Funktion på varselljus i Laguna -11.........NU LYSER DOM....

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
LagunaBOSE2011
Posts: 28
Joined: 16 May 2012, 20:57
Location: Horndal

Funktion på varselljus i Laguna -11.........NU LYSER DOM....

Post by LagunaBOSE2011 »

Är det någon som lämnat in en Laguna för liknande operation som för varselljusen på magane i tråden "Funktion på varselljus i Mégane (Sport Tourer) -12?"???

Jag läste den tidigare tråden och tanken slog mig att elsystemen kanske är liknande :roll:

Och är det någon som jobbat i datasystemen å som vet om de skiljer sig???

Kanske varsel :idea: som lyser snart...


Man kanske ska erbjuda lite fikabröd till meken nu när dom ändå ska sätta in motorvärmare och kupéuttag :D



:racesmile: Problemet löst... se sida 2 :racesmile:
Last edited by LagunaBOSE2011 on 02 Sep 2012, 22:38, edited 2 times in total.
Jonny Eklund
Nu:
Renault Laguna 1,5 dci 2012 bose ed (med varselljus som numera fungerar
),
Volkswagen Golf Variant TDI BMT 2012 (med varselljus som fungerade från fabrik)[/size]
Tidigare: Megane Sport tourer 2006 mfl.
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Funktion på varselljus i Laguna (Sport Tourer) -11?

Post by Starbright »

Om det sitter en varselljuslampa i strålkastaren förstår jag inte varför det inte skulle funka.
har dock aldrig försökt på Laguna.
Johnny Söderström
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Funktion på varselljus i Laguna (Sport Tourer) -11?

Post by Joakim16v »

LagunaBOSE2011 wrote: Man kanske ska erbjuda lite fikabröd till meken nu när dom ändå ska sätta in motorvärmare och kupéuttag :D
Absolut! Underskatta inte makten hos fikabröd! :lol:

Det är ett ingrepp som tar 5 minuter om man vet vad man ska göra, och med bilden från Starbright så är det ju plättlätt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
LagunaBOSE2011
Posts: 28
Joined: 16 May 2012, 20:57
Location: Horndal

Re: Funktion på varselljus i Laguna (Sport Tourer) -11?

Post by LagunaBOSE2011 »

Jag kollade i instruktionsboken [smilie=331.gif] om varselljus och hittade där hur man kan aktivera eller avaktivera funktionen...
det är bara det att punkten C. finns inte med i menyn i min bil... :(

http://www.renault.se/media/instruktion ... -4_SWE.pdf
I kapitel 1 sid 58 ser man:

Val av inställningar
Tryck på en av knapparna 2 eller 3 för att
välja den funktion som ska ändras:
a) Upplåsning av endast förardörren
b) Bakrutetorkning vid backning
c) Automatisk tändning av varselljusen
d) Parkeringsassistans fram
e) Parkeringsassistans bak
f) Parkeringsassistansens volym
g) Språk på instrumentpanelen

Hoppas att det går att lägga till punkten C. :)

Såg dock på sid 62 följande: :?

"Automatisk funktion
(kan variera från bil till bil)
Vrid på ringen 2 tills AUTO-symbolen syns
mitt emot märkningen 3: motorn är igång,
halvljusen tänds eller släcks automatiskt
beroende på yttre ljusförhållanden, utan att
man aktiverar reglaget 1.

Tändning av varselljus
Beroende på bil, tänds ljusen utan att man
använder reglaget 1 vid start av motor. För
att aktivera eller avaktivera denna funktion,
se avsnittet ”Meny för personliga bilinställningar”
i kapitel 1."

Det känns ju som Renault Sverige blåser en.. [smilie=ciappa.gif] och j...gt fånigt och åka runt med varselljus med lampor i som man betalat för men som man inte kan slå på.

Den som lever får se..
hoppas att det bara är att plugga i instrumentet och klicka i.. [smilie=aureola.gif]

Jag tror på fikabrödsmetoden [smilie=cornut.gif]
Jonny Eklund
Nu:
Renault Laguna 1,5 dci 2012 bose ed (med varselljus som numera fungerar
),
Volkswagen Golf Variant TDI BMT 2012 (med varselljus som fungerade från fabrik)[/size]
Tidigare: Megane Sport tourer 2006 mfl.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Funktion på varselljus i Laguna (Sport Tourer) -11?

Post by Baggis »

Det är som jag kanske skrev i en annan tråd(minns inte, hehe!) att Renault har liksom inte "hängt med" i att det blev tillåtet i Sverige redan vintern 2011, utan fortsatte att leverera bilar med s.k "skandinaviskt varselljus", dvs halvljus. Och inte nog med det så "stöder de inte att man kopplar in dem"... :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
LagunaBOSE2011
Posts: 28
Joined: 16 May 2012, 20:57
Location: Horndal

Re: Funktion på varselljus i Laguna (Sport Tourer) -11?

Post by LagunaBOSE2011 »

Är det någon som har en susning om varför det finns 2 glödtrådar i varselljuslyktan på Laguna III (2011)?
Jag har ju inte fått igång de ännu så jag har bara okulärt konstaterat att det finns 2 glödtrådar.
Enligt instruktionsboken är det en P21W5LL alltså en tråd på 21w och en på5 w och att det är en Long Life lampa. :?
Jonny Eklund
Nu:
Renault Laguna 1,5 dci 2012 bose ed (med varselljus som numera fungerar
),
Volkswagen Golf Variant TDI BMT 2012 (med varselljus som fungerade från fabrik)[/size]
Tidigare: Megane Sport tourer 2006 mfl.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Funktion på varselljus i Laguna (Sport Tourer) -11?

Post by Baggis »

Kan det vara så att 5W används som typ parkerings/positions-ljus när halvljus är tänt?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
LagunaBOSE2011
Posts: 28
Joined: 16 May 2012, 20:57
Location: Horndal

Re: Funktion på varselljus i Laguna (Sport Tourer) -11?

Post by LagunaBOSE2011 »

Möjligt men det sitter en ytterligare lampa som parkeringsljus (W5W) i varselljusreflektorn...
Jonny Eklund
Nu:
Renault Laguna 1,5 dci 2012 bose ed (med varselljus som numera fungerar
),
Volkswagen Golf Variant TDI BMT 2012 (med varselljus som fungerade från fabrik)[/size]
Tidigare: Megane Sport tourer 2006 mfl.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Funktion på varselljus i Laguna (Sport Tourer) -11?

Post by Dennis »

Dubbelt parkerings ljus, långsökt! Långtidsparkeringsljus så att det bara lyser en sida isänder beroende på hur du har blinkersspaken.
21w tråden kanske inte är varselljus överhuvud taget utan är kurvljus som tänds vid stora rattutslag, men då borde man ju lätt se det på reflektorns utformning och riktning. Tjaa jag vet inte! bara lite sådana funktioner som man byggt in i nyare strålkastare.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Funktion på varselljus i Laguna (Sport Tourer) -11?

Post by Baggis »

Notera att jag även skrev "positions-ljus" :wink: En 5W:s lampas användningsområde är väl rätt begränsat, duger ju inte som blinkers eller varselljus, så då återstår inte så mycket(annat än att fransoserna hade ätit för mycket grodlår och druckit för mycket vin när de konstruerade strålkastaren, haha!)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Re: Funktion på varselljus i Laguna (Sport Tourer) -11?

Post by chh »

Det är varselljus, bara att be renault mek att aktivera. OBS måste göras hos en verkstad med reggad clip, eftersom ett styrprogram måste bytas ut.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
LagunaBOSE2011
Posts: 28
Joined: 16 May 2012, 20:57
Location: Horndal

Re: Funktion på varselljus i Laguna (Sport Tourer) -11?

Post by LagunaBOSE2011 »

Kan någon hjälpa till med idéer..
Har varit in på Renaultverkstaden för att bl.a. aktivera Varselljusen..
De tog betalt men lyckades inte helt..
i läge auto lyser halvljuset inne i mörker (verkstaden) och väl ute i solen slocknar de...
men varselljusen tänds inte [smilie=07.gif]
chh wrote:Det är varselljus, bara att be renault mek att aktivera. OBS måste göras hos en verkstad med reggad clip, eftersom ett styrprogram måste bytas ut.
kan det vara det som de missat?
eller är det möjligen någon säkring eller relä som ska petas i?

Jag fick en näve papper av meken och "det är nog en säkring eller ett relä" som ska petas i och reläet heter 1337 men vad det ska vara för relä eller var det ska sitta kunde han inte ta reda på...

Det finns heller inte någon valmöjlighet i färddatorn "varselljus av eller på", som det står i instruktionsboken... är det kanske det programmet du menar chh? :roll:
Jonny Eklund
Nu:
Renault Laguna 1,5 dci 2012 bose ed (med varselljus som numera fungerar
),
Volkswagen Golf Variant TDI BMT 2012 (med varselljus som fungerade från fabrik)[/size]
Tidigare: Megane Sport tourer 2006 mfl.
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Funktion på varselljus i Laguna (Sport Tourer) -11?

Post by Starbright »

Jag har inte kollat hur det ser ut på parametrarna på en Laguna 3 inne i UCH ( där funktionen för varselljus etc aktiveras)
Men om man bara ändrar "områdesparametern" så kommer du få just funktionen att halvljuset slås av ute i dagsljus. Men för att funktionen varselljus skall fungera måste just den parametern också aktiveras.
På min Megane så "slår man av" den parametern för att dem skall fungera ( fråga inte vrf, måste vara ngn fransk grej^^ ) se tidigare inlägg om just detta, finns med bild och allt.
Jag fick en näve papper av meken och "det är nog en säkring eller ett relä" som ska petas i och reläet heter 1337 men vad det ska vara för relä eller var det ska sitta kunde han inte ta reda på...
att man skulle montera ngt relä som heter 1337 är bara skitsnack och mecken verkar inte veta vad han pratar om
1337 är komponentnummret för skyddsenheten. (säkring och relästyrbox i motorutrymmet)
och inte ngt namn på ett relä. Detta borde en Renaultmeck känna till då det hör till grundkunskaper att veta vad styrenheterna heter etc.

det chh skriver vet jag inte om det stämmer. att man skulle behöva programera om UCH med ny mjukvara har jag mycket svårt att tänka mig. Att man behöver Clip för att komma åt funktionen är däremot korrekt. Men jag vill inte svära på att jag har rätt angående den saken.
Johnny Söderström
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Re: Funktion på varselljus i Laguna (Sport Tourer) -11?

Post by chh »

Jorå byt (uppdatera) progget i hastighetsmätaren. Då får du även DRL tilläg i menyn som du själv kan ändra på i hastighetsmätaren. Men exakt på vilka modeller det funkar vet jag ej. Kan bero på vilken utrustningsnivå man har...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
LagunaBOSE2011
Posts: 28
Joined: 16 May 2012, 20:57
Location: Horndal

Re: Funktion på varselljus i Laguna (Sport Tourer) -11?

Post by LagunaBOSE2011 »

Jag ska göra ett sista försök med en annan Renaultmek på samma ställe... :?
Men om det inte funkar... Starbright har du möjligen tillgång till en reggad clip? :roll:
eller kontakt med någon som vet hur man gör... kanske ska skicka min märkesmek på kurs...


Citat från dagens verkstadsbesök:"det verkar som om du kan det här bättre än oss" :|

Eller är det någon som har ett bra tips på någon kunnig i mellansverige [smilie=117.jpg]
Jonny Eklund
Nu:
Renault Laguna 1,5 dci 2012 bose ed (med varselljus som numera fungerar
),
Volkswagen Golf Variant TDI BMT 2012 (med varselljus som fungerade från fabrik)[/size]
Tidigare: Megane Sport tourer 2006 mfl.
Post Reply