åkte och köpte 2st vanliga växellägesreläer på macken för 79:- / st istället.

konfigen i sockeln var tom samma ,, sådet var bara att trycka dit.
lite billigare än 800:- iaf , fan vad de luras på märkesverkstäder. GRRRR
Post Reply